Autotest – vernieuwde Volkswagen Passat (2019)
Populaire zakenauto is slimmer, strakker en intelligenter dan ooit.
Door Nile van Leeuwen. Fanatieke autoliefhebber, gedreven autojournalist en ervaren tekstschrijver die zich druk maakt om alles op het gebied van mobiliteit. |
De verkoop van traditionele zakenauto’s in de middenklasse daalt al jaren, vooral door de aanhoudende populariteit van SUV’s. Maar daar heeft de Volkswagen Passat allemaal geen last van. Dit model is onverminderd populair bij leaserijders en staat op eenzame hoogte qua verkoopaantallen in zijn klasse. Kan de vernieuwde versie die voorsprong vasthouden?
30 miljoen
Het is bijna niet voor te stellen, maar Volkswagen heeft al meer dan 30 miljoen exemplaren van de Passat gebouwd. Daarmee is de zakenauto na de Kever en de Golf de derde bestverkochte Volkswagen ooit.
Dat is natuurlijk niet voor niets. Of het nu gaat om design, ruimte, prijs, technologie, comfort of wat dan ook – de Passat is al sinds de jaren zeventig geliefd onder miljoenen automobilisten in de wereld. En dan met name zakelijk rijders. Ruim driekwart van alle verkochte exemplaren staat op naam van een bedrijf.
Logisch dat Volkswagen zich bij het vernieuwen van de Passat heeft geconcentreerd op dingen die voor zakenrijders belangrijk zijn. Denk aan representatieve uitstraling, veiligheid, navigatie met online diensten, gunstige brandstofkosten en natuurlijk comfort.
LEES OOK: Autotest – Volkswagen T-Cross (2019)
Verlichting
Het design van de Passat is wat strakker dankzij de vernieuwde grille, bumpers en verlichting. Er is geen halogeenlampje meer te vinden. Of het nu gaat om dimlicht, grootlicht, achterlichten, mistlampen of knipperlichten – ze zijn nu allemaal voorzien van led-techniek.
Grappig detail is dat het led-design van de achterlichten verandert als je remt. Volkswagen is ervan overtuigd dat achterliggers hierdoor sneller reageren. Het geeft de Passat ook een ‘hightech’ uitstraling.
Travel Assist
De vernieuwde Passat zit boordevol technologie voor rijassistentie. Alle systemen vallen onder de noemer IQ.DRIVE. Volledig nieuw en zelfs een primeur voor Volkswagen is Travel Assist, waarmee de auto het belangrijkste werk uit handen neemt. In deze modus kan de Passat automatisch gassen, remmen en sturen.
Je activeert de cruise control op een bepaalde snelheid en kiest de minimale afstand die je tot je voorligger wilt bewaren. Vervolgens rijd je met het verkeer mee en als jouw voorligger remt of versnelt, doet de Passat hetzelfde.
De auto stuurt ook automatisch. De Passat blijft heel mooi in het midden van de rijbaan en loodst de auto keurig door bochten. De systemen zijn daarbij intelligent genoeg om verschillende soorten wegmarkering te herkennen, zoals doorgetrokken (gele) strepen bij wegwerkzaamheden.
De Travel Assist werkt bij iedere snelheid van 0 tot 210 km/u, maar je kunt niet achterover leunen en een krantje lezen. Je moet wel blijven opletten en het stuurwiel vasthouden, anders schakelt het systeem na een waarschuwing vanzelf uit.
Travel Assist komt vooral tot zijn recht na een lange werkdag, als je vermoeid bent en wéér in de file staat. Dan rijd je net zo vlot met het verkeer mee, zonder dat je continu gefocust hoeft te zijn op wat er voor je gebeurt.
Modular Infotainment Matrix
Verder is in het interieur weinig veranderd. Wel heeft het volledig digitale instrumentencluster een andere indeling en kun je de informatie op nieuwe manieren laten weergeven.
