De Audi e-tron is in zekere zin een mijlpaal voor het merk. Het is namelijk de eerste volledig elektrische productieauto van de autobouwer uit Ingolstadt. De e-tron zou gezien kunnen worden als de elektrische versie van het nieuwe SUV-vlaggenschip Q8. Beide auto’s hebben een coupéachtige daklijn en vrijwel dezelfde afmetingen. Samen met een facelift is de e-tron in 2023 zelfs omgedoopt tot Q8 e-tron. Lees verder
- Klantbeoordeling 8,2
- Altijd BOVAG Garantie
- 10.500 aangesloten BOVAG garages
- Heldere All-in prijzen
De Audi e-tron is in zekere zin een mijlpaal voor het merk. Het is namelijk de eerste volledig elektrische productieauto van de autobouwer uit Ingolstadt. De e-tron zou gezien kunnen worden als de elektrische versie van het nieuwe SUV-vlaggenschip Q8. Beide auto’s hebben een coupéachtige daklijn en vrijwel dezelfde afmetingen. Samen met een facelift is de e-tron in 2023 zelfs omgedoopt tot Q8 e-tron.
De techniek
De Audi e-tron is voorzien van een 95 kWh sterk batterijpakket, dat in een half uur voor 80% kan worden opgeladen met een snellader. Het systeemvermogen bedraagt 408 pk, wat genoeg is om in 5,7 seconden de 100 km/h te bereiken. De topsnelheid is begrensd op precies 200 km/h. Ondanks de elektrische aandrijflijn is de e-tron voorzien van vierwielaandrijving van Quattro, aangestuurd door elektromotoren achterin en voorin de auto.
Geen zijspiegels
Standaard heeft de e-tron gewone zijspiegels, maar tegen meerprijs blijven deze achterwege. Dan nemen camera’s de taak op zich. De beelden die je normaal gesproken in de zijspiegels ziet, worden dan weergegeven op beeldschermen in het dashboard. Beeldschermen zijn er trouwens genoeg in het interieur: er zijn bijna geen fysieke knoppen meer.
Concurrentie
De meest voor de hand liggende concurrent is de Tesla Model X, de eerste volledig elektrische SUV op de markt, die eveneens is voorzien van een coupéachtig uiterlijk. Tesla heeft het rijk echter zeker niet meer alleen, want inmiddels biedt Mercedes-Benz ook de EQC. Die SUV is het eerste model in Mercedes’ nieuwe volledig elektrische EQ-lijn.
Technisch
Motortype | elektrisch |
Accu | lithium-ion |
Capaciteit | 89 kWh |
Aandrijving | 4WD |
Remmen v/a | gev. schijven/schijven |
Draaicirkel | 12,2 m |
Actieradius | 491 km |
Vermogensrange | 250 tot 370 kW |
Prestaties
Systeemvermogen | 250 kW (340 pk) |
Systeemkoppel | 664 Nm |
Acc. 0-100 km/u | 6,0 s |
Topsnelheid | 200 km/u |
Algemeen
Transmissie | vaste overbrenging |
Carrosserietype | 5-drs. SUV |
Euro NCAP | 5 sterren |
Marktintroductie | februari 2019 |
Laatste facelift | januari 2023 |
Garantie | 4 jaar |
Vanafprijs | € 71.265 |
Afmetingen/gewichten
Bandenmaat | 255/55 R19 |
L x B x H | 4.915 x 1.937 x 1.633 mm |
Wielbasis | 2.928 mm |
Massa leeg | 2.485 kg |
Max. aanh. gew. | 1.800 kg |
Inh. bag. ruimte. | 569 l |
Verbruik
Energielabel | A |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
BYD
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Donkervoort
-
DS
-
Ferrari
-
Fiat
-
Fisker
-
Ford
-
Honda
-
Hongqi
-
Hyundai
-
Ineos
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
KG Mobility
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lucid
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
Micro Mobility Systems
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
NIO
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
Toyota
-
TVR
-
VinFast
-
Volkswagen
-
Volvo
-
XPeng