Autotest – Toyota Land Cruiser (2021), met nieuwe dieselmotor!
Interessanter dan ooit?
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
De vernieuwde Toyota Land Cruiser accelereert in 9,9 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u. Dat is maar liefst 3 seconden sneller dan zijn voorganger. Hoe is dat gelukt? Simpel: Toyota introduceert een sterkere 2,8-liter D-4D dieselmotor. Maakt deze nieuwe krachtbron de Toyota Land Cruiser interessanter dan ooit?
Toyota Land Cruiser op grijs kenteken
Wat hebben we in Nederland toch een naar autobelastingsysteem. Ga maar even na: een Toyota Land Cruiser Van – de variant op grijs kenteken dus start bij 35.495 euro voor de driedeurs versie en 36.995 euro voor de variant met vijf deuren. Deze prijzen zijn natuurlijk zonder BTW en BPM. In dat opzicht is deze Land Cruiser behoorlijk aantrekkelijk.
Land Cruiser op geel kenteken
Op geel kenteken is dat een ander verhaal. In dat geval praten we over totaal andere prijzen. Schrik niet, maar rijden in de driedeurs Land Cruiser met geel kenteken en vijf zitplaatsen kost je al minimaal 99.995 euro. De vijfdeurs start bij 104.495 euro. Flink wat euro’s dus. De oorzaak van dit prijs? Iets met drie letters: BPM. Bah, op geel kenteken moet je 57.532 euro overmaken aan Den Haag. Daar koop je haast een nieuwe Toyota GR Supra voor.
Schrik niet van de prijs
Het exemplaar waarin wij rijden – een Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D Professional Automaat, 5-deurs, 7 zitplaatsen en de kleur Premium Dark Blue metallic – moet al een slordige 120.995 euro kosten en dan hebben we bepaalde opties nog niet meegenomen, zoals een trekhaak met afneembare kogel inclusief 13-polige DIN-ISO trekhaakkabelset van 1.339 euro.
Verliefd?
Oordeel zelf wat je van deze prijzen vindt. Feit is wel dat een Land Cruiser in Nederland vooral op grijs kenteken the one to have is, of je moet als particulier wel een ontzettend grote fan zijn van het model. Gelukkig helpt de auto je een handje, want de Land Cruiser is een SUV om snel verliefd op te worden. De auto heeft iets. Misschien is het de stoere uitstraling of helpt het roemrijke verleden van de Land Cruiser een handje. Want als er een auto een onverwoestbaar karakter heeft, dan is dat wel deze Toyota. Laten we het houden op karakter. De Toyota Land Cruiser heeft karakter. Het is een icoon.
Sinds 1951
De allereerste generatie van de Toyota Land Cruiser werd geïntroduceerd op 1 augustus 1951 als ‘Jeep BJ’. Nu, dik 70 jaar later, maakt de SUV nog altijd deel uit van het Toyota-gamma. De Land Cruiser is daarmee de langst lopende typenaam binnen Toyota, want de Crown dateert van 1955 en de Corolla van 1966. Wereldwijd zijn er al meer dan 10 miljoen exemplaren van verkocht. Dat zegt iets over een auto. Niet voor niets verkoopt Toyota het model wereldwijd in meer dan 190 landen.
Koning
Vooral in landen met beperkte infrastructuur is het rijden in een Land Cruiser geen overbodige luxe. Want jezelf vastrijden in dit model is een uitdaging. De auto zit vol met off-road-technologie om in elke soort terrein uit de voeten te kunnen. Maar ook op het asfalt is de Land Cruiser een zalige auto om in te rijden. Je voelt je de koning op de weg dankzij de hogere zitpositie. Ook opvallend: alles steekt superstevig in elkaar. Geen kraakje of piepje, helemaal niets.
Nieuw infotainmentsysteem
Het interieur heeft overigens een kleine opfrisbeurt gekregen. Je hebt nu een Toyota Touch 2-infotainmentsysteem. Het startscherm (‘Home’) is naar eigen smaak aan te passen. Het zoeken naar bijvoorbeeld adressen kan sneller en gemakkelijker dan voorheen en verder biedt het systeem ‘over-the-air’ updates en 3 jaar kaartupdates van de navigatie. De uitgebreide ‘connected’ services bestaan uit onder meer live online verkeersinformatie, een Google-zoekfunctie en informatie over snelheidscamera’s, parkeermogelijkheden, brandstofprijzen en het weer. De interface oogt wat verouderd, net als het camerabeeld van de achteruitcamera. Wel prettig: het systeem ondersteunt ook Apple CarPlay en Android Auto.
