Autotest – vernieuwde Lexus RX 450h
Op tal van punten geüpdatet
De Lexus RX 450h is een auto die je in Nederland maar zelden ziet rijden. En dat verbaast ons toch wel een beetje. Want bij geen enkel ander merk vind je zo veel comfort, luxe, prestaties en technologie voor prijzen onder de 80.000 euro. En dat geldt al helemaal voor de vernieuwde Lexus RX 450h die op tal van punten is geüpdatet.
De RX 450h, wat is het ook alweer precies?
De Lexus RX 450h is een grote, luxe SUV in het duurdere topsegment. Het model concurreert met de grote SUV’s van Mercedes-Benz, Audi, BMW en Volvo, maar gaat net een stap verder op het gebied van technologie, luxe en verfijning. Het Japanse merk heeft een eigen visie en doet veel dingen anders dan de Europese concurrenten.
Een belangrijke eigenschap van de Lexus RX 450h is dat die, als enige in deze klasse, uitsluitend geleverd wordt met hybride-aandrijving. Een techniek die Lexus tot in den treure heeft doorontwikkeld. De eerste Lexus RX met hybride-aandrijving werd immers vijftien jaar geleden al geïntroduceerd.
Doordat Lexus onder de paraplu van Toyota Motor Corporation mijlenver voorloopt op het gebied van Full Hybrid-technologie en voordeliger kan produceren, terwijl ook de BPM-toeslag gunstig uitpakt vanwege de lage CO2-uitstoot, kan de RX 450h voor een lagere prijs worden aangeboden dan je zou verwachten van een SUV van dit kaliber.
Wat is nieuw aan de RX 450h?
Dat is niet in een paar zinnen samen te vatten. Op elk gebied is er wel iets aangepakt. Binnenin is een verbeterd infotainmentsysteem met nieuwe functionaliteiten toegepast. Aan de buitenzijde is het design subtiel vernieuwd. Daarbij ging vooral aandacht uit naar de grille, de bumpers en de verlichting voor en achter.
Tevens is het hybridesysteem met All Wheel Drive verder verbeterd en lichter gemaakt voor een snellere respons en een lager verbruik. Aanpassingen aan het onderstel zorgen voor meer comfort op hobbelige wegen en een betere wegligging in bochten, vooral bij de F SPORT-uitvoering met actieve stabilisatoren. Ook zijn er maatregelen genomen om ongewenste geluiden, trillingen en windgeruis extra te beperken.
Verder heeft de nieuwe Lexus RX 450h een wereldprimeur met zijn ‘BladeScan’ grootlicht-assistent. Hierbij wordt het krachtige led-licht van de koplamp geprojecteerd via een spiegeltje dat met 6.000 omwentelingen per minuut roteert. Met deze techniek kan de lichtbundel beter worden aangepast om te voorkomen dan tegenliggers worden verblind, terwijl voetgangers, fietsers en verkeersborden nog eerder zichtbaar zijn. Om een idee te geven: een conventioneel lichtsysteem maakt voetgangers vanaf een afstand van ongeveer 32 meter zichtbaar en het BladeScan-systeem vanaf 56 meter.
Wat valt op?
Lexus doet er alles aan om inzittenden in de watten te leggen. Er is veel oog voor detail en het topklasse interieur biedt een smaakvolle mix van kleuren en materialen. Je zit in een buitengewoon comfortabele stoel en het relatief kleine stuurwiel ligt heerlijk in de hand. Dankzij de vele verstelmogelijkheden heb je snel een fijne zithouding gevonden, met een uitstekend zicht op de weg.
Het verbeterde infotainmentsysteem is (nu pas) uitgebreid met Apple CarPlay en Android Auto om je telefoon met het systeem te synchroniseren. Ook is het nu mogelijk om de navigatiekaart te updaten ‘vanuit de cloud’.
Tevens is het beeldscherm nu voorzien van een touchscreen, ter aanvulling op de touchpad op de middenconsole. Ook hiermee kun je het infotainmentsysteem bedienen, vergelijkbaar met de touchpad van je laptop. Het werkt allemaal feilloos en het kraakheldere beeldscherm zit goed binnen handbereik. Wat ook opvalt: er zit zelfs nog een cd-speler in de RX 450h. Waar vind je die nog tegenwoordig?
Hoe rijdt de Lexus RX 450h?
Als een vliegend tapijt. Je voelt nauwelijks wat er onder je gebeurt, zó comfortabel rijdt de RX 450h. Normaal gesproken geeft dat weinig vertrouwen in bochten, vooral in zo’n grote SUV met een hoge zitpositie, maar ook op bochtige wegen presteert de RX 450h voorbeeldig.
Dankzij de ingenieuze schokbrekers – met variabele demping en individuele aansturing bij de duurdere uitvoeringen – blijft de SUV ook opvallend stabiel in bochten, zonder over te hellen. De koets blijft mooi recht. Je voelt aan alles dat je met een loodzware SUV op pad bent, maar de auto voelt heel solide in snelle bochten.
Sportief kun je het rijgedrag niet noemen, daarvoor is de RX 450h ook niet bedoeld. Dat geldt wel voor de RX 450h F SPORT met allerlei aanpassingen voor een extra dynamisch rijgevoel met een bijpassende uitstraling voor het in- en exterieur.
