De eerste generatie BMW 6 Serie zag in 1976 het levenslicht. De auto was de opvolger van de E9 Coupé en was net als die voorganger alleen leverbaar als coupé. De 6 Serie was technisch verwant aan vlaggenschip 7 Serie en was min of meer de coupéversie van die auto. Naast sportieve prestaties bood de 6 Serie dan ook veel luxe. De productie van de 6 Serie stopte in 1989, toen de auto werd opgevolgd door de iets grotere en duurdere 8 Serie. Lees verder
De eerste generatie BMW 6 Serie zag in 1976 het levenslicht. De auto was de opvolger van de E9 Coupé en was net als die voorganger alleen leverbaar als coupé. De 6 Serie was technisch verwant aan vlaggenschip 7 Serie en was min of meer de coupéversie van die auto. Naast sportieve prestaties bood de 6 Serie dan ook veel luxe. De productie van de 6 Serie stopte in 1989, toen de auto werd opgevolgd door de iets grotere en duurdere 8 Serie.
Herintroductie
Nadat de 8 Serie het tot 1999 had uitgehouden, bood BMW een tijd lang geen grote coupé meer aan. Tot 2003, toen het opnieuw een 6 Serie introduceerde. Het model ging in feite verder waar de eerste generatie gebleven was: sportieve luxe. Wel was de auto nu gebaseerd op de techniek van de 5 Serie. Voor het eerst was de 6 Serie er ook als Cabrio. In 2011 volgde wisseling van de wacht met de derde generatie 6 Serie, die er vanaf 2012 ook als vierdeurs Gran Coupé was.
Opgeschoven
In 2018 herhaalde de geschiedenis zich weer. De 6 Serie werd opgevolgd door de iets grotere en luxere 8 Serie, hoewel die 8 Serie deze keer wel een meer directe evolutie is van de 6 Serie. Anders gezegd: de 6 Serie heet voortaan 8 Serie, nu het model wat nadrukkelijker als een coupé-alternatief voor de 7 Serie wordt gepositioneerd. Toch staat er nog altijd een 6 Serie in de showrooms, want de opvolger van de 5 Serie Gran Turismo ging vanaf 2017 als de 6 Serie Gran Turismo door het leven. Ook dat model schoof dus een stapje op in het modellenaanbod.
Technisch
| Motortype | diesel, 6-cilinder lijn |
| Cilinderinhoud | 2.993 cm³ |
| Max. vermogen | 230 kW (313 pk) |
| Bij | 4.400 tpm |
| Max. koppel | 630 Nm |
| Bij | 1.500 tpm |
| Aandrijving | achterwielen |
| Remmen v/a | gev. schijven |
| Draaicirkel | 11,7 m |
| Vermogensrange | 230 tot 412 kW |
Algemeen
| Transmissie | 8AT |
| Carrosserietype | 2-drs. cabriolet |
| Euro NCAP | niet getest |
| Marktintroductie | mei 2011 |
| Laatste facelift | maart 2015 |
| Garantie | 2 jaar |
| Vanafprijs | € 118.600 |
| Bijzonderheden | De 640d is de enige diesel voor de 6 Serie Cabrio, met 4WD of achterwielaandrijving. |
Afmetingen/gewichten
| Bandenmaat | 225/55 R17 |
| L x B x H | 4.894 x 1.898 x 1.365 mm |
| Wielbasis | 2.851 mm |
| Massa leeg | 2.005 kg |
| Max. aanh. gew. | n.v.t. kg |
| Inh. bag. ruimte. | 300 l |
| Tankinhoud | 70 l |
Verbruik
| Verbr. gecomb. | 5,6 l/100km |
| CO₂-emissie | 194 g/km |
| Energielabel | E |
Prestaties
| Acc. 0-100 km/u | 5,3 s |
| Topsnelheid | 250 km/u |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth -
Aiways -
Alfa Romeo -
Alpine -
Aston Martin -
Audi -
Bentley -
BMW -
Bugatti -
BYD -
Cadillac -
Caterham -
Chevrolet -
Citroën -
Cupra -
Dacia -
Dongfeng -
Donkervoort -
DS -
Ferrari -
Fiat -
Firefly -
Fisker -
Ford -
Honda -
Hongqi -
Hyundai -
Ineos -
Infiniti -
Isuzu -
Iveco -
Jaecoo -
Jaguar -
Jeep -
KG Mobility -
Kia -
Lamborghini -
Lancia -
Land Rover -
Leapmotor -
Lexus -
Lightyear -
Lotus -
Lucid -
Lynk & Co -
Maserati -
Mazda -
McLaren -
Mercedes-Benz -
MG -
Micro Mobility Systems -
MINI -
Mitsubishi -
Morgan -
NIO -
Nissan -
Omoda -
Opel -
Peugeot -
Polestar -
Porsche -
Renault -
Rolls-Royce -
SEAT -
Skoda -
Smart -
SsangYong -
Subaru -
Suzuki -
Tesla -
Toyota -
TVR -
VinFast -
Volkswagen -
Volvo -
XPeng -
Zeekr
