achtergrondafbeelding

Autozoeker

Byd Seal u

In 2020 introduceerde BYD op de thuismarkt de Song Plus, een SUV voor de middenklasse. De auto was er eerst alleen met benzinemotoren, maar vanaf 2021 waren er ook een plug-in hybride (DM-i) en volledig elektrische versie (EV). In 2022 kwam de benzineversie alweer te vervallen, omdat BYD alleen nog modellen wil produceren die op zijn minst deels elektrisch zijn. De Song Plus groeide op de thuismarkt al snel uit tot het belangrijkste BYD-model. Overigens heeft de typenaam niets met een liedje te maken: de auto is vernoemd naar de Song-dynastie. In 2023 onderging de BYD Song Plus een facelift, waarbij de auto meer ging lijken op de BYD Seal, een sedan. Lees verder

Byd Seal u uitvoeringen

In 2020 introduceerde BYD op de thuismarkt de Song Plus, een SUV voor de middenklasse. De auto was er eerst alleen met benzinemotoren, maar vanaf 2021 waren er ook een plug-in hybride (DM-i) en volledig elektrische versie (EV). In 2022 kwam de benzineversie alweer te vervallen, omdat BYD alleen nog modellen wil produceren die op zijn minst deels elektrisch zijn. De Song Plus groeide op de thuismarkt al snel uit tot het belangrijkste BYD-model. Overigens heeft de typenaam niets met een liedje te maken: de auto is vernoemd naar de Song-dynastie. In 2023 onderging de BYD Song Plus een facelift, waarbij de auto meer ging lijken op de BYD Seal, een sedan.

BYD Seal U naar Europa
In 2024 maakte dit faceliftmodel de oversteek naar de Europese markt. Daarvoor kreeg het model wel een andere naam aangemeten, namelijk BYD Seal U. In Europa wordt de auto dus nadrukkelijk gepositioneerd als de SUV-versie van de BYD Seal sedan. Daarmee maakt de ‘exportversie’ van de auto opvallend genoeg de overstap naar een andere modelserie. In China was hij als Song Plus onderdeel van de Dynasty Series, een modelreeks met naar de dynastieën vernoemde modellen. Als BYD Seal U behoort de auto ineens tot de Ocean Series, een modelreeks met een meer organische vormgeving. Overigens heeft BYD alleen in thuisland China zo’n nadrukkelijk onderscheid tussen modelseries. Hier in Europa worden de verschillende modelreeksen niet zo nadrukkelijk gecommuniceerd en valt hooguit het verschil in vormgeving op.

BYD Seal U (toch niet) altijd elektrisch
BYD positioneerde zichzelf in Europa aanvankelijk als een merk met alleen volledig elektrische auto’s. De BYD Seal U was dan ook altijd volledig elektrisch aangedreven. Vanwege een algemeen tegenvallende vraag naar volledig elektrische auto’s in Europa is BYD daar toch op teruggekomen. Later in 2024 werd ook de DM-i-versie, de plug-in hybride, in Europa geïntroduceerd. Die is visueel te herkennen aan de horizontale koelsleuven in de voorzijde, maar verder identiek aan de volledig elektrische versie.