SUV’s zijn big business. Wie ook maar een beetje het autonieuws volgt, krijgt die boodschap regelmatig te horen. De populariteit van de carrosserievorm blijft maar toenemen, juist ook in het sportwagensegment. Het sportwagensegment? Ja, want dat een SUV echt sportief kan zijn hebben inmiddels al meerdere merken bewezen. Porsche was de eerste sportautofabrikant die aan de SUV ging, in 2003 met de Cayenne. Het bleek een echte kaskraker voor het merk. Meer recent kwam Lamborghini met de Urus, die er eigenhandig voor zorgde dat de verkopen van het Italiaanse merk verdubbelden. Dan kunnen wij niet achterblijven, dachten ze bij Ferrari. Lees verder
- Klantbeoordeling 8,2
- Altijd BOVAG Garantie
- 10.500 aangesloten BOVAG garages
- Heldere All-in prijzen
SUV’s zijn big business. Wie ook maar een beetje het autonieuws volgt, krijgt die boodschap regelmatig te horen. De populariteit van de carrosserievorm blijft maar toenemen, juist ook in het sportwagensegment. Het sportwagensegment? Ja, want dat een SUV echt sportief kan zijn hebben inmiddels al meerdere merken bewezen. Porsche was de eerste sportautofabrikant die aan de SUV ging, in 2003 met de Cayenne. Het bleek een echte kaskraker voor het merk. Meer recent kwam Lamborghini met de Urus, die er eigenhandig voor zorgde dat de verkopen van het Italiaanse merk verdubbelden. Dan kunnen wij niet achterblijven, dachten ze bij Ferrari.
Ferrari Purosangue is hoge vierdeurs coupé
Hoewel een Ferrari-SUV tegen het zere been is van de merkpuristen, is hun eerste SUV-model zo ‘Ferrari’ als een SUV maar kan zijn. Het merk heeft de auto zelfs Purosangue genoemd, Italiaans voor ‘volbloed’. Het is dan ook geen enorm, vierkant model geworden, maar meer wat hoog uitgevallen vierdeurs coupé. Qua vormgeving is de Ferrari Purosangue eigenlijk een soort kruising geworden tussen de Ferrari’s Roma en GTC4Lusso, alleen dan dus iets hoger en met achterportieren. Bijzonder is trouwens dat die portieren naar achteren scharnieren, ofwel het zijn zogenaamde zelfmoordportieren.
Bekende technische basis voor Ferrari Purosangue
Over de Ferrari Roma gesproken, dat is ook het model waar de Ferrari Purosangue zijn techniek mee deelt. Beide auto’s worden gebouwd op hetzelfde platform. Toch ligt er wel een andere krachtbron voorin. Waar de Ferrari Roma het moet doen met een 3,9-liter V8, krijgt de Purosangue een 6,5-liter V12 onder de kap. Ook het vermogen is uiteraard anders: 725 pk voor de Purosangue versus 620 steigerende paarden voor de Roma. De 100 km/u is al na 3,3 seconden bereikt en de topsnelheid ligt op 310 km/u. De Ferrari Purosangue is voorzien van een bijzondere vierwielaandrijving. Die is namelijk alleen actief onder de 200 km/u. Boven die snelheid worden alleen de achterwielen aangedreven.
Technisch
Motortype | benzine, V12 |
Cilinderinhoud | 6.496 cm³ |
Max. vermogen | 533 kW (725 pk) |
Bij | 7.750 tpm |
Max. koppel | 716 Nm |
Bij | 6.250 tpm |
Automaat | 8AT |
Aandrijving | 4WD |
Remmen v/a | gev. schijven |
Vermogensrange | alleen 533 kW |
Afmetingen/gewichten
Bandenmaat | 255/35 R22 / 315/30 R23 |
L x B x H | 4.973 x 2.028 x 1.589 mm |
Wielbasis | 3.018 mm |
Massa leeg | 2.033 kg |
Max. aanh. gew. | n.v.t. kg |
Inh. bag. ruimte. | 473 l |
Tankinhoud | 100 l |
Algemeen
Carrosserietype | 5-drs. SUV |
Euro NCAP | niet getest |
Marktintroductie | eind 2022 |
Laatste facelift | n.v.t. |
Garantie | 3 jaar |
Verbruik
Verbr. gecomb. | 17,3 l/100km |
CO₂-emissie | 393 g/km |
Energielabel | G |
Prestaties
Acc. 0-100 km/u | 3,3 s |
Topsnelheid | 310 km/u |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
BYD
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Donkervoort
-
DS
-
Ferrari
-
Fiat
-
Fisker
-
Ford
-
Honda
-
Hongqi
-
Hyundai
-
Ineos
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lucid
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
Micro Mobility Systems
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
NIO
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
Toyota
-
TVR
-
VinFast
-
Volkswagen
-
Volvo
-
XPeng