Autotest – Volvo S60 T5 Geartronic (2019)
Zweedse zakensedan met sportief randje
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
De nieuwe Volvo S60 is in Nederland alleen als R-Design leverbaar. Dat heeft een reden. Volvo positioneert de S60 als een sportieve zakensedan. Is ie in de praktijk echt zo sportief? En hoe zit het met de praktische kwaliteiten? Tijd voor een eerste kennismaking.
Pech gehad
Heel veel is niet meer mogelijk bij de Volvo S60. Dieselen bijvoorbeeld. Dieselmotoren staan niet meer op het menu. Zelf schakelen is ook passé. Volvo levert alle motorvarianten standaard met een achttraps automaat. Ook het bestellen van een andere uitvoering dan de R-Design is niet meer mogelijk. Zo, dan weet je direct waar je aan toe bent.
Dikke sedan
Nu vindt het gros van de kopers het vast niet erg dat de Volvo S60 R-Design standaard beschikt over Glossy Black raamomlijsting en buitenspiegelkappen, een sportievere R-Design vóór- en achterbumper, een zwarte R-Design grille, geïntegreerde uitlaateindpijpen links en rechts, nappa lederen/textiel bekleding, een zwarte hemelbekleding, een sportstuur en R-Design pedalen. Kortom, het R-Design-pakket maakt van de S60 direct een fettbil, dat is Zweeds voor ‘dikke auto’.
“Veel auto voor een scherpe prijs.”
Veel is standaard
Wat valt nog meer op? Veel op de nieuwe Volvo S60 is standaard. De S60 is bijvoorbeeld altijd uitgerust met vier rijmodi (ECO, Comfort, Dynamic en Individual), elektrisch bedienbare ramen vóór en achter, elektrisch in hoogte verstelbare voorstoelen, een middenconsole en stuurwiel met afwerking in Glossy Black, Keyless Start, een regensensor, Park Assist achter en een High Performance Audio met tien luidsprekers.
Apple CarPlay en Android Auto
Ook bespeuren we standaard twee USB-aansluitingen, een Sensus navigatiesysteem met Europa-kaarten en smartphone integratie Apple CarPlay en Android Auto. Dat laatste is best bijzonder, want bij veel concurrenten – zoals BMW – moet je Android Auto en Apple CarPlay altijd apart afrekenen, ook al kost je auto dik 100.000 euro. In de Volvo S60 is het gewoon standaard, zoals het eigenlijk hoort.
Eerste kennismaking Volvo S60 (2019) – AutoRAI TV
Feest van herkenning
Het interieur van de S60 is een feest van herkenning. Tenminste, als je de huidige interieurs van Volvo een beetje kent. Alle basisingrediënten zijn aanwezig, zoals een snel werkend 9-inch iPad-achtig touchscreen, een overzichtelijk 12,3 inch digitaal instrumentenpaneel met verschillende weergaves en heel weinig knoppen. Aangezien de S60 altijd als R-Design de showroom verlaat, heeft het interieur een wat sportievere afwerking met sportievere stoelen en een fraai stuurwiel. De afwerking is van prima kwaliteit, maar op de middenconsole gebruikt Volvo wel krasgevoelig plastic. Bovendien zijn de pianolakzwarte sierelementen op het dashboard gevoelig voor stof en vette vingers.
“Het R-Design-pakket maakt van de S60 direct een fettbil.”
Brrr, ik heb het koud
Spraakbediening in Volvo’s werkt top. Een simpele uitspraak als ‘Ik heb het koud’ is voor de digitale assistent reden genoeg om de temperatuur aan boord te verhogen. Zeg ‘Ik heb het warm’ en je geniet direct van een verkoelend briesje. Navigatie-instructies ingeven via spraak is ook eenvoudig.
Veel kennen we al
De S60 staat op dezelfde bodemplaat als de V60 en geniet dus van dezelfde ruimtesprong die de V60 heeft gemaakt. Achterin kun je nu dus heel fatsoenlijk zitten, ook als je 1,85 meter of langer bent. De bagageruimte is ruim zat. Klap de achterbank neer en het vervoeren van grotere Zweedse IKEA-kasten moet niet heel moeilijk zijn. De stoelen zitten zoals gewoonlijk in een Volvo uitstekend. De zitpositie is ook prima te noemen dankzij goede verstelbaarheid van het meubilair en de stuurkolom.