Retro interieur voor Toyota Land Cruiser
Het design van het dashboard geeft vooral een old school gevoel. In het interieur bevinden zich veel fysieke knoppen, maar verrassend genoeg is het vinden van de gewenste functies echt kinderlijk eenvoudig. Het rijden in een Land Cruiser is ook bijzonder makkelijk. Al direct na de eerste meters geeft de Land Cruiser je vertrouwen. Je hebt perfect overzicht, ondanks de forse afmetingen. De lengte van de vijfdeurs variant bedraagt bijvoorbeeld 4,84 meter en de hoogte komt uit op 1.845 mm.
Nieuwe 2,8-liter 4-cilinder dieselmotor
De nieuwe dieselmotor past goed bij het karakter van de Land Cruiser. De nieuwe 2,8-liter 4-cilinder dieselmotor met DOHC, 16 kleppen en common rail-technologie levert voortaan meer vermogen en koppel. Het vermogen komt nu uit op 204 pk (150 kW) tussen 3.000 en 3.400 toeren per minuut. Dat is een toename van 27 pk ten opzichte van de vorige dieselmotor. Het maximum koppel is nog interessanter: 500 Nm tussen 1.600 en 2.800 toeren per minuut. Je hebt dus 50 Nm meer dan voorheen. Schakelen gebeurt met een zestraps automaat.
Sneller dan ooit!
De Land Cruiser haalt een topsnelheid van 175 km/u en sprint voortaan in ongeveer 10 seconden van 0 naar 100 km/u. Dat is maar liefst 3 seconden sneller dan zijn voorganger. De SUV voelt lekker vlot aan, maar is natuurlijk geen scheurijzer. Daar is de wielophanging te soft voor.
Ook lager verbruik?
Door de toevoeging van Stop & Start-technologie is zowel het gemiddelde brandstofverbruik als de CO2-uitstoot gedaald. Het verbruik en de uitstoot bedragen nu respectievelijk 7,0 l/100 km en 192 g/km gemiddeld (achtereenvolgens 0,7 l/100 km en 18 g/km minder). Die 7,0 l/100 km ga je in de praktijk niet halen hoor. Gemiddeld noteren wij 1 op 11, dat is gezien het gewicht (bijna 2.200 kilogram), formaat en de beperkte aerodynamica nog best netjes.
Toyota Safety Sense
Is er nog meer nieuw aan de Toyota Land Cruiser? Zeker! De SUV is voortaan uitgerust met de tweede generatie van Toyota Safety Sense. Dit is uitgebreid met een Pre-Collision System (PCS) dat dag en nacht voetgangers kan detecteren en fietsers overdag. Verder is Intelligent Cruise Control toegevoegd. Het adaptieve deel is eenvoudig uit te schakelen door het activeringsknopje van de cruise control wat langer ingedrukt te houden, wel zo fijn.
Automobiel erfgoed
Prijstechnisch gezien is de Toyota Land Cruiser op geel kenteken best een lastig verhaal in Nederland. Maar als we het BPM-verhaal even weglaten, dan kunnen we niet anders concluderen dat de terreinauto interessanter is dan ooit. Hij rijdt beter dan ooit, voelt vlotter aan en biedt nog altijd een rijervaring die echt uniek is voor de Land Cruiser. Je koopt een stukje automobiel erfgoed, dat met grijs kenteken bereikbaarder is dan je denkt.
Duizenden Land Cruisers in Nederland
Wist je overigens dat in 1963 de allereerste Toyota Land Cruiser naar Nederland kwam. Tot op de dag van vandaag rijden er ongeveer 8.000 Toyota Land Cruisers rond in ons land. Van alle bouwjaren. Het merendeel daarvan, zo’n 6.800, rijden bij het midden en klein bedrijf, maar ook verschillende overheden maken gebruik van dit Toyota-model. Wij snappen wel waarom, want het is een dijk van een SUV. Gelukkig blijft Toyota de Land Cruiser in de toekomst doorontwikkelen, alleen is een vorm van elektrificatie noodzakelijk om te kunnen voldoen aan de steeds strengere emissieregels.