achtergrondafbeelding

Autozoeker

Ferrari Purosangue

SUV’s zijn big business. Wie ook maar een beetje het autonieuws volgt, krijgt die boodschap regelmatig te horen. De populariteit van de carrosserievorm blijft maar toenemen, juist ook in het sportwagensegment. Het sportwagensegment? Ja, want dat een SUV echt sportief kan zijn hebben inmiddels al meerdere merken bewezen. Porsche was de eerste sportautofabrikant die aan de SUV ging, in 2003 met de Cayenne. Het bleek een echte kaskraker voor het merk. Meer recent kwam Lamborghini met de Urus, die er eigenhandig voor zorgde dat de verkopen van het Italiaanse merk verdubbelden. Dan kunnen wij niet achterblijven, dachten ze bij Ferrari. Lees verder

Ferrari Purosangue uitvoeringen

Bovag logo
  • Klantbeoordeling 8,2
  • Altijd BOVAG Garantie
  • 10.500 aangesloten BOVAG garages
  • Heldere All-in prijzen

SUV’s zijn big business. Wie ook maar een beetje het autonieuws volgt, krijgt die boodschap regelmatig te horen. De populariteit van de carrosserievorm blijft maar toenemen, juist ook in het sportwagensegment. Het sportwagensegment? Ja, want dat een SUV echt sportief kan zijn hebben inmiddels al meerdere merken bewezen. Porsche was de eerste sportautofabrikant die aan de SUV ging, in 2003 met de Cayenne. Het bleek een echte kaskraker voor het merk. Meer recent kwam Lamborghini met de Urus, die er eigenhandig voor zorgde dat de verkopen van het Italiaanse merk verdubbelden. Dan kunnen wij niet achterblijven, dachten ze bij Ferrari.

Ferrari Purosangue is hoge vierdeurs coupé
Hoewel een Ferrari-SUV tegen het zere been is van de merkpuristen, is hun eerste SUV-model zo ‘Ferrari’ als een SUV maar kan zijn. Het merk heeft de auto zelfs Purosangue genoemd, Italiaans voor ‘volbloed’. Het is dan ook geen enorm, vierkant model geworden, maar meer wat hoog uitgevallen vierdeurs coupé. Qua vormgeving is de Ferrari Purosangue eigenlijk een soort kruising geworden tussen de Ferrari’s Roma en GTC4Lusso, alleen dan dus iets hoger en met achterportieren. Bijzonder is trouwens dat die portieren naar achteren scharnieren, ofwel het zijn zogenaamde zelfmoordportieren.

Bekende technische basis voor Ferrari Purosangue
Over de Ferrari Roma gesproken, dat is ook het model waar de Ferrari Purosangue zijn techniek mee deelt. Beide auto’s worden gebouwd op hetzelfde platform. Toch ligt er wel een andere krachtbron voorin. Waar de Ferrari Roma het moet doen met een 3,9-liter V8, krijgt de Purosangue een 6,5-liter V12 onder de kap. Ook het vermogen is uiteraard anders: 725 pk voor de Purosangue versus 620 steigerende paarden voor de Roma. De 100 km/u is al na 3,3 seconden bereikt en de topsnelheid ligt op 310 km/u. De Ferrari Purosangue is voorzien van een bijzondere vierwielaandrijving. Die is namelijk alleen actief onder de 200 km/u. Boven die snelheid worden alleen de achterwielen aangedreven.

Technisch

Motortype benzine, V12
Cilinderinhoud 6.496 cm³
Max. vermogen 533 kW (725 pk)
Bij 7.750 tpm
Max. koppel 716 Nm
Bij 6.250 tpm
Automaat 8AT
Aandrijving 4WD
Remmen v/a gev. schijven
Vermogensrange alleen 533 kW

Afmetingen/gewichten

Bandenmaat 255/35 R22 / 315/30 R23
L x B x H 4.973 x 2.028 x 1.589 mm
Wielbasis 3.018 mm
Massa leeg 2.033 kg
Max. aanh. gew. n.v.t. kg
Inh. bag. ruimte. 473 l
Tankinhoud 100 l

Algemeen

Carrosserietype 5-drs. SUV
Euro NCAP niet getest
Marktintroductie eind 2022
Laatste facelift n.v.t.
Garantie 3 jaar

Verbruik

Verbr. gecomb. 17,3 l/100km
CO₂-emissie 393 g/km
Energielabel G

Prestaties

Acc. 0-100 km/u 3,3 s
Topsnelheid 310 km/u