achtergrondafbeelding

Autozoeker

Cupra Terramar

Eind 2024 werd het aanbod van Cupra uitgebreid met de Terramar. Het is de eerste echt eigen ‘gewone’ SUV in het aanbod, na de eerdere coupé-SUV-modellen. De Cupra Terramar is de opvolger van de Cupra Ateca, een model dat nog sterk was gebaseerd op de gelijknamige SEAT. Over SEAT gesproken, de Cupra Terramar neemt indirect ook de plaats in van de grotere SEAT Tarraco, die in 2024 uit productie ging. De typenaam van de Cupra Terramar verwijst naar het historische Autódromo de Sitges-Terramar, een circuit in de buurt van Barcelona, de thuisbasis van Cupra. Lees verder

Eind 2024 werd het aanbod van Cupra uitgebreid met de Terramar. Het is de eerste echt eigen ‘gewone’ SUV in het aanbod, na de eerdere coupé-SUV-modellen. De Cupra Terramar is de opvolger van de Cupra Ateca, een model dat nog sterk was gebaseerd op de gelijknamige SEAT. Over SEAT gesproken, de Cupra Terramar neemt indirect ook de plaats in van de grotere SEAT Tarraco, die in 2024 uit productie ging. De typenaam van de Cupra Terramar verwijst naar het historische Autódromo de Sitges-Terramar, een circuit in de buurt van Barcelona, de thuisbasis van Cupra.

Een geëlektrificeerde toekomst
De Cupra Terramar wordt gebouwd op een vernieuwde versie van het bekende MQB-platform. Dit platform vormt de basis voor een breed scala aan modellen binnen de Volkswagen Groep en staat bekend om zijn veelzijdigheid en efficiëntie. Onder meer de Audi Q3, Volkswagen Tiguan en Volkswagen Tayron worden op dit platform gebouwd. De Cupra Terramar is altijd in enige mate geëlektrificeerd. In Nederland is hij zelfs uitsluitend beschikbaar als plug-in hybride, terwijl in andere markten ook een mild hybrid benzineversie leverbaar is. De plug-in hybride aandrijflijn biedt de mogelijkheid om ruim 122 kilometer volledig elektrisch te rijden (WLTP), wat het model ideaal maakt voor stedelijk gebruik. De plug-in hybride is ook de krachtigste aandrijflijn, met 150 kW (204 pk) tot 200 kW (272 pk).

Laatste Cupra met benzinemotor
Volgens de huidige plannen is de Cupra Terramar het laatste model van het merk dat een benzinemotor heeft. Het merk heeft aangekondigd dat het vanaf 2030 een volledig elektrisch aanbod zal hebben. Hiermee markeert de Cupra Terramar een belangrijke overgangsperiode voor het merk, waarin plug-in hybrides een brug vormen naar een volledig elektrische toekomst. Met zijn sportieve design, geavanceerde technologie en praktische SUV-karakter is de Cupra Terramar een interessante keuze voor wie een geëlektrificeerde auto zoekt met de prestaties en uitstraling waar Cupra bekend om staat.

Technisch

Motortype benzine-elektrisch, 4-cilinder lijn
Cilinderinhoud 1.498 cm³
Bij 5.000 tpm
Bij 1.550 tpm
Accu lithium-ion
Capaciteit 25,8 kWh
Aandrijving voorwielen
Remmen v/a gev. schijven/schijven
Draaicirkel 11,5 m
Laadtijd bij 220V 2:30 uur
Vermogensrange 150 tot 200 kW

Prestaties

Systeemvermogen 150 kW (204 pk)
Systeemkoppel 350 Nm
Elek. actieradius 122 km
Acc. 0-100 km/u 8,3 s
Topsnelheid 205 km/u

Algemeen

Transmissie 6AT
Carrosserietype 5-drs. SUV
Euro NCAP niet getest
Marktintroductie november 2024
Laatste facelift n.v.t.
Garantie 4 jaar
Vanafprijs € 48.990

Afmetingen/gewichten

Bandenmaat 235/55 R18
L x B x H 4.519 x 1.869 x 1.584 mm
Wielbasis 2.680 mm
Massa leeg 1.798 kg
Max. aanh. gew. 1.800 kg
Inh. bag. ruimte. 400 l
Tankinhoud 45 l

Verbruik

Verbr. gecomb. 0,4 l/100km
CO₂-emissie 10 g/km
Energielabel A