Autotest – Volkswagen T-Cross (2019)
Kleine SUV met grote aantrekkingskracht.
Door Nile van Leeuwen. Fanatieke autoliefhebber, gedreven autojournalist en ervaren tekstschrijver die zich druk maakt om alles op het gebied van mobiliteit. |
Volkswagen is een van de laatste volumemerken dat een kleine SUV/crossover op de markt brengt. Best opvallend, want ze zijn al jaren ongekend populair en het merk denkt dat de verkoop van dit soort auto’s de komende jaren nog eens zal verdubbelen. Is de Volkswagen T-Cross goed genoeg voor een inhaalslag?
Formaat Polo
De nieuwe T-Cross is de laatste en kleinste SUV in het aanbod van Volkswagen. Om hem in perspectief te plaatsen: waar de Volkswagen T-Roc qua ruimte vergelijkbaar is met een Golf, is de T-Cross van het formaat Polo. De lengte van 4,10 meter is nagenoeg hetzelfde en hij is 13,8 centimeter hoger.
Maar het is een SUV, dus je praat over compleet andere proporties en een andere ruimte-indeling dan bij een traditionele hatchback. Afgezien van de stoere SUV-looks is de T-Cross ook een stuk praktischer dan een Polo. De kofferbak is groter en bovendien variabel in te delen dankzij de verschuifbare achterbank. Daarmee kun je de inhoud van 385 liter vergroten tot 455 liter. Vergeet alleen niet dat er dan nauwelijks beenruimte overblijft voor passagier achterin.
Typisch SUV
Ook handig is de volledig neerklapbare rugleuning van de passagiersstoel, voor als je ooit een lang voorwerp wilt vervoeren. Als je ook de achterbank volledig plat legt, heb je een kleine 1.300 liter aan bagageruimte tot je beschikking en dat is best veel voor een auto in deze klasse.
Andere belangrijke eigenschap van een SUV is natuurlijk de hogere zitpositie. Dat zorgt niet alleen voor een wat beter zicht op de weg, maar ook een prettige instap. En omdat je in een SUV vrij rechtop zit, heb je niet heel veel lengte nodig om toch voldoende beenruimte te creëren op de achterbank.
Verder is het opvallend dat je, in tegenstelling tot de meeste concurrenten, de motorkap kunt zien vanuit de bestuurdersstoel. De neus is vrij hoog en recht. Daardoor heerst in de T-Cross het kenmerkende SUV-gevoel en voelt de auto vaak wat groter aan dan hij in werkelijkheid is.
ZIE OOK: AutoRAI TV: hoe praktisch is de Volkswagen T-Cross?
Geen verrassingen
Qua techniek zijn er geen verrassingen. De Volkswagen T-Cross deelt zijn onderstel en motoren met allerlei andere modellen binnen de Volkswagen Groep.
De T-Cross is leverbaar met twee versies van de 1,0-liter TSI benzinemotor. Deze driecilinder krachtbron is er met een vermogen van 95 en 115 pk. Wij rijden de sterkste variant, die mooi levendig aanvoelt. Mede dankzij de turbo die bij lage toeren al een redelijke hoeveelheid trekkracht naar de wielen stuurt, heb je (zeker in Nederland) echt niet meer nodig.
De T-Cross 1.0 TSI accelereert met speelt gemak naar 130 km/u en doet dat ook met een bescheiden geluidsniveau. Een handgeschakelde zesbak is standaard. De 115 pk-versie is ook beschikbaar met een DSG-automaat, die dankzij het zijdezachte schakelgedrag een stuk volwassener aanvoelt dan de handgeschakelde T-Cross.
1.5 TSI
Eind dit jaar volgt nog een 150 pk sterke 1.5 TSI benzinemotor met standaard automaat. Voor de liefhebber denken we dan maar, want gezien het hogere prijskaartje en de prima prestaties van de 1.0 TSI-motor verwachten we geen stormloop voor deze motorvariant.
Dat geldt overigens ook voor de 95 pk sterke 1.6 TDI dieselversie, die alleen interessant is voor wie écht heel veel kilometers aflegt. Voor deze eerste kennismaking met d Volkswagen T-Cross hebben we de dieselvariant dan ook overgeslagen.
ZIE OOK: AutoRAI TV: alle highlights Volkswagen op Autosalon Genève 2019
Heel veel keuze
De Volkswagen T-Cross staat naar eigen zeggen aan de top van zijn segment op het gebied van uitrusting en technologie. Maar dan moet je wel stevig in de optielijst duiken. Volkswagen levert de T-Cross met keuze uit drie uitvoeringen. Vervolgens heb je een enorme lijst aan mogelijkheden waarmee je de SUV naar eigen smaak kunt samenstellen op het gebied van uitrusting en uitstraling.
Ter vergelijking: de basisversie kost 22.620 euro en is standaard voorzien van bijvoorbeeld led-achterlichten, een audiosysteem en een prettig werkende rijstrookassistent. Maar geen airconditioning, usb-aansluiting, lichtmetalen wielen en in hoogte verstelbare voorstoelen.
Wij reden met een exemplaar dat ruim 32.000 euro kost. Een fors hoger bedrag dus, maar wel voorzien van automatische airco, led-koplampen, uitgebreide multimedia/navigatie met touchscreen en mobiele online diensten (Car-Net), digitaal instrumentarium (Active Info Display), vier usb-aansluitingen, draadloze telefoonlader, parkeersensoren, 17-inch wielen en ga zo maar door. En ook nog in combinatie met het bekende R-Line pakket waarmee de T-Cross een stuk sportiever oogt.
En ja, de door ons gereden Volkswagen T-Cross staat ook aan de top van zijn segment op het gebied van uitrusting en technologie. Maar alles heeft een prijskaartje. Je kunt het zo gek maken als je zelf wilt. Zo simpel is het.
Tot slot kun je de T-Cross nog personaliseren met één van de drie designpakketten. De wielen, buitenspiegelkappen, stoelbekleding en decorinleg in het interieur worden dan in een bepaald kleurenthema uitgevoerd.
Conclusie?
Het vooruitstrevend automerk Volkswagen is opmerkelijk laat met een SUV in het compacte B-segment. Concurrenten als de Ford Ecosport, Renault Captur, SEAT Arona, Mazda CX-3 en Hyundai Kona staan al geruime tijd in de showroom.
Maar die achterstand is naar verwachting snel weggepoetst. De Volkswagen T-Cross wordt een groot succes, dan kan haast niet anders. Het is een populair type auto van een populair automerk en hij valt goed in de smaak met zijn bulky SUV-design.
Qua rijgedrag is het verder niet zo spannend. De Volkswagen T-Cross gedraagt zich heel voorspelbaar en voelt daardoor erg vertrouwd en veilig, met een prima balans tussen strak weggedrag en veercomfort. Alleen ga je voor een leuke uitvoering al gauw richting de 30.000 euro. En dat is best een hoop geld.
LEES OOK: Autotest – Volkswagen Touareg (2018)