achtergrondafbeelding

Autozoeker

Lotus Emira

De Lotus Emira markeert zowel een begin als een einde. Enerzijds is het ’t eerste nieuwe model van ‘het nieuwe Lotus’, dat met een aantal grote plannen toewerkt naar haar 80e verjaardag in 2028. Zo sluit het model ook aan op de nieuwe designtaal van het merk, die ook al te zien was bij de Evija. Aan de andere kant is het de laatste Lotus die nog wordt aangedreven door alleen een brandstofmotor. Alle modellen hierna hebben op z’n minst een gedeeltelijk elektrische aandrijving. Lees verder

Lotus Emira uitvoeringen

De Lotus Emira markeert zowel een begin als een einde. Enerzijds is het ’t eerste nieuwe model van ‘het nieuwe Lotus’, dat met een aantal grote plannen toewerkt naar haar 80e verjaardag in 2028. Zo sluit het model ook aan op de nieuwe designtaal van het merk, die ook al te zien was bij de Evija. Aan de andere kant is het de laatste Lotus die nog wordt aangedreven door alleen een brandstofmotor. Alle modellen hierna hebben op z’n minst een gedeeltelijk elektrische aandrijving.

Lotus voor iedereen
De Emira is ontwikkeld om overal ter wereld in de smaak te vallen. In feite moet de auto ervoor zorgen dat Lotus wereldwijd meer bekendheid krijgt. Als dat is gelukt, kan Lotus een hernieuwd dealernetwerk uitrollen dat klaar is voor de vele nieuwe modellen die in de planning staan. De Emira moet ook bruikbaar zijn als dagelijkse auto. Een bagageruimte van in totaal bijna 360 liter en alle uitrustingen die je in een moderne auto verwacht helpen daarbij.

AMG-motoren
De Emira wordt naar keuze aangedreven door een viercilinder of een V6, beide afkomstig van AMG. De V6 is uiteraard de sterkste van de twee, met een vermogen van 400 pk. De 100 km/u is dan in 4,5 seconden bereikt en de topsnelheid ligt op 290 km/u. Ondanks de relatief luxe uitrusting heeft de Emira nog steeds een lichtgewicht bouw met onder meer een aluminium chassis, wat het gewicht beperkt tot 1.405 kg. Ook leuk: door de vrij lage CO2-uitstoot van het model valt de bpm mee, waardoor de Lotus relatief betaalbaar blijft.

Technisch

Motortype benzine, V6
Cilinderinhoud 3.456 cm³
Max. vermogen 298 kW (405 pk)
Max. koppel 420 Nm
Aandrijving achterwielen
Remmen v/a gev. schijven
Vermogensrange alleen 298

Algemeen

Transmissie 6MT
Carrosserietype 2-drs. coupé
Euro NCAP niet getest
Marktintroductie augustus 2022
Laatste facelift n.v.t.
Garantie 3 jaar
Vanafprijs € 87.710

Afmetingen/gewichten

L x B x H 4.412 x 1.895 x 1.225 mm
Wielbasis 2.573 mm
Massa leeg 1.405 kg
Max. aanh. gew. n.v.t. kg
Inh. bag. ruimte. 151 l

Verbruik

Verbr. gecomb. 11,3 l/100km
CO₂-emissie 285 g/km

Prestaties

Acc. 0-100 km/u 4,3 s
Topsnelheid 290 km/u