Autotest – Toyota ProAce City Verso 1.2T 130 pk (2020)
Volledig nieuw, toch bekend. En met een benzinemotor!
Door Niels Janson. Autoliefhebber in hart en nieren. Heeft een brede interesse en houdt van bijna alle soorten auto's, ook in miniatuur. Heeft in het bijzonder een zwak voor oude Amerikanen en rijdt zelf met plezier in een Buick Regal uit 1994. |
De Toyota ProAce City is voor Toyota een volledig nieuw model, maar we kennen de auto al van Citroën, Peugeot en Opel. Toch onderscheidt de Toyota zich meer dan je denkt.
Succesvolle samenwerking
Toyota heeft al jarenlang een succesvolle samenwerking met de PSA-groep (Citroën, Peugeot en tegenwoordig ook Opel) op het gebied van stadsauto’s, in de vorm van de Citroën C1, Peugeot 107 en de Toyota Aygo.
De samenwerking wordt nu verder uitgebreid. Citroën en Peugeot hadden sinds de jaren ’90 een samenwerking met de Berlingo/Partner. In 2018 sloot Opel, dat toen ook bij PSA hoorde, bij de samenwerking aan met de Combo. Vanaf vorig jaar doet ook Toyota mee en dat levert de auto als ProAce City.
Bestelbus en personenuitvoering
De samenwerking omvat zowel de bedrijfswagenuitvoeringen als de personenversies van deze auto’s. Die personenuitvoering heet bij Peugeot voortaan Rifter, Opel voegt Tour aan de typenaam toe en bij Toyota gaat de uitvoering met achterbank als ProAce City Verso door het leven.
Nieuw voor Toyota
Zowel als bedrijfswagen als personenauto heeft de ProAce City geen directe voorganger. Toyota had weliswaar de ‘gewone’ Verso (2011-2018) die qua lengte ongeveer even groot was, maar dat was toch een ander soort auto. Verder is er nog altijd de Toyota Prius+ (voorheen Wagon) die alweer sinds 2012 op de markt is, maar ook die heeft een andere insteek.
Maximale binnenruimte
Bij de ProAce City Verso is alles gericht op veel binnenruimte en andere praktische eigenschappen. De oorsprong als bedrijfswagen biedt op dat gebied een hoop voordelen. Zo meet de bagageruimte een flinke 597 liter en met de achterbank of -stoelen plat past er zelfs ruim twee vierkante meter aan bagage achterin. Dan hebben we de vele afzonderlijke opbergruimtes nog niet eens meegerekend.
Optioneel als zevenzitter
Ook de inzittenden hebben alle ruimte. Iedere zitplaats biedt genoeg plek voor een volwassene. Of voor kinderstoeltjes natuurlijk, want met al zijn ruimte is de ProAce City Verso natuurlijk ook ideaal voor gezinnen. Voor nog meer ruimte is er ook een verlengde uitvoering met inklapbare derde zitrij. Dan heb je nóg meer ruimte voor bagage en kan je als dat nodig is met zeven personen tegelijk op stap.
Motoren
Toyota maakt bij deze samenwerking gebruik van PSA-techniek. Het motorenaanbod komt grotendeels overeen met dat van de andere merken. Dat betekent een 1.2-liter driecilinder benzinemotor met turbo, naar keuze met een vermogen van 110 of 130 pk. De sterkste variant brengt ook standaard een achttrapsautomaat met zich mee. De 110 pk-versie heeft een handgeschakelde handbak met zes versnellingen.
Geen diesel
Een verschil met de andere merken is dat Toyota ervoor heeft gekozen om de 1.5-liter dieselmotor niet aan te bieden voor de Verso. Daar ziet het merk in Nederland niet genoeg brood meer in. De besteluitvoering is wel gewoon met de diesel leverbaar.
Comfortabele achttrapsautomaat
Wij rijden met de 130 pk-versie, dus met de achttrapsautomaat. Die schakelt heel soepel en houdt de toerentallen mooi laag. Buiten acceleraties om is de motor daardoor eigenlijk niet te horen. Ook op de snelweg blijven banden- en windgeruis keurig op de achtergrond, ondanks de hoge vierkante koets. De radio of een gesprek overstemmen de rijgeluiden al snel.
Ook geeft de automaat de motor een heel rustig karakter, waardoor de auto heel eenvoudig op een constante snelheid is te houden. De cruise control hebben we eigenlijk geen moment gebruikt. Zelf schakelen met flippers achter het stuur kan ook, maar in de praktijk gebruik je dat alleen op momenten waarop je sterk(er) op de motor af wilt remmen.
Genoeg vermogen
Eerder concludeerden we al dat de 110 pk-versie van deze motor ruimschoots genoeg vermogen biedt voor in Nederland. Dat geldt dus des te meer voor de uitvoering met 130 pk waar we nu mee rijden. Gezien de meerprijs van bijna 4.000 euro is deze motor eigenlijk vooral interessant voor wie geregeld met zware bepakking en/of de caravan op pad gaat. Of voor wie graag een automaat wil, natuurlijk.