“De stoelen zitten zoals gewoonlijk in een Volvo uitstekend.”
Even diep ademhalen
Veiligheidssystemen zijn er volop. Hallo, het is een Volvo. Standaard heeft de S60 het zogeheten systeem City Safety, een geavanceerd remhulpsysteem met hulp van digitale camera en radartechnologie. Het doel van City Safety is om een aanrijding te voorkomen, of de impact ervan te verminderen.
Waslijst
Het systeem bestaat – haal maar eens even flink adem – uit voetgangers- en fietsherkenning, grotere dierenherkenning, een botspreventiesysteem met Full Auto Brake (ook in het donker), rijstrookassistent, een vermoeidheidsassistent, uitwijkassistent, verkeersbordenherkenning en nog veel meer. Een hele waslijst dus.
Adaptieve deel cruise control uitschakelen
Adaptieve cruise control is in de Volvo S60 uitschakelbaar, maar niet met een simpele druk op de knop op het stuurwiel. Volvo verplicht de bestuurder om te swipen op het scherm naar het menu met instellingen. Voor een merk als Volvo waar veiligheid zo hoog in het vaandel staat is dat best bijzonder, want deze handeling zorgt voor extra afleiding. Beter zou zijn dat Volvo deze functie onder de cruise control-knop op het stuurwiel onderbrengt. Bijvoorbeeld door de cruise control-knop een paar seconden ingedrukt te houden om te switchen tussen normale cruise controle en adaptieve cruise control.
Zelf indelen
Fijn is dat alle vakjes op het infotainmentscherm naar eigen wens zijn in te richten, precies zoals op een iPad. Kwestie van je vinger wat langer op het blokje houden en verslepen naar de gewenste positie. Handig, want zo kun je alle favoriete knoppen bij elkaar positioneren en dat scheelt zoeken onderweg.
“Volvo verstaat iets anders onder sportiviteit dan een merk als BMW of Audi.”
S60 T5 Geartronic
We zijn onderweg met de 1.577 kilogram zware Volvo S60 T5, voorzien van een 2,0-liter grote vier-in-lijn turbobenzinemotor met 250 pk (184 kW) en 350 Nm aan koppel. Daarmee is de S60 vlot zat. Hij sprint in 6,5 tellen naar 100 km/u en haalt een top van 240 km/u. Vanaf modeljaar 2021 (productiestart april 2020) overigens niet meer, want dan beperkt Volvo de topsnelheid bij alle modellen op 180 km/u. De viercilinder doet goed zijn werk en vormt een prima huwelijk met de Geartronic-automaat. Wel valt op dat de automaat soms wat bedenktijd nodig heeft. De boel is duidelijk op comfort afgestemd. De krachtbron produceert bij hogere toeren een wat rauwe brom. Cruisen is meer z’n ding.
Conclusie
Sportieve looks, maar ook sportieve rij-eigenschappen? Weet dat Volvo iets anders onder sportiviteit verstaat dan een merk als BMW of Audi. Sportief betekent bij Volvo comfortabel met een dynamischer randje. Iets directere besturing dus en een prettig gedempt onderstel. Zie het als ‘Amerikaanse’ sportiviteit. Het rijdt heerlijk comfortabel en dynamisch, maar de sportiviteit heeft altijd een soft randje. Het blijft daarmee een échte Volvo. Een allemansvriend. Overall is de nieuwe Volvo S60 een heerlijke auto en een prima alternatief voor auto’s als de BMW 3 Serie, Audi A4 en A5 Sportback of Mercedes-Benz C-Klasse, met als bijkomend voordeel dat de prijstelling bijzonder scherp is en de basisuitrusting erg rijk. De looks krijg je cadeau.
Met de groeten uit Amerika
Ohja, je rijdt met de nieuwe Volvo S60 in een Amerikaans product. Volvo bouwt de S60 namelijk in de nieuwe en eerste Amerikaanse productiefaciliteit in Charleston, South Carolina.
Prijzen Volvo S60
S60 T4 Benzine – 140 kW (190 pk) – 44.995 euro
S60 T5 Benzine – 184 kW (250 pk) – 48.495 euro
S60 T6 Twin Engine AWD – Benzine 250 kW (340 pk) – 53.995 euro
S60 T8 Twin Engine AWD – Benzine 287 kW (390 pk) – 56.995 euro
S60 T8 Polestar Engineered AWD – Benzine 298 kW (405 pk) – 64.995 euro