achtergrondafbeelding

Autozoeker

Hyundai I30 wagon

In 2007 werd de Hyundai Elantra voor de Europese markt vervangen door de compactere Hyundai i30, ontwikkeld door de Europese afdeling van Hyundai. De Hyundai Elantra liftback werd vervangen door de vijfdeurs i30 hatchback, maar de Elantra sedan kreeg (in Nederland) geen opvolging. In sommige Europese landen wordt wel een nieuwe Hyundai Elantra sedan geleverd. Wel was er ook een stationwagen: de Hyundai i30 CW. Lees verder

Bovag logo
  • Klantbeoordeling 8,2
  • Altijd BOVAG Garantie
  • 10.500 aangesloten BOVAG garages
  • Heldere All-in prijzen

In 2007 werd de Hyundai Elantra voor de Europese markt vervangen door de compactere Hyundai i30, ontwikkeld door de Europese afdeling van Hyundai. De Hyundai Elantra liftback werd vervangen door de vijfdeurs i30 hatchback, maar de Elantra sedan kreeg (in Nederland) geen opvolging. In sommige Europese landen wordt wel een nieuwe Hyundai Elantra sedan geleverd. Wel was er ook een stationwagen: de Hyundai i30 CW.

Nieuwe varianten voor de Hyundai i30
In 2012 presenteerde men de tweede generatie Hyundai i30. Wederom was de auto er als vijfdeurs hatchback en als stationwagen, die afhankelijk van de markt als Hyundai i30 Tourer of Hyundai i30 Wagon door het leven ging. Een nieuwe variant is de driedeurs hatchback, die in het geheel een meer sportieve uitstraling heeft. In de vorm van de Turbo verscheen ook een sportieve uitvoering voor de hatchbackversies, maar die werd vanwege ons onvoordelige belastingsysteem niet in Nederland geleverd.

Hyundai i30 wordt sportiever
De derde generatie Hyundai i30 kwam in 2017 op de markt. De driedeurs hatchbackversie is wegens tegenvallende verkopen komen te vervallen, maar daarvoor in de plaats kwam de Fastback, een soort vierdeurs coupé. Met onder meer N-Line-uitvoering krijgt de Hyundai i30 een wat sportievere uitstraling, maar de meeste uitvoeringen zijn nog steeds vooral om comfort en/of praktische eigenschappen gericht.

Hyundai i30 N
In de vorm van de Hyundai i30 N verscheen voor het eerst een echt sportieve uitvoering. Het was het eerste model van Hyundai N, de nieuw opgerichte autosportafdeling van het merk. Daarmee wil Hyundai bouwen aan een sportief imago. De N staat voor de Nüburgring, waar de Hyundai N-modellen grotendeels worden ontwikkeld. Later verscheen ook een Hyundai i30 N Fastback. Goed nieuws voor de liefhebbers: deze modellen kwamen ook officieel naar de Nederlandse markt. Helaas verdwenen ze wel weer uit het aanbod bij de facelift van 2020. In 2024 onderging de Hyundai i30 nog eens een (subtiele) facelift.

Technisch

Motortype benzine, 3-cilinder lijn
Cilinderinhoud 998 cm³
Max. vermogen 88 kW (120 pk)
Bij 6.000 tpm
Max. koppel 172 Nm
Bij 1.500 tpm
Aandrijving voorwielen
Remmen v/a gev. schijven/schijven
Draaicirkel 10,6 m
Vermogensrange 88 tot 118 kW

Algemeen

Transmissie 6MT (optie 7AT)
Carrosserietype 5-drs. stationwagen
Euro NCAP 5 sterren
Marktintroductie juni 2017
Laatste facelift juli 2020
Garantie 5 jaar
Vanafprijs € 28.495
Bijzonderheden In tegenstelling tot de i30 vijfdeurs en Fastback is de Wagon niet leverbaar als sportieve N.

Afmetingen/gewichten

Bandenmaat 205/55 R16
L x B x H 4.585 x 1.795 x 1.475 mm
Wielbasis 2.650 mm
Massa leeg 1.246 kg
Max. aanh. gew. 1.200 kg
Inh. bag. ruimte. 602 l
Tankinhoud 50 l

Verbruik

Verbr. gecomb. 5,2 l/100km
CO₂-emissie 119 g/km
Energielabel A

Prestaties

Acc. 0-100 km/u 11,4 s
Topsnelheid 196 km/u