De BYD Tang is een SUV in de hogere middenklasse. Het model is onderdeel van de zogenaamde Dynasty-series van BYD en is dus vernoemd naar de Tang-dynastie. De tweede generatie van het model is ook leverbaar in Nederland, als onderdeel van de komst van BYD naar ons continent. Het is een van de drie modellen waarmee het Chinese merk debuteert op de Nederlandse markt. De andere modellen zijn de Atto 3 (een compacte SUV) en de Han (een middelgrote sedan). BYD komt naar Europa als fabrikant van volledig elektrische auto’s. Hun plug-in hybridemodellen blijven voorbehouden aan andere markten. Lees verder
De BYD Tang is een SUV in de hogere middenklasse. Het model is onderdeel van de zogenaamde Dynasty-series van BYD en is dus vernoemd naar de Tang-dynastie. De tweede generatie van het model is ook leverbaar in Nederland, als onderdeel van de komst van BYD naar ons continent. Het is een van de drie modellen waarmee het Chinese merk debuteert op de Nederlandse markt. De andere modellen zijn de Atto 3 (een compacte SUV) en de Han (een middelgrote sedan). BYD komt naar Europa als fabrikant van volledig elektrische auto’s. Hun plug-in hybridemodellen blijven voorbehouden aan andere markten.
Eerste generatie BYD Tang
De eerste generatie van de BYD Tang kwam in 2015 op de markt. Hoewel de auto een eigen voorzijde heeft, doen het silhouet en de achterzijde opmerkelijk veel denken aan de Lexus RX. De eerste generatie BYD Tang was uitsluitend leverbaar als plug-in hybride, al was er in de vorm van de (al in 2011 geïntroduceerde) S6 ook een versie met alleen een benzinemotor. Hoewel de BYD Tang voornamelijk werd geleverd in China en enkele andere Aziatische landen, waren de verkopen zo goed dat de Tang in 2016 even de bestverkochte plug-in hybride ter wereld was.
Tweede generatie BYD Tang
De tweede generatie BYD Tang, het model dat ook naar Nederland komt, debuteerde in 2018. Ten opzichte van de eerste generatie is de tweede volledig nieuw ontwikkeld, als wordt wel de plug-in hybride aandrijflijn van het eerste model overgenomen. Naast de plug-in hybrideversie zijn er nu ook een versie met alleen een brandstofmotor en een volledig elektrische variant. In 2021 onderging de BYD Tang een facelift en dat is ook het model dat naar Nederland/Europa komt, zij het alleen in volledig elektrische uitvoering. De volledig elektrische actieradius van de BYD Tang bedraagt 400 kilometer, maar daar staat wel een vrij stevige vanafprijs tegenover.
Technisch
Motortype | elektrisch |
Accu | lithium-ion |
Capaciteit | 86,4 kWh |
Aandrijving | 4WD |
Remmen v/a | gev. schijven |
Draaicirkel | 11,8 m |
Actieradius | 400 |
Vermogensrange | alleen 380 kW |
Prestaties
Systeemvermogen | 380 kW (517 pk) |
Systeemkoppel | 680 Nm |
Acc. 0-100 km/u | 4,6 s |
Topsnelheid | 180 km/u |
Algemeen
Transmissie | vaste overbrenging |
Carrosserietype | 5-drs. SUV |
Euro NCAP | 5 sterren |
Marktintroductie | september 2022 |
Laatste facelift | n.v.t. |
Garantie | 6 jaar |
Vanafprijs | € 73.300 |
Afmetingen/gewichten
Bandenmaat | 265/40 R22 |
L x B x H | 4.870 x 1.950 x 1.725 mm |
Wielbasis | 2.820 mm |
Massa leeg | 2.489 kg |
Max. aanh. gew. | 1.500 kg |
Inh. bag. ruimte. | 235 l |
Verbruik
Energielabel | A |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
BYD
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Donkervoort
-
DS
-
Ferrari
-
Fiat
-
Fisker
-
Ford
-
Honda
-
Hongqi
-
Hyundai
-
Ineos
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
KG Mobility
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lucid
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
Micro Mobility Systems
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
NIO
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
Toyota
-
TVR
-
VinFast
-
Volkswagen
-
Volvo
-
XPeng