Verrassend zuinig
Hoewel, de 130 pk-versie blijkt ook verrassend zuinig. Aan het einde van de testweek noteerden we zonder daar moeite voor te doen een praktijkverbruik van bijna 1 op 16. Best netjes voor zo’n forse MPV en dat is zelfs beter dan de fabrieksopgave van zo’n 1 op 14 voor de geteste uitvoering.
Opvallend genoeg is het praktijkverbruik van de 130 pk-versie ook aanzienlijk zuiniger dan wat we met de handgeschakelde 110 pk-uitvoering bereikten. Daarmee zetten we eerder – na hetzelfde soort gereden kilometers – een praktijkverbruik neer van ongeveer 1 op 13. Dat scheelt nogal.
Volwaardige personenauto
Wat de overige rijeigenschappen betreft hebben we al eerder kunnen constateren dat de MPV-vierling rijdt als een volwaardige personenauto. Wat dat betreft is de oorsprong als bedrijfswagen juist niet te merken.
Onderscheid
Goed, in grote lijnen onderscheidt de Citroën/Peugeot/Opel/Toyota-vierling zich vooral door de afwijkende velgen, bumpers en stuurwielen. Toch zijn er wel nuanceverschillen in de prijslijst, waarbij Toyota zich onderscheidt door meer veiligheidssystemen standaard te leveren. Ook voorziet Toyota de auto van een spoiler voor een betere luchtweerstand. Verder krijg je er natuurlijk de service en garantie van Toyota bij, waarover later meer.
Uitrusting
De standaarduitvoering Cool Comfort is al behoorlijk rijk uitgerust met onder meer digitale DAB+-radio met Bluetooth, bediening via het stuur, allerlei opbergvakken, chromen portierbescherming, carrosseriekleurige bumpers en dus vrijwel alle veiligheidssystemen die Toyota aanbiedt.
De uitvoering Professional biedt naast parkeersensoren achter en navigatie vooral meer connectiviteit: MirrorLink, Apple CarPlay, Android Auto en zelfs WiFi-ontvangst in de auto zelf. De Active breidt het aanbod verder uit met onder andere nog meer opbergmogelijkheden, drie afzonderlijke zitplaatsen achterin (in plaats van een achterbank), afzonderlijk te openen achterruit (altijd handig), tweezone-airco en uitgebreide parkeerhulpcamera’s
De door ons geteste Dynamic-uitvoering voegt daar tot slot onder meer Smart Entry (automatische ontgrendeling als je naast de auto staat), adaptieve cruise control, een panoramadak (niet voor verlengde versie) en nog meer opbergmogelijkheden aan toe. Ook worden nog een paar veiligheidssystemen toegevoegd: een dodehoekassistent en rijstrookbegeleiding. De Dynamic-uitvoering heeft daarmee alles erop en eraan: je hoeft alleen de carrosseriekleur nog te kiezen.
Interieur
In het interieur is relatief veel hard zwart plastic te vinden, maar niet in storende mate. Het plastic voelt prettig aan en zorgt geenszins voor een goedkope uitstraling. Optioneel is de opbergplank die in het midden onder het dak is geplaatst. Die zorgt met zijn geïntegreerde LED-sfeerverlichting zelfs voor een luxe uitstraling van het interieur.
Uitgebreide kwaliteitscontrole & garantie
Alle merkvarianten komen van dezelfde productielijn, maar interessant is dat Toyota na de productie een uitvoeriger kwaliteitscontrole doorvoert dan de andere merken. Waar de anderen één op de vijf geproduceerde exemplaren aan een laatste kwaliteitscontrole onderwerpen, loopt Toyota ieder exemplaar nog een keer na.
Prijzen
De Toyota ProAce City Verso is in Nederland te koop vanaf 30.675 euro, voor de 110 pk-versie in Cool Comfort-uitvoering. De door ons geteste versie met 130 pk en automaat staat vanaf 33.875 euro in de prijslijst. De verlengde uitvoering kost minimaal 31.975 euro en met zeven zitplaatsen wordt dat 33.275 euro.
De ProAce City Verso zoals wij hem rijden – met 130 pk en in Dynamic-uitvoering – staat voor 42.475 euro in de prijslijst. Een stevig bedrag, maar dan heb je wel al bijna alle leverbare opties.
Welke wordt het?
Citroën, Peugeot, Opel en Toyota bieden met respectievelijk de Berlingo, Rifter, Combo Tour en ProAce City Verso vrijwel dezelfde auto’s, met grotendeels overeenkomende uitrusting en prijzen. Toch is de Toyota rationeel bekeken de beste optie. Vooral doorslaggevend daarin is dat de auto wordt behandeld als iedere andere Toyota.
Dat betekent het uitgebreide serviceaanbod van Toyota, maar vooral ook de algemene fabrieksgarantie van maar liefst 5 jaar of 200.000 kilometer. Daar kan op dit moment geen enkele andere autofabrikant aan tippen.