Autotest – Toyota Camry Hybrid (2019)
Na vijftien jaar terug in Nederland
Door Henri Stolwijk. Al jaren een vertrouwd gezicht in de automotive wereld. Hoofdredacteur AutoRAI.nl en oprichter van HSPublicity/BuroN11. |
De wereld verandert en Toyota beweegt mee. Vijftien jaar geleden verdween de Toyota Camry van de Europese markt, nu keert de auto terug. Want Toyota voorziet een stijging van de vraag naar grotere sedans en wil daarvan profiteren. Bovendien vervangt de Camry de gepensioneerde Avensis. Geïnteresseerden hoeven niet na te denken over de motorisering: de enige keuze in ons werelddeel is de 2,5-viercilinder motor met hybride ondersteuning. Praktisch vertaald levert dat met een CO2-uitstoot van 98 g/km een energielabel B op. Waar diesel steeds meer uit de gratie raakt zou dat wel eens een heel goede combinatie kunnen blijken!
Icoon
Mondiaal gezien is de Camry een icoon, waarvan er jaarlijks zo’n 700.000 worden verkocht. Sinds de introductie in 1982 zijn er al meer dan 19 miljoen exemplaren geregistreerd. In Europa wilde het nooit echt vlotten. Dat geldt evenmin voor de beoogde opvolger van de Camry vijftien jaar terug, de Avensis, die ook niet echt een bestseller is gebleken.
Premium gevoel
Nu dus een nieuwe poging voet aan de grond te krijgen in het segment van de grotere sedans, waarin merken als Volkswagen (Passat), Peugeot (508) en Opel (Insignia) heersen. Met een kloeke auto, die er absoluut fraai uitziet maar qua styling geen grenzen verlegt. Mooi en degelijk tegelijk qua uiterlijk, meer dan royaal uitgerust met allerlei nuttige voorzieningen, gebouwd met materialen die een premium gevoel geven. Maar vooral: dankzij de ondersteuning door de zelfopladende elektromotor een gemiddeld gebruik van bijna 1 op 20 is zelfs in een heuvelachtig gebied in Kroatië, waar wij kennis maakten met de Camry, gemakkelijk haalbaar.
Grote auto
De Toyota Camry is met een lengte van 4,885 meter een grote auto, met een wielbasis van 2,825 meter. De vierdeurs sedan biedt de inzittenden veel ruimte, zowel voor- als achterin kunnen ook grotere mensen uitstekend zitten. Leeg weegt de auto nog geen 1.600 kilogram. De accu’s liggen onder de achterbank, wat het zwaartepunt naar beneden drukt. En dat komt het rijcomfort zeker ten goede: de auto is plezierig stil en is dankzij het uitstekende onderstel prettig geveerd. Het gecombineerde vermogen van 160 kW/218 pk maakt dat je nooit kracht tekortkomt. De viercilinder wordt overigens ook gebruikt in de RAV4.
Uitrusting en voorzieningen
Qua uitrusting en voorzieningen blaast Toyota flink in de bus. Voorzieningen als led-koplampen, privacy-glas achter, een prima audio-installatie, verkeersbordenherkenning, Lane Departure Alert, adaptieve cruisecontrol en een pre-collisionsysteem zijn standaard, in de duurdere versies wordt de lijst nog langer. Misschien is het navigatiescherm met touchscreen wat klein uitgevallen, maar het is goed afleesbaar en gemakkelijk te bieden. In de duurdere variant wordt hier onder meer een head-up display aan toegevoegd waardoor de informatie op de voorruit wordt geprojecteerd.
Prima reissedan
In een toelichting noemt hoofdingenieur Masato Katsumatra het ontwikkelingsconcept ‘Unprecedented Change’, wat volgens hem betekent dat “prestaties en intelligentie zijn geoptimaliseerd om een sedan te leveren die mensen een hoger niveau van aantrekkelijkheid en welzijn biedt”. Natuurlijk, zeggen wij dan. In gewoon Nederlands stellen wij vast dat Toyota met de Camry een prima reissedan aflevert, die qua voorzieningen en rijcomfort boven het gemiddelde in deze klasse uitsteekt. Maar of dat voldoende is om in ons land uit te groeien tot een bestseller valt te betwijfelen, kopers in dit segment hangen toch nog wel aan de status die de Europese concurrentie meebrengt.
“Waar diesel steeds meer uit de gratie raakt, zou de hybride Camry wel eens een goed alternatief kunnen blijken!”
Prijzen
Aan de prijs hoeft het geenszins te liggen: standaard blijft de sticker nog net onder de 40.000 euro, wie voor meer uitrusting kiest kan het prijskaartje oplopen tot 47.495 euro. In dit segment is dat concurrerend. De opties zijn overigens allemaal in pakketten gestopt, wat dat betreft is de keus relatief eenvoudig.