Na de conceptcar BMW i Vision Dynamics uit 2017 en de BMW Concept i4 uit 2020 verscheen in 2021 dan eindelijk de volledig elektrische sedan van BMW. Nou ja, sedan, het is eigenlijk een liftback. De auto is voor een deel gelijk aan de toen nieuwe generatie BMW 4 Serie Gran Coupé, met als belangrijk verschil uiteraard de volledig elektrische aandrijflijn. Opmerkelijk is dat de BMW i4 zelfs van dezelfde productielijn loopt als de 4 Serie-modellen met verbrandingsmotor. Lees verder








Na de conceptcar BMW i Vision Dynamics uit 2017 en de BMW Concept i4 uit 2020 verscheen in 2021 dan eindelijk de volledig elektrische sedan van BMW. Nou ja, sedan, het is eigenlijk een liftback. De auto is voor een deel gelijk aan de toen nieuwe generatie BMW 4 Serie Gran Coupé, met als belangrijk verschil uiteraard de volledig elektrische aandrijflijn. Opmerkelijk is dat de BMW i4 zelfs van dezelfde productielijn loopt als de 4 Serie-modellen met verbrandingsmotor.
Grote actieradius
De BMW i4 heeft een batterijpakket van 83,9 kWh en dat is in dit geval goed voor een indrukwekkende actieradius van 590 kilometer volgens de WLTP-cyclus. Dat is mede te danken aan de hoge efficiëntie van de aandrijflijn. Zo vormen motor, transmissie en elektronica één geheel, wat ook het gewicht en aantal onderdelen vermindert. Daarnaast heeft de batterij een hoge energiedichtheid: een verbetering van tot wel 40 procent ten opzichte van de BMW i3.
Eerste volledig elektrische BMW M-model
De sterkste versie van de BMW i4 is de M50 met een vermogen van 400 kW (544 pk). De sprint in 3,9 seconden naar de 100 km/u en gaat door tot 225 km/u. Het meest bijzondere aan de M50 is echter dat dit het allereerste volledig elektrische BMW M-model is. Het is wel een ‘halfbloed’ M-model. Een ‘volbloed’ volledig elektrische BMW M4 laat waarschijnlijk nog wel een tijd op zich wachten.
Technisch
Motortype | elektrisch |
Accu | lithium-ion |
Capaciteit | 70,2 kWh |
Aandrijving | achterwielen |
Remmen v/a | gev. schijven |
Draaicirkel | 12,5 m |
Actieradius | 500 km |
Laadtijd bij 220V | 8:20 uur |
Vermogensrange | 210 tot 400 kW |
Prestaties
Systeemvermogen | 210 kW (286 pk) |
Systeemkoppel | 400 Nm |
Acc. 0-100 km/u | 6,0 s |
Topsnelheid | 190 km/u |
Algemeen
Transmissie | vaste overbrenging |
Carrosserietype | 5-drs. liftback |
Euro NCAP | 4 sterren |
Marktintroductie | juli 2021 |
Laatste facelift | juli 2024 |
Garantie | 3 jaar |
Vanafprijs | € 59.728 |
Afmetingen/gewichten
Bandenmaat | 225/55 R17 |
L x B x H | 4.783 x 1.852 x 1.448 mm |
Wielbasis | 2.856 mm |
Massa leeg | 1.965 kg |
Max. aanh. gew. | 1.600 kg |
Inh. bag. ruimte. | 470 l |
Verbruik
Energielabel | A |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
Abarth
Aiways
Alfa Romeo
Alpine
Aston Martin
Audi
Bentley
BMW
Bugatti
BYD
Cadillac
Caterham
Chevrolet
Citroën
Cupra
Dacia
Donkervoort
DS
Ferrari
Fiat
Fisker
Ford
Honda
Hongqi
Hyundai
Ineos
Infiniti
Isuzu
Iveco
Jaguar
Jeep
KG Mobility
Kia
Lamborghini
Lancia
Land Rover
Leapmotor
Lexus
Lightyear
Lotus
Lucid
Lynk & Co
Maserati
Mazda
McLaren
Mercedes-Benz
MG
Micro Mobility Systems
MINI
Mitsubishi
Morgan
NIO
Nissan
Opel
Peugeot
Polestar
Porsche
Renault
Rolls-Royce
SEAT
Skoda
Smart
SsangYong
Subaru
Suzuki
Tesla
Toyota
TVR
VinFast
Volkswagen
Volvo
XPeng