Autotest – Volkswagen Golf (2020), opnieuw een schot in de roos?
Achtste generatie van wereldwijd succesnummer, hoe goed is ie?
Door Henri Stolwijk. Al jaren een vertrouwd gezicht in de automotive wereld. Hoofdredacteur AutoRAI.nl en oprichter van HSPublicity/BuroN11. |
Of de Volkswagen Golf voor Volkswagen belangrijk is? Ja, dat mag je wel zeggen: elke 40 seconden koopt iemand ergens in de wereld een nieuwe Golf. Met ongeveer 320.000 stuks is de Volkswagen Golf daarnaast de meest geziene auto op de Nederlandse wegen en ook gebruikt is de Golf zeer populair! Wereldwijd is de Golf een succesnummer, want van de afgelopen zeven generaties werden in een periode van 45 jaar al dik 35 miljoen exemplaren verkocht. De achtste generatie moet dat succes voortzetten. Is de nieuwe Volkswagen Golf opnieuw een schot in de roos?
Snor
Met zo’n grote afzet is het niet zo gek dat het Duitse merk haren op snaren heeft gezet om de achtste generatie opnieuw tot een succes te maken. Na de eerste echte kennismaking – in het zonovergoten Portugal – kunnen we stellen: het zit wel snor. De nieuwe Golf rijdt gewoon goed, vraagt bepaald geen overdreven inspanningen van de bestuurder en is van alle moderne snufjes en elektronica voorzien.
“Van buiten is de nieuwste Golf in een klap herkenbaar, met nauwelijks gewijzigde maten.”
Zoveel motorvarianten
Het aantal motorvarianten is enorm te noemen. Laten we beginnen met de conventionele motoren: het benzinegamma bestaat uit een 1.0 TSI driecilinder met 90 of 110 pk en een 1.5 TSI viercilinder met 130 of 150 pk. Dieselen kan met een 2.0 TDI viercilinder met 115 of 150 pk. Volledig elektrisch bewaart Volkswagen voor de ID-serie die al in de pijplijn zit.
“In de zomer 2020 komen er in de Golf-familie plug-in hybrides bij, die je dus aan de stekker kunt opladen.”
Elektropower
De kopers van een Golf kunnen wel kiezen uit diverse varianten met elektrische ondersteuning: een paar varianten met zogenaamde mild-hybride, waarbij door bijvoorbeeld remmen vrijkomende energie wordt opgeslagen in een batterij onder de voorstoelen. Met die energie worden bij stilstand de airco en de radio gevoed, dat scheelt dus brandstof. Je kunt kiezen voor 110, 130 of 150 pk, allemaal in combinatie met een 48 V sterke batterij. Van een revolutie kun je zeker spreken als we het hebben over de naamgeving van alle uitvoeringen. Had je bijvoorbeeld al eerder gehoord van eTSI (mild-hybrid) en eHybrid (plug-in hybrid)? Wen er maar aan, we gaan ze straks zien.
Lang leven voor de verbrandingsmotor
Hoewel Volkswagen met de ID-familie groots inzet op elektrisch rijden is de Golf met verbrandingsmotoren nog een lang leven beschoren, al speelt de Duitse fabrikant wel nadrukkelijk in op trends naar zuinigere en schonere motoren. In de zomer 2020 komen er in de Golf-familie plug-in hybrides bij, die je dus aan de stekker kunt opladen. Dit zijn de eHybrid-modellen. Een volle batterij moet dan goed zijn voor zo’n 50 kilometer range, ruim voldoende voor de gemiddelde rit. Ook in de pijplijn: varianten als de sportieve GTI, een GTD met een sterke dieselmotor en een Golf R met meer dan 300 pk. Andere varianten die we mogen verwachten zijn versies met vierwielaandrijving, een Golf die op aardgas (CNG) rijdt en de stationwagen, die bij Volkswagen Golf Variant heet.
“De Golf heeft standaard een volledig digitale cockpit.”
Nauwelijks gewijzigde maten
Van buiten is de nieuwste Golf in een klap herkenbaar, met nauwelijks gewijzigde maten. De achtste generatie Golf meet 4.284 mm in de lengte, 1.789 mm in de breedte en 1.456 mm in de hoogte. De wielbasis – de afstand tussen de voor- en achterwielen – bedraagt nu 2.636 mm. Dat is voor een vijfdeurs hatchback in het C-segment vrij riant met als gevolg dat je zowel voorin als achterin uitstekend kunt zitten. En het zorgt ook voor een comfortabel weggedrag. Met een druk op de knop kies je voor de afstelling van het onderstel die bij je past.
Innovatieve lichttechniek
Natuurlijk zie je aan de buitenkant veranderingen, bijvoorbeeld in de grille. Interessant is ook de slimme lichtunits, met LED matrix-technologie dat zelf de lichtsterkte bepaalt aan de hand van de weg- en weersomstandigheden. Dat kun je al kennen van de Touareg en de Passat, maar deze innovatieve lichttechnologie rukt dus op naar de middenklasse in autoland. Het nieuwe grote logo prijkt zowel op de vóór- als achterkant, er zijn wat lijnen anders getrokken. Maar het echte nieuws zit binnenin.
