achtergrondafbeelding

Autozoeker

Ferrari Sf90 stradale

In 2019 presenteerde Ferrari de SF90 Stradale. De auto vult het gat op tussen de 812 Superfast en de LaFerrari, maar nu die laatste niet meer in productie is wordt de SF90 in feite het nieuwe vlaggenschip van het merk. De SF90 is ook een primeur voor het merk: het is het allereerste plug-in hybridemodel van de Italiaanse sportwagenfabrikant. De typenaam deelt hij met de Formule 1-wagen voor seizoen 2019, waarbij de 90 verwijst naar het aantal jaar dat het Scuderia Ferrari-raceteam in de autosport actief is. Lees verder

Ferrari Sf90 stradale uitvoeringen

Bovag logo
  • Klantbeoordeling 8,2
  • Altijd BOVAG Garantie
  • 10.500 aangesloten BOVAG garages
  • Heldere All-in prijzen

In 2019 presenteerde Ferrari de SF90 Stradale. De auto vult het gat op tussen de 812 Superfast en de LaFerrari, maar nu die laatste niet meer in productie is wordt de SF90 in feite het nieuwe vlaggenschip van het merk. De SF90 is ook een primeur voor het merk: het is het allereerste plug-in hybridemodel van de Italiaanse sportwagenfabrikant. De typenaam deelt hij met de Formule 1-wagen voor seizoen 2019, waarbij de 90 verwijst naar het aantal jaar dat het Scuderia Ferrari-raceteam in de autosport actief is.

Plug-in hybride
De basis van de aandrijflijn wordt nog altijd gevormd door een krachtige verbrandingsmotor. Dat is een doorontwikkelde versie van de 4.0-liter V8 die is te vinden in de 488 Pista en opvolger F8 Tributo. Deze krachtbron wordt ondersteund door maar liefst drie elektromotoren, twee bij de voorwielen en eentje tussen de verbrandingsmotor en transmissie in. Deze lay-out is gebaseerd op die van de SF90 Formule 1-wagen.

Achteruit?
De prestaties liegen er niet om: van 0 naar 100 km/u in 2,5 seconden en een topsnelheid van 340 km/u. Er is ook een volledig elektrische rijmodus en dan ligt de topsnelheid op 135 km/u, met een actieradius van 25 km. Om die te halen moet het natuurlijk wel wat rustiger aan. Opvallend: de nieuwe achttrapsautomaat met dubbele koppeling heeft geen achteruitversnelling. Het achteruitrijden wordt overgenomen door de twee elektromotoren op de voorwielen. Sinds 2020 is er ook een SF90 Spider, een cabrioversie met vrijwel identieke specificaties.

Technisch

Motortype benzine, V8
Cilinderinhoud 3.990 cm³
Bij 7.500 tpm
Bij 6.000 tpm
Accu lithium-ion
Capaciteit 7,9 kWh
Aandrijving 4WD
Remmen v/a gev. schijven
Vermogensrange alleen 735 kW

Prestaties

Systeemvermogen 735 kW (1.000 pk)
Systeemkoppel 800 Nm
Elek. actieradius 25 km
Acc. 0-100 km/u 2,5 s
Topsnelheid 340 km/u

Algemeen

Transmissie 8AT
Carrosserietype 2-drs. coupé
Euro NCAP niet getest
Marktintroductie maart 2020
Laatste facelift n.v.t.
Garantie 2 jaar
Vanafprijs € 448.326
Bijzonderheden De SF90 Stradale is de eerste plug-in hybride van Ferrari ooit.

Afmetingen/gewichten

Bandenmaat 255/35 ZR20 / 315/30 ZR20
L x B x H 4.710 x 1.972 x 1.186 mm
Wielbasis 2.650 mm
Massa leeg 1.570 kg
Max. aanh. gew. n.v.t. kg
Inh. bag. ruimte. 74 l
Tankinhoud 68 l