achtergrondafbeelding

Autozoeker

Honda Zr v

De Honda ZR-V werd in 2022 geïntroduceerd en maakte in de loop van 2023 ook de oversteek naar de Europese markt. Wereldwijd gezien vormt de ZR-V een aanvulling op het bestaande modelaanbod. De SUV neemt positie in tussen de kleinere Honda HR-V en de (veel) grotere CR-V. In sommige markten, zoals Noord-Amerika, is de ZR-V juist de vervanger van de voorgaande generatie HR-V. Daar heet het model zelfs HR-V. De Europese Honda HR-V is daarmee een heel ander model dan de Noord-Amerikaanse Honda HR-V. Lees verder

Honda Zr v uitvoeringen

Bovag logo
  • Klantbeoordeling 8,2
  • Altijd BOVAG Garantie
  • 10.500 aangesloten BOVAG garages
  • Heldere All-in prijzen

De Honda ZR-V werd in 2022 geïntroduceerd en maakte in de loop van 2023 ook de oversteek naar de Europese markt. Wereldwijd gezien vormt de ZR-V een aanvulling op het bestaande modelaanbod. De SUV neemt positie in tussen de kleinere Honda HR-V en de (veel) grotere CR-V. In sommige markten, zoals Noord-Amerika, is de ZR-V juist de vervanger van de voorgaande generatie HR-V. Daar heet het model zelfs HR-V. De Europese Honda HR-V is daarmee een heel ander model dan de Noord-Amerikaanse Honda HR-V.

Jongere doelgroep
Terug naar de Honda ZR-V voor Europa. De naam staat voor ‘Z Runabout Vehicle’, waarbij de Z verwijst naar Generatie Z, de groep mensen geboren tussen 1997 en 2012. Daarmee kiest Honda nadrukkelijk voor een wat jongere doelgroep dan voor de meeste andere Honda-modellen, al kan je je afvragen of het soort auto en de prijsklasse daarop aansluiten. Wel heeft de Honda ZR-V een wat vlottere vormgeving dan de meer behouden Honda HR-V en de meer praktisch ingestelde (en grotere) Honda CR-V. Op technisch vlak deelt de Honda ZR-V zijn technische platform met de Honda Civic en de grotere Honda CR-V. Qua positionering zou je de Honda ZR-V zelfs als een SUV-alternatief voor de Civic kunnen zien. Echt sportieve uitvoeringen ontbreken overigens bij de Honda ZR-V.

Honda ZR-V altijd hybride
In Europa heeft de Honda ZR-V altijd een hybride aandrijflijn, op basis van een 2,0-liter viercilinder benzinemotor. Buiten Europa is die motor ook leverbaar zonder hybridetechniek, aangevuld door een 1,5-liter viercilinder benzinemotor. Een plug-in hybrideversie of een volledig elektrisch aangedreven variant staan vooralsnog niet op de planning. Daarvoor kan je terecht bij de grotere Honda CR-V (plug-in hybride) of de Honda e:Ny1 (volledig elektrische versie van de HR-V). Wellicht volgt een plug-in hybrideversie nog in een later stadium, gezien het gedeelde technische platform met de Honda CR-V.

Technisch

Motortype benzine-elektrisch, 4-cilinder lijn
Cilinderinhoud 1.993 cm³
Bij 6.000 tpm
Bij 4.500 tpm
Aandrijving voorwielen
Remmen v/a gev. schijven/schijven
Draaicirkel 11,3 m
Vermogensrange alleen 135 kW

Prestaties

Systeemvermogen 135 kW (184 pk)
Systeemkoppel 315 Nm
Acc. 0-100 km/u 7,8 s
Topsnelheid 173 km/u

Algemeen

Transmissie CVT-automaat
Carrosserietype 5-drs. SUV
Euro NCAP 4 sterren
Marktintroductie juni 2023
Laatste facelift n.v.t.
Garantie 3 jaar
Vanafprijs € 48.375

Afmetingen/gewichten

Bandenmaat 255/55 R18
L x B x H 4.568 x 1.840 x 1.620 mm
Wielbasis 2.657 mm
Massa leeg 1.589 kg
Max. aanh. gew. 750 kg
Inh. bag. ruimte. 390 l
Tankinhoud 57 l

Verbruik

Verbr. gecomb. 5,7 l/100km
CO₂-emissie 130 g/km
Energielabel B