Digitale cockpit is standaard
Connectiviteit wordt steeds belangrijker, digitalisering is in opkomst: we doen steeds meer online en geven steeds meer uit handen. Volkswagen speelt daar met de nieuwe Golf slim op in, meer dan ooit zelfs. De auto heeft bijvoorbeeld standaard een volledig digitale cockpit. Ook LED-koplampen, LED-achterlichten, automatische airco, een infotainmentsysteem met 8,25-inch touchscreen (head-up display en 10-inch touchscreen optioneel), een multifunctioneel stuurwiel en keyless start zijn standaard op de nieuwe Golf.
Fysieke knoppen
En kijk eens goed: fysieke knoppen zijn in het interieur van de Golf haast allemaal vervangen door touchtoetsen. Alleen op het stuurwiel bespeuren we nog wat fysieke knoppen. Voor de bediening van de digitale functies heb je meestal maar twee vingers nodig, net als op je telefoon kun je dus swipen. En dat geldt ook voor functies als de instelling van de temperatuur.
“Gelukkig valt er toch nog het nodige rijplezier in de Golf te beleven.”
Steeds minder zelf doen
In de nieuwe Volkswagen Golf hoef je nog maar vrij weinig zelf te doen. Lane Assist houdt de Golf binnen de lijnen van de rijstrook, Adaptive Cruise Control houdt een veilige afstand tot voorliggers en neemt filerijden grotendeels van je over, Park Assist herkent een geschikte parkeerplek en stuurt de Golf er probleemloos in (alleen zelf gas geven en remmen) en met de zogeheten IQ.LIGHT LED Matrix koplampen hoef je nooit meer grootlicht zelf te regelen. Front Assist inclusief een botspreventiesysteem met voetgangersherkenning wordt ook geleverd. Gelukkig valt er toch nog het nodige rijplezier in de Golf te beleven, want de auto stuurt bijzonder licht en comfortabel, heeft een prettig gedempt onderstel en is dankzij goede geluidsisolatie in de wielkasten ook bijzonder stil.
Ken je Alexa al?
Wie een nieuwe Volkswagen Golf koopt, krijgt er standaard de lieftallige spraakassistent Alexa bij. Je kan haar werkelijk alles vragen. Alleen even ‘Hallo Volkswagen’ zeggen met kort daarna een opdracht. ‘Ik heb het koud’ is een voorbeeld. De temperatuur wordt dan automatisch verhoogd. Dankzij Alexa kun je het infotainmentsysteem ook vertellen wat je wil doen op WhatsApp, Gmail of Spotify en hij doet ‘t. Een plaatje aanvragen kan dus gewoon in de auto. Het spraaksturingssysteem moet wel je specifieke timbre leren herkennen. Dat vergt volgens de deskundigen een paar dagen. De sfeerverlichting afstemmen op de muziek? Dat kan, want de sfeerverlichting heeft tien tot zelfs 32 kleurvarianten.
Golf heeft ook Car2X
Noemenswaardig in de nieuwe Golf is Car2X. Dit systeem communiceert met de auto’s en wereld om je heen en waarschuwt je voor obstakels onderweg. Car2X-communicatie registreert de volgende scenario’s: ongevallen, defecte voertuigen, files, wegwerkzaamheden, noodstops en voertuigen voor hulpdiensten. De Golf wisselt ook informatie uit over de verkeerssituatie met andere voertuigen en de verkeersinfrastructuur in de nabije omgeving binnen een straal van 800 meter. Dankzij dit systeem vertelt de Golf dus eigenlijk wat je kunt verwachten. De Golf is de eerste auto in Europa met een Car2X-systeem, meer auto’s gaan volgen.
Conclusie
Helemaal up to date, dat is de nieuwe Volkswagen Golf: de achtste generatie ziet er weer aantrekkelijk uit, is innovatief en praktisch. De praktische kwaliteiten, het comfortabele rijgedrag en de fraaie afwerking van het stille interieur zijn behouden. Volkswagen heeft daar nu de nodige connectiviteit aan toegevoegd die je in dit digitale tijdperk mag verwachten, zonder alle functies omslachtig of lastig bedienbaar te maken. In de Golf vindt iedereen zijn of haar weg. Dus ja, de nieuwe Golf is een schot in de roos en waarschijnlijk net als zijn zeven voorgangers een miljoenenhit.
“In de nieuwe Volkswagen Golf vindt iedereen zijn of haar weg.”
Marktintroductie Volkswagen Golf 8
De Volkswagen Golf 8 komt in maart 2020 op de Nederlandse markt. Prijzen maakt Volkswagen binnenkort bekend. Gezien de toename van de elektronica ligt een prijsverhoging ten opzichte van de huidige generatie voor de hand. Reken maar op bedragen voor de goedkoopste versie die ergens tussen de 29.000 en 30.000 euro liggen.