Autotest – Toyota PROACE City 1.5 D-4D automaat (2020)
Waarom je deze moet hebben? Wat dacht je van de enorme garantie!
Toyota geeft 5 jaar of 200.000 km garantie op de nieuwe PROACE City. Een zekerheid die menig ondernemer of kleine zelfstandige in deze onzekere tijden zal waarderen. Bovendien is het ook nog eens een slim in elkaar gezette en verdraaid handige bedrijfsauto.
De Toyota PROACE City is de laatste nieuwkomer van een quartet. Deze compacte besteller is in samenwerking met PSA tot stand gekomen. Deze Franse autoproducent levert de Peugeot Partner en Citroën Berlingo, die op hetzelfde platform zijn gebaseerd en dezelfde aandrijflijnen hebben. De Combo van Opel, welk merk ook tot PSA behoort, maakt het viertal compleet.
Eigen front en stuurwiel
Eigenlijk heeft de PROACE City een front van Toyota en eigen stuurwiel. De rest van carrosserie en interieur zijn in grote lijnen hetzelfde als bij de andere drie. Dus kom je uit bij de vraag waarom je dan toch die Toyota moet hebben. Wel, om de garantie bijvoorbeeld of omdat de dealer een inrichting kan leveren die bij je bedrijf past. Toyota heeft hiervoor een Professional programma met onder meer haal- en brengservice, vervangend vervoer en langere openingstijden.
Naar het hoofdgerecht: Toyota PROACE City
Tot zover het voorafje, nu naar het hoofdgerecht. Dat is in dit geval de Toyota PROACE City 1.5 D-4D 130 pk met 8-traps automaat in de uitvoering Runner. Het is de krachtigste en behoorlijk complete uitvoering. De automaat is zelfs met schakelpaddles op de stuurkolom te bedienen!
Diesel met automaat, jawel
Direct valt het comfort op. De dieselmotor is opvallend stil en de automaat zorgt voor vlot optrekken bij lage toerentallen. Dat pakt gunstig uit voor het verbruik. Ook de uitstoot van CO2 behoort tot de laagste van zijn segment.
Toyota PROACE City gul met ruimte
Met andere waarden, zoals afmetingen en laadvermogen, zit de PROACE City beslist niet tot bij de laagste in zijn segment. Met lengte van de laadvloer is hij de gulste. Bij deze korte versie is die 1,8 meter en bij de langere komt hij aan 2,2 meter. Dat is genoeg voor twee Euro pallets.
Lampje voor te zware belading
De laadvolumes van respectievelijk 3,3 en 3,9 kubieke meter kunnen zich ook met de grootste meten. Dat geldt ook voor het laadgewicht van 650 respectievelijk 1.000 kg en een aanhangwagengewicht tot 1.500 kg. Leuk detail is de automatische meting van het laadgewicht. Achterin gaat een lampje branden als 90% van het maximale gewicht is bereikt. Slim toch! Ook slim is de voormontage van het trekhaakframe. De optionele trekhaak kost daarom maar 66 euro. Je koopt in feite alleen nog de kogel.
Bureau aan boord
De cabine biedt slimme zaken die van pas kunnen komen. In deze versie Runner zit naast de bestuursplek een bank voor twee personen. Met drie voorin zal overigens geen feest zijn of je moet stuk voor stuk slank zijn. De bank is vooral handig, omdat je de rugleuning van de middelste zitplek omgeklapt kunt gebruiken als tafel met uitschuifbaar en draaibaar blad.
PROACE Stoelendans
Klap je de leuning van de rechter bijrijdersstoel neer, dan zakt ook de zitting. Die zitting kun je ook omhoog klappen, tegen de leuning aan. Voor extra bergruimte om bijvoorbeeld hoge goederen mee te nemen. In de portieren en het dashboard zitten veel en grote opbergvakken.
Wauw, best veel rijassistentie
Met rijhulpsystemen doet de PROACE City niet onder voor menig personenauto. In de geteste uitvoering noteren we adaptieve cruise control, verkeersbordherkenning, lane departure alert en control en Smart Active Vision. Dat laatste is een elektronische binnenspiegel, die naar keuze de situatie achter de auto toont of rechts ernaast. Van dode hoek is er dan geen sprake. Je ziet in breed beeld de hele omgeving naast de besteller en dat is bij afslaan in de stad echt een geweldige uitkomst en wel zo veilig.
Navigeren en telefoneren
Een groot display toont gegevens van audio, instellingen en de routegeleiding van de navigatie, die overigens niet standaard aanwezig is. Koppelen van de telefoon gaat snel en is misschien wel zo slim, omdat je dan de navigatie van je mobiel kunt gebruiken. Met knoppen op het stuur kun je het systeem bedienen en ook is voice control mogelijk.
Nog meer comfort…
Andere gemakken op de testversie zijn de keyless entry en start. Dus de sleutel kan op zak blijven. Die is fysiek niet nodig voor ontgrendelen en starten. Wel zo comfortabel. Ook comfortabel is de vering, die ook bij lege laadruimte redelijk soepel aanvoelt. Lading is niet direct nodig voor comfortabel werkende vering.
Conclusie
Toyota biedt een prima bedrijfswagen in het lichte segment met dank aan de samenwerking met PSA. De geteste versie met zijn complete uitrusting zit op 25.495 euro, exclusief BPM en BTW. De instapprijs is flink lager. Die bedraagt 13.395 euro. Dan heeft hij echter een 1.2 benzinemotor van 110 pk en geen airco. Die wil je toch echt wel hebben.
Voor bedrijfsmatig gebruik is een dieselversie voor de veelgebruikers meer in beeld. Kies je dan voor de uitvoering van 75 pk met airco dan is de vanafprijs 15.995 euro. Dezelfde 1.5 diesel is er ook in vermogens van 100 pk en 130 pk. De sterkste maakt rijden leuk en er is altijd reservekracht.
De uitgebreide garantie is toch wel een sterke factor. Ga maar na: je bent onderhoudsmonteur, tegelzetter of schilder, dan kun je vijf jaar lang tot 40.000 kilometer per jaar in de garantie rijden. Dat lijkt voor menig vakman toch voldoende, zeker als de auto wordt gebruikt om van werkklus naar werkklus te rijden.