Autotest – Mercedes-Benz C-klasse (2018)
De Mercedes-Benz C-klasse is een wereldwijde bestseller en op allerlei gebieden toonaangevend in zijn segment. Maar om in de top te blijven meedoen, moet je regelmatig vernieuwen. Dat is precies wat het merk nu gedaan heeft.
Bestseller
De C-klasse is het bestverkochte model van Mercedes-Benz. Alleen al in 2017 zijn er 415.000 stuks verkocht over de hele wereld. Je zou denken dat het model nog wel even meekan, maar geheel in lijn met de slogan ‘Das Beste oder nichts’ is de Mercedes-Benz C-klasse in zijn vijfde productiejaar op ruim 3.600 punten vernieuwd.
Subtiele wijzigingen
Aan de buitenkant is niet veel veranderd. De ontwerp van de voorbumper is licht gewijzigd, er zijn nieuw ontworpen led-achterlichten en voor het eerst staan zogeheten MultiBeam led-koplampen op de optielijst. Elke koplamp is voorzien van 84 afzonderlijk aangestuurde leds. Deze maken een bijzonder snelle en nauwkeurige, elektrisch aangestuurde aanpassing van de koplampen aan de verkeerssituatie mogelijk.
Tevens zijn de verschillende grille-designs vernieuwd, waarmee alle uitvoeringen nog chiquer en sportiever op het netvlies liggen. De opvallendste is die van de sedan en Estate in AMG Line-uitvoering. Die hebben, bekend van de coupé en cabrio, nu ook de ‘diamond grille’.
Pure klasse
Binnenin is meer aan de hand. De C-klasse is nu bijvoorbeeld leverbaar met een groter (10,25 inch) beeldscherm midden op het dashboard en een volledig digitaal instrumentenpaneel. Ook het nieuwe stuurwiel met fraaie aluminium bedieningsknoppen draagt bij aan de hoogwaardige sfeer aan boord. Tevens kun je nu door het menu van de boordcomputer scrollen met behulp van aanraakgevoelige touchpads, die je met beide duimen bedient. Dit kennen we ook van andere Mercedes-modellen en werken zeer prettig en intuïtief.
De middenconsole wordt gekenmerkt door een sierdeel dat optioneel kan worden afgewerkt met (echt) bruin walnotenhout of antraciet eikenhout. Ook dit kennen we van andere Mercedes-modellen, waarmee het interieur pure klasse uitstraalt. Echt Mercedes-Benz.
Toonaangevend in veiligheid
Het aantal veiligheids- en assistentiesystemen in de vernieuwde Mercedes-Benz C-klasse zijn er te veel om op te noemen. Een van de belangrijkste noviteiten zijn de actieve stuurassistent, die functioneert in combinatie met adaptieve cruise control. Hiermee houdt de C-klasse de afstand tot de voorligger continu gelijk en stuurt hij automatisch in bochten.
Zoals we eerder al bij de E- en S-klasse ondervonden, werkt dit systeem uitstekend. Maar het is en blijft een hulpmiddel! Als je het stuurwiel loslaat, moet je na ongeveer een minuut op de touchpads drukken om te bevestigen dat je nog ‘wakker’ bent. Zo niet, dan schakelt het systeem zichzelf direct uit.
Nieuwe motoren met EQ Boost
De ingenieurs van Mercedes-Benz zijn ook erg druk geweest met de ontwikkeling van nieuwe motoren. De vernieuwde C-klasse is leverbaar met compleet nieuwe krachtbronnen, waaronder een 1,5-liter benzinemotor in de C 200. Dat klinkt als een erg kleine krachtbron voor een Mercedes-Benz, maar met een vermogen van 135 kW (184 pk) en 280 Nm trekkracht presteert deze versie zeer naar behoren.
Bovendien maakt deze motor, net als de andere nieuwe krachtbronnen, gebruik van een 48V-systeem met een riemaangedreven startdynamo (EQ Boost). Dit systeem slaat teruggewonnen energie op in een kleine lithium-ion accu en zorgt voor een kortstondige elektrische ‘boost’ van 14 pk. Hiermee wordt het korte moment overbrugd waarin de maximale turbodruk wordt opgebouwd. Tevens kan het start/stopsysteem al rollend onder snelheden van 10 km/u worden ingeschakeld. Al met al zorgt dit alles voor betere en soepelere prestaties in combinatie met een lager verbruik.
