achtergrondafbeelding

Autozoeker

Citroen C4

De Citroën C4 volgde in 2004 de Xsara op. Het doel was om een auto te ontwikkelen die bij zo veel mogelijk mensen in de smaak zou vallen. Toch bleef het merk ook wel eigenzinnig, door een opvallend gelijnde coupéversie van de auto te introduceren. Ook het dashboard met centraal geplaatst instrumentarium was ongebruikelijk. In technisch opzicht was de auto nauw verwant aan de Peugeot 307. Behalve de coupé en de vijfdeurs hatchback werd ook een sedanversie geïntroduceerd, maar die werd nooit in Nederland geleverd. Lees verder

De Citroën C4 volgde in 2004 de Xsara op. Het doel was om een auto te ontwikkelen die bij zo veel mogelijk mensen in de smaak zou vallen. Toch bleef het merk ook wel eigenzinnig, door een opvallend gelijnde coupéversie van de auto te introduceren. Ook het dashboard met centraal geplaatst instrumentarium was ongebruikelijk. In technisch opzicht was de auto nauw verwant aan de Peugeot 307. Behalve de coupé en de vijfdeurs hatchback werd ook een sedanversie geïntroduceerd, maar die werd nooit in Nederland geleverd.

Tweede generatie
In 2010 verscheen de tweede generatie C4. De auto was een evolutie van het eerste model, maar wel conventioneler vormgegeven. De coupéversie was ook komen te vervallen en aangezien de sedan opnieuw niet in Nederland geleverd werd bleef daarmee alleen de vijfdeurs hatchback over. Een van de redenen om geen driedeursversie te introduceren, was om de inmiddels geïntroduceerde DS3 niet in de weg te zitten.

Geen opvolger
In directe zin mocht er dan nog maar één carrosserievariant zijn, er verschenen nu wel meer modellen onder het C4-label. Met de C4 Aircross verscheen in 2012 een SUV-achtig model en met de Cactus in 2014 een nog speelsere SUV-achtige. In 2018 stopte de productie van de reguliere C4, alleen de Chinese sedanversies lopen nog van de band. Citroën heeft de gefacelifte C4 Cactus naar voren geschoven als definitieve opvolger van de C4. Ergens wel opvallend, want partner Peugeot doet bijvoorbeeld nog altijd goede zaken met de 308 in het ‘Golf-segment’.