achtergrondafbeelding

Autozoeker

Hyundai Santa fe

De Santa Fe is Hyundai’s langst lopende model als het gaat om de modelnaam. De eerste generatie van de naar een stad in New Mexico vernoemde SUV werd geïntroduceerd in 2000. Het werd al snel een groot succes. Op sommige momenten kon Hyundai de vraag niet eens bijbenen. De Hyundai Santa Fe verkocht vooral heel goed in de VS. De Hyundai Santa Fe heeft het merk daar goed op de kaart gezet. Hier in Nederland speelde de auto een minder grote rol, maar werden er ook zeker nog genoeg kopers gevonden. Lees verder

Bovag logo
  • Klantbeoordeling 8,2
  • Altijd BOVAG Garantie
  • 10.500 aangesloten BOVAG garages
  • Heldere All-in prijzen

De Santa Fe is Hyundai’s langst lopende model als het gaat om de modelnaam. De eerste generatie van de naar een stad in New Mexico vernoemde SUV werd geïntroduceerd in 2000. Het werd al snel een groot succes. Op sommige momenten kon Hyundai de vraag niet eens bijbenen. De Hyundai Santa Fe verkocht vooral heel goed in de VS. De Hyundai Santa Fe heeft het merk daar goed op de kaart gezet. Hier in Nederland speelde de auto een minder grote rol, maar werden er ook zeker nog genoeg kopers gevonden.

Hyundai Santa Fe krijgt het moeilijk
Ook de tweede generatie Hyundai Santa Fe uit 2007 deed het niet slecht. De derde generatie uit 2013 kreeg het echter een stuk moeilijker. De krachtige motoren waren een belangrijk aankoopargument voor de eerdere modelgeneraties, maar dankzij het inmiddels herziene belastingsysteem, de bpm, liep de verkoopprijs van het model snel op. Helaas was de Hyundai Santa Fe alleen op grijs kenteken nog echt interessant geprijsd. De derde generatie Hyundai Santa Fe is daardoor in Nederland altijd relatief zeldzaam gebleven.

Hyundai Santa Fe krijgt tweede kans
In 2019 kwam de vierde modelgeneratie op de markt, ook weer in Nederland. Deze keer koos de importeur er aanvankelijk voor om alleen de dieselmodellen te leveren. Dat was met het toenmalige belastingsysteem het meest interessant. De automarkt ontwikkelt zich echter snel: diesel raakte uit de gratie en elektrificatie zette door. Sinds de facelift van 2021 is de Hyundai Santa Fe in Nederland juist altijd een plug-in hybride.

De nieuwe Hyundai Santa Fe
In 2024 nam de vijfde generatie Hyundai Santa Fe het stokje over. Nog altijd is de auto een grote SUV. Hij onderscheidt zich duidelijk van andere modellen met een zeer strakke, bijna futuristische vormgeving. Opnieuw heeft de Hyundai Santa Fe in Nederland altijd een hybride aandrijflijn, maar naast de plug-in hybride kan je nu ook kiezen voor een ‘gewone’ hybride.

Technisch

Motortype benzine-elektrisch, 4-cilinder lijn
Cilinderinhoud 1.598 cm³
Bij 5.500 tpm
Bij 1.500 tpm
Aandrijving voorwielen
Remmen v/a gev. schijven/schijven
Draaicirkel 10,9 m
Vermogensrange 158 tot 185 kW

Prestaties

Systeemvermogen 158 kW (215 pk)
Systeemkoppel 367 Nm
Acc. 0-100 km/u 9,6 s
Topsnelheid 180 km/u

Algemeen

Transmissie 6AT
Carrosserietype 5-drs. SUV
Euro NCAP niet getest
Marktintroductie mei 2024
Laatste facelift n.v.t.
Garantie 5 jaar
Vanafprijs € 59.595

Afmetingen/gewichten

Bandenmaat 235/60 R18
L x B x H 4.830 x 1.900 x 1.720 mm
Wielbasis 2.815 mm
Massa leeg 1.900 kg
Max. aanh. gew. 1.100 kg
Inh. bag. ruimte. 628 l
Tankinhoud 67 l

Verbruik

Verbr. gecomb. 5,6 l/100km
CO₂-emissie 152 g/km
Energielabel A