achtergrondafbeelding

Autozoeker

Micro mobility systems Microlino

De Microlino is een model van Micro Mobility Systems. Het is een moderne, volledig elektrisch aangedreven versie van de klassieke Isetta. De Isetta is een Italiaanse ‘microcar’, die van 1953 tot en met 1962 door verschillende fabrikanten werd geproduceerd. ‘Microcars’ waren in die periode erg populair. Het waren een soort mini-autootjes, zoals de naam al aangeeft, die goedkoop vervoer boden aan mensen voor wie een ‘echte’ auto buiten budget lag. Dat was in die jaren van de wederopbouw een grote groep en ‘microcars’ verkochten dan ook zeer goed. Lees verder

Micro mobility systems Microlino uitvoeringen

De Microlino is een model van Micro Mobility Systems. Het is een moderne, volledig elektrisch aangedreven versie van de klassieke Isetta. De Isetta is een Italiaanse ‘microcar’, die van 1953 tot en met 1962 door verschillende fabrikanten werd geproduceerd. ‘Microcars’ waren in die periode erg populair. Het waren een soort mini-autootjes, zoals de naam al aangeeft, die goedkoop vervoer boden aan mensen voor wie een ‘echte’ auto buiten budget lag. Dat was in die jaren van de wederopbouw een grote groep en ‘microcars’ verkochten dan ook zeer goed.

Mircolino: wederopstanding van microcars?
Volgens verschillende fabrikanten komt er een opleving van het microcar-segment. In moderne vorm en met elektrische aandrijving zijn ze namelijk ideaal voor wie zijn kilometers vooral in de stad aflegt en daarbij eigenlijk zelden of nooit passagiers of veel bagage bij meeneemt. Ook Micro Mobility Systems, dat zich tot nu toe vooral bezig hield met stepjes en dergelijke, stapt in het microcar-segment. Daarvoor presenteerde het al in 2016 de Microlino.

Microlino: kruising tussen motorfiets en auto
Net als de klassieke Isetta heeft de Microlino een kleine, ronde carrosserie met vier wielen en één portier aan de voorzijde. De Microlino moet de wendbaarheid en compacte afmetingen van een motorfiets combineren met het comfort van een auto. Overigens is een Microlino te breed om in de file tussen de auto’s door te rijden. Voor de Nederlandse wet is de Microlino ook een auto, maar hij valt wel in een speciale categorie. In de praktijk houdt dat vooral in dat de Microlino aan minder veiligheidseisen hoeft te voldoen (en aan de voorkant geen kenteken hoeft te hebben). Dat scheelt weer in de ontwikkelingskosten.

Microlino eindelijk in productie
Nadat de Microlino in 2018 typegoedkeuring kreeg voor gebruik op de openbare weg, startte een laatste ontwikkelingsronde om zowel het design als de techniek verder te verfijnen. In 2022 startte dan eindelijk de productie. Hoewel de eerste preproductie-exemplaren nog uit China kwamen, is voor de serieproductie een partner gevonden in Italië, in Turijn. Zo wordt de Microlino dus geproduceerd in het land van zijn spirituele voorganger Isetta. Sinds eind 2023 wordt de Microlino ook officieel aangeboden in Nederland.

Technisch

Motortype elektrisch
Accu lithium-ion
Capaciteit 14 kWh kWh
Aandrijving achterwielen
Remmen v/a schijven/trommels
Actieradius 230 km
Laadtijd bij 220V 4:00 uur
Vermogensrange alleen 13 kW

Prestaties

Systeemvermogen 13 kW (17 pk)
Systeemkoppel 89 Nm
Acc. 0-100 km/u n.v.t. s
Topsnelheid 90 km/u

Algemeen

Transmissie vaste overbrenging
Carrosserietype 2-drs. hatchback
Euro NCAP niet getest
Marktintroductie november 2023
Laatste facelift n.v.t.
Vanafprijs € 17.990
Bijzonderheden Ook leverbaar met 6 kWh en 10,5 kWh batterijpakket.

Afmetingen/gewichten

L x B x H 2.519 x 1.473 x 1.501 mm
Massa leeg 530 kg
Max. aanh. gew. n.v.t. kg
Inh. bag. ruimte. 230 l

Verbruik

Energielabel A