Autotest – Toyota Highlander Hybrid (2021)
Forse zevenzits SUV met hybride techniek
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Toyota introduceert een nog grotere SUV op de Nederlandse markt. Want boven de RAV4 komt deze Highlander in het gamma. Een forse zevenzits SUV met hybride techniek. Hij is komen overwaaien uit de Verenigde Staten. Is hij te Amerikaans? Of past de Highlander juist heel goed in het Europese en Nederlandse straatbeeld?
Toyota Highlander bekend gezicht in USA
De Toyota Highlander is eigenlijk al jaren een vertrouwd gezicht op de Amerikaanse markt. Voor Europa is het model helemaal nieuw. Waarom de auto nu wel komt? De vraag naar SUV’s blijft toenemen en omdat de Highlander uitgerust is met een hybride aandrijflijn, heeft hij op papier een gunstige CO2-uitstoot. Zodoende heeft de Highlander nu ook in Europa kans van slagen. Zelfs de Nederlandse importeur ziet er brood in. Vooralsnog zijn er al enkele tientallen exemplaren verkocht, wat dat vermoeden doet bevestigen.
Altijd hybride aandrijflijn voor Highlander
Je koopt een Toyota Highlander in Nederland altijd met een hybride aandrijflijn, bestaande uit een 2,5-liter Atkinson-benzinemotor en een elektromotor op de voor- en achteras. De elektromotor op de achteras zorgt in feite voor vierwielaandrijving. De batterij is geplaatst onder de tweede zitrij en neemt zodoende geen kostbare laadruimte weg. De hybride aandrijflijn levert in totaal 248 pk in combinatie met 270 Nm aan koppel. Dat is genoeg kracht om deze 2.100 kilogram zware SUV in 8,3 seconden naar 100 km/u te laten sprinten. De topsnelheid bedraagt 180 km/u.
Toyota Highlander Hybrid (2021) – De grootste SUV van Toyota – REVIEW – AutoRAI TV
Geremd trekgewicht Toyota Highlander
Ook handig voor de bezitters van een caravan of paardentrailer: het geremde trekvermogen komt uit op 2.000 kilogram. Niets te klagen dus op dit front. Ook wat brandstofverbruik blijft het leuk. Op papier heeft de Highlander Hybrid een gemiddeld verbruik van 6,6 l/100 kilometer. In de praktijk moet je rekenen op ongeveer 1 op 14. En dat is echt niet slecht voor een auto van dit gewicht en formaat.
Rijmodi
Het karakter van de aandrijflijn kun je overigens beïnvloeden met rijmodi, te weten Eco, Normal, Sport en Trail. In standje Eco is de motor niet echt bij de las en moet je aardig trappen om de gewenste acceleratie te realiseren. De standen Normal en Sport zal je in de praktijk het meest gebruiken. Dan voelt het hybride systeem ook het meest levendig aan.
Forse buitenmaten
Dat je met een grote auto te maken hebt, merk je vooral als je naast de Highlander staat. Je voelt je al snel wat klein. Niet zo gek, want de Highlander – die op het GA-K-voertuigplatform staat, net als de huidige generatie RAV4 – is 4.966 mm lang, 1.930 mm breed en liefst 1.755 mm hoog. De wielbasis is ook riant met 2.850 mm. Van dat laatste merk je het meest op de tweede zitrij. Daar is de beenruimte riant, vergelijkbaar met die van een Rolls-Royce Phantom. Languit zitten is geen enkel probleem. De zittingen zijn voor de verandering ook niet te kort, waardoor je het ook op langere ritten kunt uithouden achterin.
Zeven zitplaatsen
De SUV biedt plaats aan zeven personen, al gebruik je de Highlander liever al vijfzitter. De zitbank op de tweede rij is over een afstand van 180 millimeter verschuifbaar. Zo kun je de mensen op de derde zitrij nog wat extra beenruimte gunnen, als dat nodig is. De derde zitrij is overigens echt bedoeld voor kleinere mensen (lees: kinderen). Als volwassen persoon zit je er niet optimaal.
“Met de derde zitrij niet in gebruik heb je de beschikking over een stevige 865 liter.”
Dashboardafwerking
Voorin zit je op zetels van Amerikaanse proporties. Kortom: lekker grote stoelen waarop je aangenaam kunt zitten. De dashboardafwerking is ook wat Amerikaans, maar steekt wel overzichtelijk in elkaar. Bovendien gebruikt Toyota een mooie mix van zachtere en wat hardere kunststoffen. We bespeuren wel veel hoogglans zwart kunststof. Best chique, maar wel gevoelig voor stof, vette vingers en krassen.
Bagageruimte Toyota Highlander
En hoe zit het dan met de bagageruimte? Met de derde zitrij niet in gebruik heb je de beschikking over een stevige 865 liter. Door ook de rugleuning van de tweede zitrij neer te klappen, is de bagageruimte uit te breiden tot 1.909 liter. De achterklep is met een voetbeweging onder de auto te openen. Zowel voorin als bij de tweede zitrij bevinden zich USB-aansluitingen.
Akoestische voorruit
Europeanen zijn wat kritischer op auto’s, dan Amerikanen. In Europa wensen we meer verfijning. Ook Toyota weet dat. Om die reden past het merk een akoestische voorruit toe, alsook extra isolatiemateriaal bij het dak, het dashboard, de wielkasten en de vloer. De Highlander moet om die reden wat stiller zijn. En het klopt: de Highlander is bij normaal gebruik ook best stil, maar voor ons gevoel is een RAV4 Hybrid de nog stillere auto. Je hoort bij de Highlander vooral meer motorgeluid in het interieur, al zal je dat overigens nooit als storend ervaren.
“Je koopt er hoe dan ook een unieke auto mee die bijzonder goed rijdt.”
Rijke uitrusting
Toyota rust de Highlander standaard uit met 20-inch lichtmetalen wielen en is in de basis al uitgerust met onder meer Apple CarPlay en Android Auto, lederen bekleding, een draadloze oplader voor smartphones en een JBL audiosysteem met elf speakers. De duurdere Premium-uitvoering heeft als extra’s nog een centraal 12,3-inch multimediasysteem, een head-up display, stoelventilatie en een digitale achteruitkijkspiegel zodat je ook met passagiers achterin nog altijd voldoende zicht hebt naar achteren dankzij een camera geplaatst op de achterklep. Kortom: helemaal compleet.
Prijs Toyota Highlander
De prijs van de Highlander start bij 62.995 euro, maar de door ons gereden Premium-versie kost 76.495 euro. Natuurlijk nog altijd veel geld, maar relatief gezien ook weer niet. Want je krijgt een hoop uitrusting, veel auto, veel ruimte en veel comfort. Kortom: een meer dan complete auto die er ook nog eens bijzonder stoer uitziet. Je koopt er hoe dan ook een unieke auto mee die bijzonder goed rijdt.
Conclusie test Highlander Hybrid
Want over het rijden in deze auto hebben we niet veel te klagen. Je merkt wel dat de wielophanging wat soft is, maar aan de andere kant biedt dat ook weer comfort. Er is voldoende feedback in het stuurgedrag. Het zicht rondom is goed voor elkaar, maar pas echt noemenswaardig is het feit dat je niet het gevoel hebt met bijna vijf meter aan SUV onderweg te zijn. De Highlander is verrassend wendbaar en voelt zich dus ook in een dorp thuis, al ga je het comfort pas echt waarderen tijdens langere afstanden op de snelweg. En dat laatste is weer heel erg Amerikaans. Zie jij jezelf al cruisen?