achtergrondafbeelding

Autozoeker

Bentley Flying spur

In 2005 kreeg de Bentley Continental GT gezelschap van een type auto waar de Continental-lijn in de jaren ’50 mee begon: een luxe sedan. De auto luisterde naar de naam Bentley Continental Flying Spur en zowel qua positionering als uiterlijk was het een sedanversie van de Continental GT. Het design van de voor- en achterzijde en het interieur kwam grotendeels overeen en naast luxe lag er enige nadruk op sportiviteit. Nou ja, voor zover een grote luxe sedan met een dergelijk gewicht sportief kan zijn dan. Lees verder

In 2005 kreeg de Bentley Continental GT gezelschap van een type auto waar de Continental-lijn in de jaren ’50 mee begon: een luxe sedan. De auto luisterde naar de naam Bentley Continental Flying Spur en zowel qua positionering als uiterlijk was het een sedanversie van de Continental GT. Het design van de voor- en achterzijde en het interieur kwam grotendeels overeen en naast luxe lag er enige nadruk op sportiviteit. Nou ja, voor zover een grote luxe sedan met een dergelijk gewicht sportief kan zijn dan.

Andere namen voor Bentley Flying Spur
De eerste generatie Bentley Continental Flying Spur had net als de ‘gewone’ Bentley Continental GT een lange levensduur en wist het tot 2013 vol te houden. Dat jaar verscheen de tweede generatie, die echter nog heel erg op het eerste model leek. Het was dan ook meer een doorontwikkeling dan een echt volledig nieuwe auto. Misschien wel de grootste verandering was de typenaam. Voortaan heette de luxe sedan Bentley Fyling Spur, zonder ‘Continental’. Bentley wilde de naam Continental namelijk liever reserveren voor de echte ‘rijdersauto’s’, zoals dus de Bentley Continental GT. Bij de Bentley Flying Spur lag de nadruk toch teveel op luxe, zo was de gedachte.

Elektrificatie Bentley Flying Spur
In 2019 verscheen de derde en huidige modelgeneratie van de Bentley Flying Spur. De vertrouwde 6,0-liter V12 en 4,0-liter V8 kregen gezelschap van een 2,9-liter V6, die altijd werd gecombineerd met plug-in hybridetechniek. Daarmee was de V6-variant, zeker in Nederland, ook de voordeligste versie. Voor modeljaar 2024 onderging de Bentley Flying Spur een subtiele facelift. Zo minimaal als de uiterlijke verschillen zijn, zo groot zijn ze onderhuids. De Speed-uitvoering werd ook een plug-in hybride, met de V8 als basis. Met een systeemvermogen van 575 kW (782 pk) is dat ook meteen de krachtigste uitvoering. In ieder geval in het officiële Nederlandse aanbod is deze V8 PHEV Speed de enige overgebleven uitvoering, maar in dit segment zijn de andere modellen op bestelling ongetwijfeld ook nog leverbaar.

Technisch

Motortype benzine-elektrisch, V6
Cilinderinhoud 2.895 cm³
Bij 5.500 tpm
Bij 2.000 tpm
Accu lithium-ion
Capaciteit 18,0 kWh
Aandrijving 4WD
Remmen v/a gev. schijven
Draaicirkel 11,5 m
Vermogensrange 400 tot 467 kW

Prestaties

Systeemvermogen 400 kW (544 pk)
Systeemkoppel 750 Nm
Elek. actieradius 41 km
Acc. 0-100 km/u 4,3 s
Topsnelheid 285 km/u

Algemeen

Transmissie 8AT
Carrosserietype 4-drs. sedan
Euro NCAP niet getest
Marktintroductie oktober 2019
Laatste facelift september 2024
Niet meer leverbaar sinds september 2024
Garantie 3 jaar
Vanafprijs € 221.403
Bijzonderheden De Flying Spur is volledig nieuw ontwikkeld, maar het origineel uit 2005 is nog altijd goed te herkennen.

Afmetingen/gewichten

Bandenmaat 265/40 R21 / 305/35 R21
L x B x H 5.316 x 2.220 x 1.483 mm
Wielbasis 3.194 mm
Massa leeg 2.437 kg
Inh. bag. ruimte. 420 l
Tankinhoud 90 l

Verbruik

Verbr. gecomb. 3,3 l/100km
CO₂-emissie 75 g/km
Energielabel A