De historie van Nissans sportwagenlijn gaat helemaal terug tot de Datsun Type 11 uit de vroege jaren ’30. Dit model en diens opvolgers vormden in hun tijd het sportieve aanbod van het merk en evolueerden door tot in de vroege jaren ’50 de eerste roadster volgens het moderne concept verscheen: de Datsun Sports. Dat model kende uiteindelijk vijf doorontwikkelde modellen verdeeld over twee generaties en werd in 1979 afgelost door de 240Z, ook wel bekend onder de Japanse aanduiding Fairlady Z. Dat was de eerste directe voorganger van de huidige 370Z en ook het eerste sportmodel dat men onder de merknaam Nissan begon te leveren. Lees verder
- Klantbeoordeling 8,2
- Altijd BOVAG Garantie
- 10.500 aangesloten BOVAG garages
- Heldere All-in prijzen
De historie van Nissans sportwagenlijn gaat helemaal terug tot de Datsun Type 11 uit de vroege jaren ’30. Dit model en diens opvolgers vormden in hun tijd het sportieve aanbod van het merk en evolueerden door tot in de vroege jaren ’50 de eerste roadster volgens het moderne concept verscheen: de Datsun Sports. Dat model kende uiteindelijk vijf doorontwikkelde modellen verdeeld over twee generaties en werd in 1979 afgelost door de 240Z, ook wel bekend onder de Japanse aanduiding Fairlady Z. Dat was de eerste directe voorganger van de huidige 370Z en ook het eerste sportmodel dat men onder de merknaam Nissan begon te leveren.
Gewilde sportwagenlijn
De 240Z en doorontwikkelde 260Z groeiden uit tot gewilde sportwagens, die zich inmiddels als een van de weinige Japanse auto’s een wereldwijd gewilde klassieker mogen noemen. De auto evolueerde door in opvolger 280ZX en de daar weer op volgende twee generaties 300ZX. Hier hield de sportwagenlijn voor even mee op, in 2000.
Terug naar het origineel
In 2003 kwam er dan toch opvolging. In de loop der jaren was de Nissan Z-lijn steeds langgerekter geworden, maar met de toen gepresenteerde opvolger 350Z keerde men zowel qua naam als carrosserievorm weer terug naar het originele concept van de 240Z. Een compacte lage coupé met lange motorkap. De 240Z was als relatief betaalbare sportwagen wederom populair, reden genoeg om voor opvolger 370Z in 2009 vast te houden aan het basisconcept. Na een tussentijdse facelift in 2012 weet dit model het nog altijd goed vol te houden.
Technisch
Motortype | benzine, V6 |
Cilinderinhoud | 3.696 cm³ |
Max. vermogen | 241 kW (328 pk) |
Bij | 7.000 tpm |
Max. koppel | 363 Nm |
Bij | 5.200 tpm |
Aandrijving | achterwielen |
Remmen v/a | gev. schijven |
Draaicirkel | 10,6 m |
Vermogensrange | 241 tot 253 kW |
Algemeen
Transmissie | 6MT (optie 7AT) |
Carrosserietype | 2-drs. coupé |
Euro NCAP | niet getest |
Marktintroductie | juni 2009 |
Laatste facelift | september 2012 |
Garantie | 3 jaar |
Vanafprijs | € 109.650 |
Bijzonderheden | Ook leverbaar als Roadster en als nog sportievere 'Nismo'. |
Afmetingen/gewichten
Bandenmaat | 245/45 R18 |
L x B x H | 4.250 x 1.845 x 1.315 mm |
Wielbasis | 2.550 mm |
Massa leeg | 1.371 kg |
Max. aanh. gew. | n.v.t. kg |
Inh. bag. ruimte. | 235 l |
Tankinhoud | 72 l |
Verbruik
Verbr. gecomb. | 10,6 l/100km |
CO₂-emissie | 284 g/km |
Energielabel | G |
Prestaties
Acc. 0-100 km/u | 5,3 s |
Topsnelheid | 250 km/u |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
BYD
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Donkervoort
-
DS
-
Ferrari
-
Fiat
-
Fisker
-
Ford
-
Honda
-
Hongqi
-
Hyundai
-
Ineos
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
KG Mobility
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lucid
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
Micro Mobility Systems
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
NIO
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
Toyota
-
TVR
-
VinFast
-
Volkswagen
-
Volvo
-
XPeng