C 220 diesel
Ook nieuw is de 2,0-liter turbodiesel in de C 220 d. Deze krachtbron is op vele punten gewijzigd ten opzichte van de vorige motor, wat onder meer resulteert in minder gewicht, minder wrijving en een betere verbranding. In combinatie met de zeer geavanceerde uitlaatgasbehandeling staat deze dieselmotor garant voor een gunstig verbruik van zo’n 1 op 20 in de praktijk, terwijl de motor nu al voldoet aan de ‘Euro 6 d TEMP’ emissienorm die volgend jaar pas van kracht wordt.
De derde versie die grondig is aangepakt, is de Mercedes-AMG C 43, waarbij de 3,0-liter V6 biturbo nu 287 pk (390 pk) levert (+ 23 pk).
Indrukwekkend comfort
Dat de Mercedes-Benz C-klasse zo goed verkoopt, verbaast ons allerminst. Rijden in deze auto is een groot genot. De zitpositie is meer dan geweldig en de ontelbare functies laten zich zeer prettig en eenvoudig bedienen via de knoppen op het stuurwiel en op de middenconsole.
Het comfort is van torenhoog niveau, maar ook het weggedrag in bochten is fenomenaal. Het rijgedrag is overigens deels afhankelijk van de gekozen uitvoering. De Coupé en Cabrio zijn bijvoorbeeld sportiever van opzet dan de sedan en Estate. Dan is het ook nog afhankelijk of je kiest voor Dynamic Body Control met drie instelbare standen, luchtvering of vierwielaandrijving. De 9-traps automaat is overigens in alle motorvarianten standaard. Een handgeschakelde versnellingsbak behoort niet tot de mogelijkheden in de Mercedes-Benz C-klasse.
AMG C 43
De Mercedes-AMG C 43 4Matic is ideale uitvoering voor liefhebbers van een extra sportieve, razendsnelle C-klasse, maar die de C 63 met monsterlijke V8-motor iets te extreem vinden. De C 43 is een volbloed AMG, met alle bijbehorende kenmerken, maar dan iets ingetogener. Onder de motorkap ligt dezelfde 3,0-liter V6 benzinemotor met dubbele turbo als voorheen, maar dan op tal van punten vernieuwd. De zescilinder levert nu 287 pk (390 pk) en 520 Nm.
Met een sprinttijd van 0 naar 100 km/u in 4,7 seconden is de C 43 slechts een fractie ‘langzamer’ dan de C 63 (S) met V8-motor. En voor de topsnelheid hoef je ook geen achtcilinder te kopen, want die is toch begrensd op 250 km/u, net als bij de C 43.
Veelzijdig
Vooral opvallend is de veelzijdigheid van de Mercedes-AMG C 43 4Matic met standaard vierwielaandrijving. In de sportiefste modus is het een bloedsnelle wagen die agressief reageert op de input van de bestuurder. De grip in bochten is buitenaards. Vooral de grip op de vooras is zeer indrukwekkend. Tijdens het accelereren en schakelen klinkt een heerlijke roffel uit de vier ronde uitlaatpijpen, zeker met geopende uitlaatkleppen (te bedienen via een knopje).
In de comfortabelste stand blijkt de C 43 ook een heerlijke reisauto. Door de zachte demping is van het snoeiharde onderstel weinig te merken. En bij 100 km/u draait de motor slechts 1.500 toeren per minuut. Daarmee is de C 43 comfortabeler dan gedacht. En als je weer in een sportieve bui bent, schakel je de auto met twee luttele vingerbewegingen in de agressiefste stand en schiet je als een raket naar 250 km/u als je even het gas vol induwt. In de klasse van de Mercedes-Benz C-klasse kunnen we ons geen andere auto herinneren die zo comfortabel én zo sportief kan zijn. Een mooie aanwinst in deze klasse dus.
Vanaf 42 mille
Mercedes-Benz kan nog aardig wat jaartjes teren op de vernieuwde C-klasse. Ondank dat het model in de basis al ruim vijf jaar meegaat, behoudt hij zijn voortrekkersrol op het gebied van comfort en technologie. Na de marktintroductie volgen nog meerdere motorvarianten, waaronder een plug-in dieselhybride.
De prijzen van de vernieuwde Mercedes-Benz C-klasse beginnen bij een kleine 42 mille voor de C 160 en lopen uiteen tot 90 mille voor de C 43.