achtergrondafbeelding

Autozoeker

Kia Optima sw

De Optima is na de Sportage Kia’s oudste nog lopende modelnaam. De eerste generatie werd geïntroduceerd in 2000, als opvolger van de (bij ons nooit leverbaar geweest zijnde) Credos en was technisch identiek aan de toen al even bestaande Hyundai Sonata. Deze eerste generatie Optima stond bij ons in Europa in de prijslijsten als de Magentis. Zowel dit eerste model als de tweede generatie uit 2005 waren echter met name afgestemd op de VS en andere landen waar veel vraag was naar grote sedans. Hier in Europa bleek te consument toch andere wensen te hebben, waardoor de verkopen niet denderend waren. Lees verder

Bovag logo
  • Klantbeoordeling 8,2
  • Altijd BOVAG Garantie
  • 10.500 aangesloten BOVAG garages
  • Heldere All-in prijzen

De Optima is na de Sportage Kia’s oudste nog lopende modelnaam. De eerste generatie werd geïntroduceerd in 2000, als opvolger van de (bij ons nooit leverbaar geweest zijnde) Credos en was technisch identiek aan de toen al even bestaande Hyundai Sonata. Deze eerste generatie Optima stond bij ons in Europa in de prijslijsten als de Magentis. Zowel dit eerste model als de tweede generatie uit 2005 waren echter met name afgestemd op de VS en andere landen waar veel vraag was naar grote sedans. Hier in Europa bleek te consument toch andere wensen te hebben, waardoor de verkopen niet denderend waren.

Meer Europees
In 2010 verscheen de derde generatie, die nu ook bij ons als Optima in de boeken stond. Nog altijd was de auto een technische tweelingbroer met de Sonata, maar er kwam een derde lid bij in de vorm van de meer op Europa gerichte Hyundai i40. Ook de Optima zelf was er nu meer op gericht om ook aan de wensen van de Europese consument te voldoen.

Onbekend maakt onbemind
In 2015 maakten we kennis met de vierde en huidige generatie. De veranderingen met het voorgaande model waren deze keer niet bijzonder groot, maar de auto is wel nog weer wat ‘Europeser’ geworden. Om de consument nog meer aan te spreken is er in 2016 zelfs voor het eerst een stationwagenvariant toegevoegd. Wat wil de Europese consument nog meer? Een Duits merk waarschijnlijk, want de verkopen blijven toch nog altijd achter op die van de concurrentie. Wat de boer niet kent…

Sinds de laatste facelift in 2018 wordt alleen nog de Optima SW in ons land geleverd. In 2019 verscheen een nieuwe generatie van de auto. Die komt in ieder geval niet meer naar Nederland en het lijkt er zelfs op dat de modellijn uit heel Europa verdwijnt.

Technisch

Motortype benzine, 4-cilinder lijn
Cilinderinhoud 1.591 cm³
Max. vermogen 132 kW (180 pk)
Bij 5.500 tpm
Max. koppel 265 Nm
Bij 1.500 tpm
Aandrijving voorwielen
Remmen v/a gev. schijven/schijven
Draaicirkel 10,9 m
Vermogensrange 100 tot 151 kW

Algemeen

Transmissie 7AT
Carrosserietype 5-drs. stationwagen
Euro NCAP 5 sterren
Marktintroductie november 2016
Laatste facelift oktober 2018
Garantie 7 jaar
Vanafprijs € 39.395
Bijzonderheden Met de vernieuwde Optima is ook het motorenaanbod stevig vernieuwd.

Afmetingen/gewichten

Bandenmaat 215/55 R17
L x B x H 4.855 x 1.860 x 1.460 mm
Wielbasis 2.805 mm
Massa leeg 1.470 kg
Max. aanh. gew. 1.400 kg
Inh. bag. ruimte. 552 l
Tankinhoud 70 l

Verbruik

Verbr. gecomb. 6,5 l/100km
CO₂-emissie 149 g/km
Energielabel C

Prestaties

Acc. 0-100 km/u 8,9 s
Topsnelheid 207 km/u