achtergrondafbeelding

Autozoeker

Lucid Air

De Lucid Air is het eerste productiemodel van dat relatief jonge merk. De auto is in het bijzonder een concurrent voor de Tesla Model S. Niet geheel toevallig, aangezien de huidige CEO van het merk ooit bij Tesla werkzaam was. De Lucid Air moet volgens het merk de luxe en interieurruimte van een topsedan combineren met de rijeigenschappen van een sportcoupé. De Lucid Air ging in 2021 in productie en sinds eind 2022 zijn ook in Nederland de eerste modellen te bestellen. De auto is hier als eerste leverbaar als zeer luxe Dream Edition. Op termijn volgen de meer betaalbare uitvoeringen. Lees verder

De Lucid Air is het eerste productiemodel van dat relatief jonge merk. De auto is in het bijzonder een concurrent voor de Tesla Model S. Niet geheel toevallig, aangezien de huidige CEO van het merk ooit bij Tesla werkzaam was. De Lucid Air moet volgens het merk de luxe en interieurruimte van een topsedan combineren met de rijeigenschappen van een sportcoupé. De Lucid Air ging in 2021 in productie en sinds eind 2022 zijn ook in Nederland de eerste modellen te bestellen. De auto is hier als eerste leverbaar als zeer luxe Dream Edition. Op termijn volgen de meer betaalbare uitvoeringen.

Prestaties Lucid Air
De Lucid Air is volgens het merk de meest aerodynamische productieauto, met een luchtweerstandscoëfficiënt van slechts 0,20. Samen met een efficiënte aandrijflijn vertaalt dat zich in een indrukwekkende actieradius. Afhankelijk van de uitvoering bedraagt die namelijk liefst 900 kilometer (WLTP). Volgens de iets strengere Amerikaanse EPA-meting komt de actieradius op een nog steeds indrukwekkende 840 km, de hoogste EPA-waarde tot nu toe. Net zo indrukwekkend is het vermogen van de topversie van het aanbod: liefst 817 kW (1.111 pk).

Technologieën Lucid Air
Als eerste productiemodel van het merk is de Lucid Air ook meteen het technologische vlaggenschip. Op gebied van elektrische aandrijving maakt de Lucid Air alvast indruk met de vele pk’s, maar ook met een zeer snel 900V-laadsysteem. Op moment van introductie is dat het krachtigste systeem van de markt. Ook zouden de batterijcellen hun volle capaciteit behouden bij regelmatig sterk ont- en opladen en bij lange periode zonder gebruik. Daarnaast zijn er geavanceerde rijhulpsystemen, inclusief de benodigde hardware voor wanneer autonoom rijden in verdergaande mate mogelijk is. Natuurlijk ontbreken ook grote beeldschermen, een hoogwaardig audiosysteem en de mogelijkheid tot software-updates op afstand (over-the-air) niet. Praktisch: de bagageruimtes voor- en achterin zouden samen liefst 900 liter aan bagageruimte moeten bieden. Een indrukwekkende inhoud voor een sedan.

Technisch

Motortype elektrisch
Accu lithium-ion
Capaciteit 113 kWh
Aandrijving 4WD
Remmen v/a gev. schijven
Draaicirkel 11,9 m
Actieradius 900 km
Vermogensrange 686 tot 817 kW

Prestaties

Systeemvermogen 686 kW (933 pk)
Systeemkoppel 1.390 Nm
Acc. 0-100 km/u 2,9 s
Topsnelheid 270 km/u

Algemeen

Transmissie vaste overbrenging
Carrosserietype 4-drs. sedan
Euro NCAP 5 sterren
Marktintroductie november 2022
Laatste facelift n.v.t.
Vanafprijs € 222.000

Afmetingen/gewichten

Bandenmaat 245/35 R21 / 265/35 R21
L x B x H 4.975 x 1.939 x 1.410 mm
Wielbasis 2.960 mm
Massa leeg 2.360 kg
Inh. bag. ruimte. 910 l

Verbruik

Energielabel A