achtergrondafbeelding

Autozoeker

Ford Transit custom

De Ford Transit is al sinds 1965 onderdeel van Fords modellenaanbod, of zelfs sinds 1953 als je de Taunus Transit meerekent. Dat was een bestelbus op technische basis van de Taunus personenwagen, terwijl de Transit uit 1965 voor het eerst een vanaf het begin als bestelwagen ontwikkeld model was dat op zichzelf stond in het modellenaanbod. De Transit bewees zich al snel als zeer populaire bedrijfswagen. In de loop der jaren is ‘de Transit’ uitgegroeid tot een hele bestelbusreeks, bestaande uit vier modellen. Lees verder

De Ford Transit is al sinds 1965 onderdeel van Fords modellenaanbod, of zelfs sinds 1953 als je de Taunus Transit meerekent. Dat was een bestelbus op technische basis van de Taunus personenwagen, terwijl de Transit uit 1965 voor het eerst een vanaf het begin als bestelwagen ontwikkeld model was dat op zichzelf stond in het modellenaanbod. De Transit bewees zich al snel als zeer populaire bedrijfswagen. In de loop der jaren is ‘de Transit’ uitgegroeid tot een hele bestelbusreeks, bestaande uit vier modellen.

Transit Courier
De Courier is de als laatste toegevoegde variant binnen de Transit-familie. Het is de kleinste bestelbus in de reeks, gebouwd op het platform en de techniek van de Fiesta. Daarmee is het een directe opvolger van de ‘gewone’ Courier die van 1991 tot en met 2002 in Europa geleverd werd (en tot 2013 wereldwijd). Ook dat was een kleine bestelbus (of pick-up) op Fiesta-basis, die tot de B-stijl gelijk was aan een gewone Fiesta.

Transit Connect
De Connect werd in 2002 toegevoegd, als compacter model naast de grote Transit. Met de Connect speelde Ford in op het destijds groeiende segment van ludospace-modellen, oftewel bedrijfswagens die ook als MPV leverbaar waren. Een goede zet, want ook deze nieuwe Transit-variant bleek al snel erg populair. In 2013 volgde een tweede en huidige generatie.

Transit Custom
In 2012 werd een derde Transit-model toegevoegd: de Custom. Dit was in feite de opvolger voor de kleinste carrosserie-uitvoeringen van de ‘gewone’ Transit, waarvan een jaar later de volledig nieuwe huidige generatie verscheen. In technisch opzicht is de Custom ook een direct afgeleide van de grote Transit. Wel concurreert de Transit met de Custom nadrukkelijker met de middelgrote bestelbussen.

Transit
De ‘gewone’ Transit is het grootste model in het aanbod en ook het model dat de spil vormt van de modellenlijn. Na een tweede generatie in 1986 en een derde in 2000 werd in 2013 de vierde en huidige generatie geïntroduceerd. Zoals vermeld zijn de kleinste varianten opgevolgd door de Custom, waarmee de Transit nu hoofdzakelijk concurreert in de grootste bestelbusklasse.

Technisch

Motortype diesel, 4-cilinder lijn
Cilinderinhoud 2.000 cm³
Max. vermogen 77 kW (105 pk)
Bij 3.500 tpm
Max. koppel 350 Nm
Bij 1.300 tpm
Aandrijving voorwielen
Remmen v/a gev. schijven/schijven
Draaicirkel 10,9 m
Vermogensrange 77 tot 125 kW

Algemeen

Transmissie 6MT
Carrosserietype 5-drs. bestelbus
Euro NCAP 5 sterren
Marktintroductie juli 2012
Laatste facelift januari 2018
Garantie 2 jaar
Vanafprijs € 20.875
Bijzonderheden De Transit Connect is er ook in verlengde en/of verhoogde uitvoering en als personenbus voor geel kenteken. Die laatste variant is door de bpm-plicht wel veel duurder.

Afmetingen/gewichten

Bandenmaat 215/65 R15
L x B x H 4.973 x 2.080 x 1.925 mm
Wielbasis 2.933 mm
Massa leeg 1.890 kg
Max. aanh. gew. 2.350 kg
Tankinhoud 70 l
Laadruimte vanaf 6,0 m3
Laadlengte 2.554 mm
Laadvermogen 1.310 tot 1.230 kg

Verbruik

Verbr. gecomb. 5,8 l/100km
CO₂-emissie 161 g/km

Prestaties

Topsnelheid 155 km/u