achtergrondafbeelding

Autozoeker

Hyundai Ioniq 6

De Hyundai Ioniq begon in 2016 als één model, gericht op hybride of volledig elektrisch rijden. Nu elektrisch rijden meer is ingeburgerd, maakt Hyundai van IONIQ (nu ik kapitalen geschreven) een hele modelreeks, bijna een soort submerk, zoals Hyundai het zelf ook noemt. Dit nieuwe IONIQ-aanbod begon in 2021 met de IONIQ 5, een soort grote hoge hatchback. Begin 2023 was het tijd voor uitbreiding, met de IONIQ 6. Dat is een zogenaamde fastback sedan. Dat wil zeggen vier portieren en een achterklep waarbij de achterruit niet mee omhoog scharniert, maar wel ook een coupé-achtige daklijn. Dat ziet er sportief uit, maar is vooral ook goed voor de aerodynamica en daarmee de actieradius. Lees verder

Bovag logo
  • Klantbeoordeling 8,2
  • Altijd BOVAG Garantie
  • 10.500 aangesloten BOVAG garages
  • Heldere All-in prijzen

De Hyundai Ioniq begon in 2016 als één model, gericht op hybride of volledig elektrisch rijden. Nu elektrisch rijden meer is ingeburgerd, maakt Hyundai van IONIQ (nu ik kapitalen geschreven) een hele modelreeks, bijna een soort submerk, zoals Hyundai het zelf ook noemt. Dit nieuwe IONIQ-aanbod begon in 2021 met de IONIQ 5, een soort grote hoge hatchback. Begin 2023 was het tijd voor uitbreiding, met de IONIQ 6. Dat is een zogenaamde fastback sedan. Dat wil zeggen vier portieren en een achterklep waarbij de achterruit niet mee omhoog scharniert, maar wel ook een coupé-achtige daklijn. Dat ziet er sportief uit, maar is vooral ook goed voor de aerodynamica en daarmee de actieradius.

Technologie Hyundai IONIQ 6
Niet alleen op het gebied van elektrische aandrijving laat de Hyundai IONIQ 6 zien wat het merk in huis heeft. Ook op gebied van overige technologieën gaat het model voorop. Zo is er niet alleen de mogelijkheid tot software-updates over-the-air, maar kunnen die updates zelfs worden gebruikt om bijvoorbeeld (de afstelling van) het onderstel iets aan te passen. Verder speelt de cruise control handig in op navigatiegegevens. Met de gerelateerde RN22e conceptcar liet Hyundai zien hoe ze een volledig elektrische sportieve toekomst voor zich zien. Meer concreet is de auto ook een voorbode voor de aanstaande raceauto voor het ETCR-kampioenschap. Voor op de weg komt er op termijn ook een sportieve versie: de Hyundai IONIQ 6 N.

Specificaties Hyundai IONIQ 6
Overigens heb je bij de standaardversie ook al weinig reden tot klagen over de prestaties. Het vermogen bedraagt afhankelijk van de uitvoering 111 kW (151 pk) tot 239 kW (325 pk) en die laatste versie bereikt al in zo’n vijf seconden de 100 km/u. De actieradius is in de praktijk wellicht belangrijker. Die bedraagt afhankelijk van de uitvoering 429 tot zelfs 614 km (WLTP). Ook handig is dat de Hyundai IONIQ 6 een krachtig 800 V-laadsysteem heeft met een laadvermogen van tot 350 kW.

Technisch

Motortype elektrisch
Accu lithium-ion
Capaciteit 53 kWh
Aandrijving achterwielen
Remmen v/a gev. schijven
Actieradius 429 km
Laadtijd bij 220V 5:25 uur
Vermogensrange 111 tot 239 kW

Prestaties

Systeemvermogen 111 kW (150 pk)
Systeemkoppel 350 Nm
Acc. 0-100 km/u 8,8 s
Topsnelheid 185 km/u

Algemeen

Transmissie vaste overbrenging
Carrosserietype 4-drs. sedan
Euro NCAP 5 sterren
Marktintroductie januari 2023
Laatste facelift n.v.t.
Garantie 5 jaar
Vanafprijs € 45.895

Afmetingen/gewichten

Bandenmaat 225/55 R18
L x B x H 4.855 x 1.880 x 1.495 mm
Wielbasis 2.950 mm
Massa leeg 1.775 kg
Max. aanh. gew. 750 kg
Inh. bag. ruimte. 446 l

Verbruik

Energielabel A