De Citroën C4 volgde in 2004 de Xsara op. Het doel was om een auto te ontwikkelen die bij zo veel mogelijk mensen in de smaak zou vallen. Toch bleef het merk ook wel eigenzinnig, door een opvallend gelijnde coupéversie van de auto te introduceren. Ook het dashboard met centraal geplaatst instrumentarium was ongebruikelijk. In technisch opzicht was de auto nauw verwant aan de Peugeot 307. Behalve de coupé en de vijfdeurs hatchback werd ook een sedanversie geïntroduceerd, maar die werd nooit in Nederland geleverd. Lees verder
De Citroën C4 volgde in 2004 de Xsara op. Het doel was om een auto te ontwikkelen die bij zo veel mogelijk mensen in de smaak zou vallen. Toch bleef het merk ook wel eigenzinnig, door een opvallend gelijnde coupéversie van de auto te introduceren. Ook het dashboard met centraal geplaatst instrumentarium was ongebruikelijk. In technisch opzicht was de auto nauw verwant aan de Peugeot 307. Behalve de coupé en de vijfdeurs hatchback werd ook een sedanversie geïntroduceerd, maar die werd nooit in Nederland geleverd.
Tweede generatie
In 2010 verscheen de tweede generatie C4. De auto was een evolutie van het eerste model, maar wel conventioneler vormgegeven. De coupéversie was ook komen te vervallen en aangezien de sedan opnieuw niet in Nederland geleverd werd bleef daarmee alleen de vijfdeurs hatchback over. Een van de redenen om geen driedeursversie te introduceren, was om de inmiddels geïntroduceerde DS3 niet in de weg te zitten.
Toch nog een opvolger
De Citroën C4 ging in 2018 uit productie en werd toen indirect opgevolgd door de C4 Cactus. In 2020 presenteerde Citroën ineens toch een nieuwe 'gewone' C4. Nou ja, 'gewoon', de auto is niet langer een reguliere hatchback, maar een opvallende crossover. Vooral de achterzijde met aflopende daklijn en '3D-achterlichten' is erg opvallend. Voor het eerst komt er ook een volledig elektrische uitvoering: de ë-C4.
Citroën ë-C4 X
In 2022 werd het aanbod verder uitgebreid met de Citroën (ë-)C4 X. Die variant wordt min of meer als afzonderlijk model gespotioneerd en kan je met recht een crossover noemen. Het is in de basis een sedanversie van de reguliere Citroën C4, maar doordat diens opgehoogde karakter behouden blijft is de Citroën C4 X in feite een sedan-SUV. Die carrosserievorm zien we niet vaak! In veel landen, waaronder Nederland, wordt de Citroën C4 X alleen geleverd als volledig elektrische Citroën ë-C4 X.
Technisch
Motortype | benzine, 3-cilinder lijn |
Cilinderinhoud | 1.199 cm³ |
Max. vermogen | 74 kW (100 pk) |
Bij | 5.500 tpm |
Max. koppel | 205 Nm |
Bij | 1.750 tpm |
Aandrijving | voorwielen |
Remmen v/a | gev. schijven/schijven |
Draaicirkel | 10,9 m |
Vermogensrange | 74 tot 115 kW |
Algemeen
Transmissie | 6MT |
Carrosserietype | 5-drs. SUV |
Euro NCAP | 4 sterren |
Marktintroductie | september 2020 |
Laatste facelift | n.v.t. |
Niet meer leverbaar | sinds mei 2024 |
Garantie | 2 jaar |
Vanafprijs | € 29.400 |
Afmetingen/gewichten
Bandenmaat | 195/60 R18 |
L x B x H | 4.360 x 1.800 x 1.525 mm |
Wielbasis | 2.670 mm |
Massa leeg | 1.184 kg |
Max. aanh. gew. | 1.000 kg |
Inh. bag. ruimte. | 380 l |
Tankinhoud | 50 l |
Verbruik
Verbr. gecomb. | 5,4 l/100km |
CO₂-emissie | 122 g/km |
Energielabel | A |
Prestaties
Acc. 0-100 km/u | 10,9 s |
Topsnelheid | 185 km/u |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
BYD
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Donkervoort
-
DS
-
Ferrari
-
Fiat
-
Fisker
-
Ford
-
Honda
-
Hongqi
-
Hyundai
-
Ineos
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
KG Mobility
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lucid
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
Micro Mobility Systems
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
NIO
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
Toyota
-
TVR
-
VinFast
-
Volkswagen
-
Volvo
-
XPeng