achtergrondafbeelding

Autozoeker

Dacia Sandero

In 2007 breidde Dacia het modellenaanbod uit met de Sandero. Hoewel de auto een eigen uiterlijk en carrosserie had, kan de auto qua positionering gezien worden als de hatchbackversie van de Dacia Logan. Zoals de meeste Dacia’s was de Dacia Sandero vooral populair in Oost-Europa, maar ook hier in Nederland wist de auto goede verkopen neer te zetten. In 2008 verscheen de Sandero Stepway, een iets hoger op de wielen gezette uitvoering met stoere aankleding. Een soort offroad-uitvoering, maar zonder vierwielaandrijving of andere daadwerkelijke offroad-eigenschappen. Lees verder

In 2007 breidde Dacia het modellenaanbod uit met de Sandero. Hoewel de auto een eigen uiterlijk en carrosserie had, kan de auto qua positionering gezien worden als de hatchbackversie van de Dacia Logan. Zoals de meeste Dacia’s was de Dacia Sandero vooral populair in Oost-Europa, maar ook hier in Nederland wist de auto goede verkopen neer te zetten. In 2008 verscheen de Sandero Stepway, een iets hoger op de wielen gezette uitvoering met stoere aankleding. Een soort offroad-uitvoering, maar zonder vierwielaandrijving of andere daadwerkelijke offroad-eigenschappen.

Tweede generatie Dacia Sandero
In 2012 was het tijd voor aflossing in de vorm van de tweede generatie Dacia Sandero. Waar de auto dat eerst alleen nog was qua positionering, was de Dacia Sandero nu letterlijk de hatchbackversie van de Dacia Logan. De Stepway-uitvoering was deze keer al direct bij introductie leverbaar. In 2017 onderging de Dacia Sandero een subtiele facelift, waarna in 2021 de derde en huidige generatie verscheen. Het nieuwe model is een evolutie van de vorige Sandero. In de vorm van de Jogger is er ook (weer) een stationwagenversie van de Sandero/Logan. De tweede en derde generatie van de Dacia Sandero wisten het succes van het model nog verder uit te bouwen. Inmiddels behoort de Dacia Sandero tot een van de populairste auto’s van Europa, wat gezien de veel-voor-weinig-aanpak geen verrassing is.

Een Dacia Sandero van Renault Sport
In 2015 bemoeide Renault Sport zich voor het eerst met een Dacia-model. Het resultaat was de 110 kW (150 pk) sterke Sandero RS (de standaarduitvoeringen kwamen destijds tot 90 pk), die in acht seconden op de 100 km/u zit. Het is ook de eerste Dacia die is voorzien van verschillende rijmodi. Aangezien de Sandero RS verder een compact en licht model blijft, kan je je voorstellen dat het met 150 pk ineens best een leuk scheurijzertje is. Helaas voor de liefhebber bleef de RS-versie voorbehouden aan Zuid-Amerika. De auto werd daar trouwens verkocht als Renault Sandero RS.

Technisch

Motortype benzine, 3-cilinder lijn
Cilinderinhoud 999 cm³
Max. vermogen 67 kW (91 pk)
Bij 4.600 tpm
Max. koppel 160 Nm
Bij 2.100 tpm
Aandrijving voorwielen
Remmen v/a gev. schijven/trommels
Draaicirkel 10,3 m
Vermogensrange 67 tot 81 kW

Algemeen

Transmissie 6MT (optie: CVT)
Carrosserietype 5-drs. hatchback
Euro NCAP 2 sterren
Marktintroductie januari 2021
Laatste facelift n.v.t.
Garantie 3 jaar
Vanafprijs € 21.300

Afmetingen/gewichten

Bandenmaat 185/65 R15
L x B x H 4.088 x 1.848 x 1.499 mm
Wielbasis 2.604 mm
Massa leeg 1.127 kg
Max. aanh. gew. 1.100 kg
Inh. bag. ruimte. 328 l
Tankinhoud 50 l

Verbruik

Verbr. gecomb. 5,2 l/100km
CO₂-emissie 119 g/km
Energielabel B

Prestaties

Acc. 0-100 km/u 11,7 s
Topsnelheid 178 km/u