Er zijn her en der nieuwe materialen en kleuren toegepast, terwijl de interieurverlichting nu in dertig verschillende kleuren is in te stellen (tegen meerprijs). Ook is de Passat leverbaar met een 700 watt audiosysteem van Dynaudio.
Misschien wel het belangrijkste in het interieur is het vernieuwde infotainmentsysteem ‘Modular Infotainment Matrix’ (MIB3). Dit veelomvattende systeem is permanent online en biedt real-time navigatie, streaming diensten, internet radio, online content en nog veel meer. Tevens is de menustructuur van de heldere en goed afleesbare touchscreen naar eigen voorkeur aan te passen.
LEES OOK: Onderzoek: ‘Nederlanders zijn klaar met diesel’
Nieuwe motoren
Zoals gebruikelijk bij een tussentijdse opfrisbeurt zijn ook de motoren vernieuwd. De belangrijkste voor Nederland zijn de verbeterde 1.5 TSI Evo benzinemotor met 150 pk en de compleet nieuwe 2.0 TDI Evo dieselmotor.
Deze 150 pk sterke dieselmotor stoot gemiddeld 10 g/km minder CO2 uit dan de motor die hij vervangt en is naar eigen zeggen de meest geavanceerde dieselmotor van Volkswagen ooit. Alle motorvarianten zijn standaard voorzien van een partikelfilter en voldoen aan de Euro 6d-emissienorm van 2021.
Passat GTE is terug
Met de Volkswagen Passat GTE keert tevens een oude bekende terug. Deze plug-in hybrideversie was niet aan te slepen toen er nog belastingvoordeel te behalen viel, maar verdween tijdelijk van de markt toen dat ophield en de vraag naar zuinige stekkerhybrides letterlijk instortte. Volkswagen nam alle tijd om de Passat GTE te verbeteren en herintroduceert de plug-in hybride nu met een grotere batterijcapaciteit en een groter elektrisch bereik van 55 km.
Ondanks het feit dat de Volkswagen Passat GTE geen bijtellingsvoordeel met zich meebrengt, is het wel een interessante uitvoering. Met de Passat GTE kunnen veel Nederlanders hun woon-werkafstand volledig elektrisch afleggen, zonder in te leveren op het gebied van praktische bruikbaarheid.
Ook heeft de GTE een ietwat dikkere uitstraling dan de reguliere Passat, hij stuurt strakker in bochten en presteert behoorlijk pittig dankzij 218 pk vermogen en veel trekkracht van de elektromotoren. Bovendien mag hij maximaal 1.600 kg trekken, dus de caravan hoef je niet te verkopen.
Conclusie?
De vernieuwde Volkswagen Passat is en blijft een uitstekende allrounder, maar dan op alle onderdelen weer een stukje beter. Hij is heerlijk stil en comfortabel op de snelweg. De auto raakt niet van slag tijdens sportief rijden in een bochtig landschap. Hij biedt een overvloed aan ruimte voor passagiers en bagage en is voorzien van de nieuwste technologie op gebied van veiligheid, assistentie en infotainment.
Het is een typische Volkswagen die niet de aller spannendste is in zijn klasse en qua interieurdesign een beetje saai overkomt, maar wel op álle gebieden een voldoende scoort. De Passat is een veilige keuze, die direct na de eerste kilometers al vertrouwd aanvoelt en die in alle situaties representatief voor de dag komt.
De vernieuwde Volkswagen Passat arriveert in het najaar van 2019 bij de Nederlandse dealers. De prijzen beginnen net onder de 40.000 en lopen op richting de 50.000 euro voor de duurste versie.
De exacte prijzen en de uitrustingsniveaus die in Nederland gevoerd zullen worden, ontvangen we binnenkort. De extra ruige en opgehoogde Passat Alltrack met standaard vierwielaandrijving komt sowieso niet naar Nederland.
LEES OOK: Officieel: Volkswagen en Ford gaan intensief samenwerken