Autotest – Volkswagen Polo 1.0 TSI Beats
Volkswagen Polo 1.0 TSI Beats met een brandstofverbruik van 1 op 22!
De brandstofprijzen stijgen, maar met de nieuwe Volkswagen Polo 1.0 TSI doet dat minder pijn in de portemonnee. Bij de dagelijkse woon-werk rit, inclusief een paar files, verstookten we een liter benzine op 22 kilometer. Dat mag je best zuinig noemen.
De nieuwe Volkswagen Polo palmt je in…
De nieuwe Volkswagen Polo zit verdraaid goed in elkaar. Zeker, hij is compact maar dat merk je aan het rijden totaal niet. Het onderstel is bijvoorbeeld ongekend soepel voor een auto van dit formaat. Het interieur is mooi stil en met zijn wegligging kan hij zich op zijn minst meten met de betere in zijn klasse. Met brandstofverbruik troeft hij de concurrentie af.
Volkswagen Polo 1.0 TSI Beats power en verbruik
We reden de versie 1.0 TSI en dan met de driecilinder van 70 kW (95 pk). Die is zuiniger dan de versie van 85 kW (115 pk). Bij korte ritten en regelmatig flink optrekken ligt het verbruik uiteraard wat hoger. Maar dan nog kun je rekenen op gemiddelden van slechts een liter op 17 kilometer. Trouwens, de krachtigste motorversie is niet eens zoveel minder zuinig. Die komt op 4,6 l/100 km tegen 4,4 l/100 km voor de 70 kW-versie.
Volkswagen Polo 1.0 TSI Beats ontwerp
De nieuwe Volkswagen Polo is groter dan het vorige model. Dat merk je vooral in de auto. Ook als je wat groter bent, heb je genoeg hoofd- en beenruimte. Het design is met zorg gekoesterd. De vormgevers hebben het ontwerp niet radicaal op zijn kop gezet. De flanken en de achterzijde zijn eigenlijk maar subtiel anders. De voorzijde is wel wat brutaler van snit, onder meer dankzij de koplampunits, die strak aansluiten op de donkere grille.
Frivole Beats
De geteste versie komt lekker stoer voor de dag met zijn felrode lak, forse aluminium wielen en sportieve striping over motorkap en dak. Dashboard, portieren en randen van de middenconsole zijn in matrood uitgevoerd. Oogt lekker speels en fris. Dat geldt ook voor de sportstoelen met de witte randen en de witte portierpanelen. Het zijn de frivoliteiten die horen bij de uitvoering Beats.
‘Dus voor een beetje meer power betaal je aan de pomp minder’
Met de Polo 1.0 TSI Beats mikt Volkswagen op een jong publiek, dat Beats kent van de hippe hoofdtelefoons. Een merk dat in 2006 is opgericht door producer en rapper Dr. Dre. Standaard zit in deze uitvoering van de Polo een prima audio-installatie met een vermogen van 300 Watt, met zes speakers en een subwoofer.
Volkswagen Polo 1.0 TSI Beats veiligheid
De Polo zit degelijk in elkaar en de veiligheid is dik in orde, zoals je van een Volkswagen kunt verwachten. Hij heeft zelfs aanhangerstabilisatie, adaptieve cruise control en City Emergency Braking met voetgangersherkenning.
Volkswagen Polo 1.0 TSI Beats modellen en prijs
Met de vanafprijs van 16.151 euro zit de nieuwe Polo tussen de Opel Corsa en Ford Fiesta in. De Polo Beats IS al verkrijgbaar vanaf 20.030 euro, voor de 75 pk sterke 1.0 MPI. De 95 pk TSI is leverbaar vanaf 21.131 euro en de 115 pk 1.0 TSI vanaf 22.270 euro. Dan krijg je wel een behoorlijk rijk uitgeruste versie met uitgebreide infotainment en connectiviteit. In feite heb je niet meer nodig. Zeker niet als je dagelijks toch maar alleen in de auto zit. te meer, omdat de nieuwe Polo op de snelweg lekker stabiel rijdt. Misschien wel even stabiel als de grotere Golf.