Autotest – Volkswagen Golf 1.5 TSI
Bescheidenheid siert de meester!
Opvallen door juist niet op te vallen. Dat doet de Volkswagen Golf 1.5 TSI. Geen eyecatcher, maar wat zit de Golf goed in elkaar. En met deze motor is een verbruik van 1 op 20 haalbaar, op benzine!
Zoek de verschillen
Je moet kenner zijn om deze Volkswagen Golf van de achtste generatie te kunnen onderscheiden van de zevende generatie Golf. Pas als je ze naast elkaar zet, zie je dat het uiterlijk verschilt. Maar wel heel subtiel, de grote vlakken en de proporties zijn nagenoeg identiek. Dat wil Volkswagen ook. Al modelgeneraties lang houdt het merk juist bij de Golf vast aan herkenbare elementen. Dit model is een evergreen pur sang!
Soepel onderstel
De mistgrijze lak (tungsten silver metallic) van deze Golf 1.5 TSI helpt ook niet echt als het om opvallen gaat. Voordeel is dat niemand van je nieuwe auto opkijkt. Dat doen ze op zeker wel als ze ermee zouden rijden. Want wat is deze auto goed: helemaal af, of beter gezegd, misschien wel helemaal uitontwikkeld. Sterke materialen, sublieme afwerking en een bijzonder soepel onderstel zijn zaken die wel direct opvallen en die ook onmiddellijk bekoren.
Informatie op beeldschermen
Het interieur van de achtste generatie Golf wijkt wel veel meer af van dat van zijn voorganger. Vooral het dashboard is totaal anders van concept. Het instrumentenpaneel, dus met de tellers en meters, is een beeldscherm. Als het contact is uitgeschakeld, is het een donker getint paneel. Pas met het contact aan verschijnen de tellers en overige informatie, alles in haarscherpe projectie. Ook het beeldscherm op de middenconsole is flink groter dan voorheen, met grotere grafische touchscreen-knoppen. Dat is fijn bij het rijden: je mist niet snel een aanraaktoets als je over een drempel rolt, overigens ook met dank aan het schokvrije veercomfort.
Niet tuttig en toch heel zuinig
De motor is compleet nieuw. Deze 1.5 TSI benzinekrachtbron is helemaal ingestoken op zuinigheid. Niet dat het een tuttig presterend blok is geworden. Hij is lekker soepel bij lage toerentallen en wil ook best presteren als je het gas wat verder indrukt. Gekoppeld aan de DSG-automaat met zeven versnellingen accelereert hij met overtuiging en zonder schokken. Alleen bij wegrijden vanuit stilstand is er even een korte aarzeling. Als je dan uit ongeduld wat meer gas geeft, komt de Volkswagen Golf wat abrupt van de plek. Geduld is hier dus een schone zaak, dan gaat het soepeler.
“Bij gas los gaat de motor uit en rolt de auto in zijn vrij door.”
Het verbruik is behoorlijk laag. Het kost weinig moeite om gemiddeld 1 op 20 te halen en dat is best knap voor een benzinemotor van 96 kW (130 pk). Volkswagen heeft daarvoor een technische trukendoos opengetrokken. Zoals automatische cilinderuitschakeling, waardoor de motor bij constante snelheid op twee cilinders gaat lopen. Daar merk je helemaal niets van! Je ziet het niet, je voelt het niet en je hoort het niet. Meesterlijk!
Zeilfunctie
Een ander systeem is de ‘zeilfunctie’. Bij gas los schakelt de motor uit en rolt de auto in zijn vrij door. Geef je gas dan slaat de motor prompt weer aan. Ook dat gaat naadloos. Je moet echt op de toerenteller kijken om te zien dat de motor ‘uit’ is. En dan is er nog de stop-startfunctie die de motor uitschakelt bij stilstand.
Conclusie
De Volkswagen Golf 1.5 TSI scoort op bijna alle punten een acht. Gewoon goed dus. Ideaal voor wie een auto wil voor zakelijk rijden, woon-werkverkeer, boodschappen doen en voor vakanties met z’n tweeën (want dan kan de achterbank plat voor voldoende laadruimte). Het uiterlijk is ingetogen en tegelijk dat van een volwassen auto. De autoliefhebber zal je prijzen om je keuze en wie niets heeft met auto’s, zal zich er niet aan storen. Een allemansvriend die tegelijk overtuigt met zijn lage verbruik. Je hoeft er geen diesel voor te kopen.
Pluspunten
+ Degelijkheid en afwerking + Ingetogen design + Veercomfort + Laag verbruik
Minpunten
– Ingetogen design – Vrij prijzig – Koppeling wat abrupt bij wegrijden