De Kia EV5 kwam in 2023 op de markt in China en in de jaren daarna waren beetje bij beetje andere markten aan de beurt. In Europa is het model te bestellen sinds eind 2025 (met de eerste leveringen begin 2026). Met de Kia EV5 wordt de EV-modellijn weer verder aangevuld. Zoals het getal al aangeeft vult de Kia EV5 het gat tussen de kleinere Kia EV3 (compacte SUV) en EV4 (een hatchback of sedan) en de grotere Kia’s EV6 (hoog model liftback) en EV8 (grote SUV). Lees verder
De Kia EV5 kwam in 2023 op de markt in China en in de jaren daarna waren beetje bij beetje andere markten aan de beurt. In Europa is het model te bestellen sinds eind 2025 (met de eerste leveringen begin 2026). Met de Kia EV5 wordt de EV-modellijn weer verder aangevuld. Zoals het getal al aangeeft vult de Kia EV5 het gat tussen de kleinere Kia EV3 (compacte SUV) en EV4 (een hatchback of sedan) en de grotere Kia’s EV6 (hoog model liftback) en EV8 (grote SUV).
Eén Kia EV5, toch twee versies
In principe wordt wereldwijd één model Kia EV5 geleverd, maar er zijn wel een paar kleine verschillen. Voor veel markten is de auto afkomstig uit China, waar de auto lokaal wordt geproduceerd via een joint-venture. Daarmee is het de eerste in China gebouwde Kia die wordt geëxporteerd. De versie die onder meer in Europa wordt geleverd, is echter ‘gewoon’ afkomstig van de Koreaanse productielijn. Ook hebben beide versies een iets andere batterij. De Chinese versie van de Kia EV5 heeft een 64 of 88 kWh LFP-batterij. De Koreaanse versie heeft een 60 of 81 kWh NMC-batterij. In Nederland is alleen de grootste van de twee batterijvarianten leverbaar.
De Kia EV5 vanbinnen
In het interieur van de Kia EV5 zet het merk zijn nieuwe designtaal voort, met een minimalistische vormgeving en veel aandacht voor comfort en gebruiksgemak. Het dashboard wordt gedomineerd door grote digitale schermen en een overzichtelijke interface, die sterk lijkt op die van de EV6 en EV9. De EV5 mikt duidelijk op gezinnen: de zitruimte is royaal, de bagageruimte praktisch vormgegeven en de hoge instap maakt hem toegankelijk voor een breed publiek. Ook het rijcomfort is een belangrijk onderdeel van het concept. Met een relatief zacht afgesteld onderstel en een stille cabine richt de EV5 zich op ontspannen, dagelijks gebruik.
Technisch
| Motortype | elektrisch |
| Accu | lithium-ion |
| Capaciteit | 81,4 kWh |
| Aandrijving | voorwielen |
| Remmen v/a | gev. schijven/schijven |
| Actieradius | 530 km |
| Laadtijd bij 220V | 8:30 uur |
| Vermogensrange | alleen 160 kW |
Prestaties
| Systeemvermogen | 160 kW (217 pk) |
| Systeemkoppel | 295 Nm |
| Acc. 0-100 km/u | 8,4 s |
| Topsnelheid | 165 km/u |
Algemeen
| Transmissie | vaste overbrenging |
| Carrosserietype | 5-drs. SUV |
| Euro NCAP | 5 sterren |
| Marktintroductie | september 2025 |
| Laatste facelift | n.v.t. |
| Garantie | 10 jaar |
| Vanafprijs | € 44.495 |
Afmetingen/gewichten
| Bandenmaat | 235/60 R18 |
| L x B x H | 4.610 x 1.875 x 1.680 mm |
| Wielbasis | 2.750 mm |
| Massa leeg | 1.969 kg |
| Max. aanh. gew. | 1.200 kg |
| Inh. bag. ruimte. | 566 l |
Verbruik
| Energielabel | A |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth -
Aiways -
Alfa Romeo -
Alpine -
Aston Martin -
Audi -
Bentley -
BMW -
Bugatti -
BYD -
Cadillac -
Caterham -
Chevrolet -
Citroën -
Cupra -
Dacia -
Dongfeng -
Donkervoort -
DS -
Ferrari -
Fiat -
Firefly -
Fisker -
Ford -
Honda -
Hongqi -
Hyundai -
Ineos -
Infiniti -
Isuzu -
Iveco -
Jaecoo -
Jaguar -
Jeep -
KG Mobility -
Kia -
Lamborghini -
Lancia -
Land Rover -
Leapmotor -
Lexus -
Lightyear -
Lotus -
Lucid -
Lynk & Co -
Maserati -
Mazda -
McLaren -
Mercedes-Benz -
MG -
Micro Mobility Systems -
MINI -
Mitsubishi -
Morgan -
NIO -
Nissan -
Omoda -
Opel -
Peugeot -
Polestar -
Porsche -
Renault -
Rolls-Royce -
SEAT -
Skoda -
Smart -
SsangYong -
Subaru -
Suzuki -
Tesla -
Toyota -
TVR -
VinFast -
Volkswagen -
Volvo -
XPeng -
Zeekr