Verder is het werkelijk muisstil aan boord. Geen windgeruis, geen rolgeluiden, niets. Zelfs de ramen maken geen geluid als je die opent of sluit! Dat zijn van die typische eigenschappen waar de Lexus-techneuten heel veel tijd en energie in gestopt hebben. Het is iets wat je normaal alleen bij een Bentley en Rolls-Royce verwacht.
De stilte aan boord is ook te danken aan het hybridesysteem. Die bestaat uit een 3,5-liter V6 benzinemotor en twee elektromotoren, waarbij de elektromotor op de achteras alleen bijspringt als de elektronica merkt dat vierwielaandrijving nodig is.
Met een systeemvermogen van 230 kW (313 pk) en een enorme bak trekkracht komt deze ruim 2 ton wegende SUV behoorlijk rap van zijn plek. Het V6-gebrul tijdens een flinke acceleratie is het zoveelste signaal dat we hier niet met een opgehoogde Toyota Prius te maken hebben, al werkt het aandrijfsysteem op dezelfde manier.
De Lexus RX 450h is een zogeheten ‘Full Hybrid’ die bij lagere snelheden volledig elektrisch kan rijden, de benzinemotor elektrisch ondersteunt op hogere snelheden en de batterij oplaadt tijdens het rijden. In tegenstelling tot de meeste concurrenten die alleen plug-in hybrides leveren, hoef je de Lexus RX 450h dus niet op te laden met een stekker.
Is de Lexus RX 450h een beetje praktisch?
Nou en of. Het is een forse SUV van bijna vijf meter lang, 1,70 meter hoog en 1,90 meter breed. Je kunt met vijf volwassenen riant zitten en tegelijkertijd 453 liter bagage meenemen. Mocht dat niet voldoende zijn, dan kun je kiezen voor de iets langere Lexus RX 450h L met zeven zitplaatsen.
Verder zitten er grote bakken in de deuren die open schuiven, waarin je opmerkelijk veel spullen kwijt kunt. Onder de brede middenarmsteun heb je nog veel opbergruimte en rechts van de automaatpook zitten twee bekerhouder en een handig telefoonvakje met draadloze oplader.
Hoeveel kost de Lexus RX 450h?
De prijzen van de Lexus RX 450h beginnen bij 77.595 euro voor de Business Line en lopen op tot 96.595 euro voor de President Line. Elke Lexus RX 450h is standaard uitgerust met led-koplampen, led-achterlichten, lederen bekleding, climate control met Nano-e technologie, verwarmbare en 8-voudig elektrisch verstelbare voorstoelen en het Lexus multimediasysteem inclusief Lexus Connected Services.
Ter vergelijking: de President Line komt met zaken als 10-voudig verstelbare stoelen, 20-inch lichtmetalen wielen, BladeScan grootlicht, Adaptive Variable Suspension, interieurafwerking met hout, elektrisch verstelbare én verwarmbare achterbank en een weergaloos Mark Levinson Premium Surround System met vijftien speakers.
De F SPORT-uitvoering met een uitgesproken sportieve uitstraling binnen en buiten, een sportievere set-up van het onderstel en nagenoeg alle luxe en technologie van de President Line kost minimaal 95.595 euro. De 7-zits RX 450h L is beschikbaar in drie uitvoeringen met een meerprijs van 3.900 euro.
Conclusie?
De Lexus RX 450h is ontwikkeld voor automobilisten die alleen genoegen nemen met een absoluut topproduct. Alles draait om comfort, luxe en technologie en het is een verwennerij om met de RX 450h te rijden. Het rijcomfort voor lange afstanden en de stilte aan boord zijn van uitzonderlijk niveau.
Andere belangrijke reden om voor de Lexus RX 450h te kiezen, is de hybride-aandrijving. Lexus leverde al hybridetechniek toen niemand er nog in geloofde. Die technische voorsprong betaalt zich nu uit, terwijl veel andere fabrikanten in nu gehaast (plug-in) hybrides moeten ontwikkelen om aan de Europese emissienorm te voldoen en miljardenboetes te voorkomen.
Lexus kan rustig achterover leunen en levert een 313 pk sterke hybride-SUV, met vierwielaandrijving, die je niet hoeft op te laden met een stekker en die met een officieel benzineverbruik van minder dan 6,0 l/100 km (132 g/km) net zo veel (of weinig) verbruikt als een viercilinder diesel-SUV. Alsof het de gewoonste zaak ter wereld is.
En iets wat in dit artikel niet echt naar voren is gekomen: de Lexus RX 450h is één van de veiligste SUV’s die je momenteel kunt kopen. Het aantal veiligheid- en assistentiesystemen dat gebundeld is onder het Lexus Safety System+ label, is enorm. Bovendien is Lexus bijna altijd de nummer 1 in internationale kwaliteit- en betrouwbaarheidsonderzoeken. Nóóit gezeur met je auto, dat is ook een fijne gedachte.
Gezien de eigenschappen van de Lexus RX 450h, de gunstige prijsstelling en de populariteit van SUV’s in het algemeen is het daarom best opmerkelijk dat de Nederlandse verkoop van deze SUV ver achterblijft ten opzichte van bijvoorbeeld een BMW X5 of Volvo XC90 uit dezelfde (prijs)klasse.
Heeft de RX 450h een imagoprobleem? Kennen mensen het model gewoonweg niet. Is de plaatselijke dealer niet vriendelijk of spreekt het design niet aan? Wij weten het niet, maar als je in de markt bent voor een SUV in dit segment en nog twijfelt, dan mag de Lexus RX 450h gewoon niet op je shortlist ontbreken.