Het modellenaanbod van DS Automobiles werd in 2020 uitgebreid met de DS 9. Na een aantal hatchback-, crossover- en SUV-modellen is de DS 9 de eerste traditionele sedan van het merk. De auto deelt zijn platform met de Peugeot 508 en is het topmodel van DS Automobiles. Daarmee kan hij ook wel worden gezien als een opvolger van de opvallende Citroën C6, die van 2006 tot en met 2012 werd geproduceerd. Citroën heeft zelf namelijk geen modellen meer in het luxe segment, daar is het merk DS Automobiles voor. Lees verder
Het modellenaanbod van DS Automobiles werd in 2020 uitgebreid met de DS 9. Na een aantal hatchback-, crossover- en SUV-modellen is de DS 9 de eerste traditionele sedan van het merk. De auto deelt zijn platform met de Peugeot 508 en is het topmodel van DS Automobiles. Daarmee kan hij ook wel worden gezien als een opvolger van de opvallende Citroën C6, die van 2006 tot en met 2012 werd geproduceerd. Citroën heeft zelf namelijk geen modellen meer in het luxe segment, daar is het merk DS Automobiles voor.
Azië en Europa
De DS 9 is gericht op zowel de Aziatische als Europese markt. DS verkoopt goed in China, dus het is niet verwonderlijk dat de sedan daar als eerste op de markt kwam. In 2021 beleefde de auto zijn introductie op de Nederlandse markt. De productie van de DS 9 vindt altijd plaats in China, ongeacht waar de auto is verkocht. DS heeft wel fabrieken in Europa, bijvoorbeeld voor de productie van de DS 7 Crossback.
Plug-in Hybride
De DS 9 is uitsluitend leverbaar als plug-in hybride. Ook buiten Europa heeft de auto altijd een geëlektrificeerde aandrijflijn. Aanvankelijk was de auto uitsluitend leverbaar met 165 kW (225 pk), maar bij de modeljaarupdate voor 2022 kwamen daar krachtiger versies bij. De sterkste daarvan heeft een vermogen van liefst 265 kW (360 pk). In Nederland hebben de twee nieuwe, krachtiger versies de oorspronkelijke 225 pk-versie geheel vervangen.
Technisch
Motortype | benzine-elektrisch, 4-cilinder lijn |
Cilinderinhoud | 1.598 cm³ |
Bij | 6.000 tpm |
Bij | 3.000 tpm |
Accu | lithium-ion |
Capaciteit | 11,9 kWh |
Aandrijving | voorwielen |
Remmen v/a | gev. schijven |
Draaicirkel | 10,5 m |
Laadtijd bij 220V | 3:30 uur |
Vermogensrange | 165 tot 265 kW |
Prestaties
Systeemvermogen | 165 kW (225 pk) |
Systeemkoppel | 360 Nm |
Elek. actieradius | 48 km |
Acc. 0-100 km/u | 8,3 s |
Topsnelheid | 240 km/u |
Algemeen
Transmissie | 8AT |
Carrosserietype | 4-drs. sedan |
Euro NCAP | 4 sterren |
Marktintroductie | januari 2021 |
Laatste facelift | n.v.t. |
Garantie | 2 jaar |
Vanafprijs | € 57.890 |
Afmetingen/gewichten
Bandenmaat | 235/45 R19 |
L x B x H | 4.934 x 1.932 x 1.460 mm |
Wielbasis | 2.895 mm |
Massa leeg | 1.814 kg |
Max. aanh. gew. | 1.275 kg |
Inh. bag. ruimte. | 510 l |
Tankinhoud | 42 l |
Verbruik
Verbr. gecomb. | 1,5 l/100km |
CO₂-emissie | 33 g/km |
Energielabel | A |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
BYD
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Donkervoort
-
DS
-
Ferrari
-
Fiat
-
Fisker
-
Ford
-
Honda
-
Hongqi
-
Hyundai
-
Ineos
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
KG Mobility
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lucid
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
Micro Mobility Systems
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
NIO
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
Toyota
-
TVR
-
VinFast
-
Volkswagen
-
Volvo
-
XPeng