Autotest – Toyota Aygo (2018)
Hoe leuk is Toyota's kleinste op de weg?
Door Wouter Vastenhout. Liefhebber van Italiaanse en Japanse merken. En van Mercedes. Rijdt een SLK 230 uit 1997 en een MX-5 uit 1995. En er staat ook een Fiat Stilo Abarth 5M17 met bouwjaar 2007 voor de deur. Keuzes, keuzes. |
Toyota’s moeten leuker worden. Dat zegt Toyota-topman Akio Toyoda. Leuker om te zien én leuker om in te rijden. Zoals de Toyota C-HR. En nu is de Toyota Aygo opgeleukt. Hoe leuk is Toyota’s kleinste? Met een autotest zoeken we het uit!
Toyota Aygo: modieus wagentje
De nieuwe Toyota Aygo ziet er om te beginnen leuk uit. Design is een kwestie van smaak, maar je kunt niet ontkennen dat de Toyota Aygo er grappig bij staat. Vooral in de nieuwe kleur ‘Reddish Purple’ die je hier op de foto’s ziet. Een herkenbaar design met standaard led-dagrijverlichting en led-verlichting achter. Wil je een paarse Aygo, dan zit je wel vast aan de extra complete versie X-cite met zwart dak (vanaf 15.245 euro). Dan krijg je ook de 15-inch zwarte velgen en het donker getinte glas. Een modieus wagentje om te zien.
Vernieuwde driecilinder benzinemotor
Vooral in de stad biedt Toyota’s benjamin veel rijplezier. Toyota zegt dat de nieuwe Aygo meer power bij lage toeren heeft en hieraan twijfelen we geen moment. In stadsverkeer accelereert de Aygo lekker fel. Op de snelweg met hoge snelheid is de fut er wel uit, maar dat mag de pret niet helemaal drukken. De Aygo ligt stabiel op de weg en biedt genoeg comfort. De vernieuwde 1.0 driecilinder benzinemotor (53 kW/72 pk, iets sterker dan voorheen) houdt zich tamelijk op de achtergrond. Tijdens optrekken hoor je het machientje duidelijker.
Duidelijk multimedia-display
Beslist leuk vinden we het interieur. Met in ons geval een paarse omlijsting van de grappig ronde luchtroosters en paarse pookknop. De vloermatjes zijn voorzien van een vrolijke paarse bies en het Aygo-logo, eveneens in paars. Het stuurwiel ligt goed in de hand en heeft zowaar een ietwat afgeplatte onderkant. De bediening is dik in orde. Het multimedia-display (standaard op de X-cite) is duidelijk en functioneert snel genoeg. De stoelen met vaste hoofdsteun zitten goed en bieden voldoende steun. Op de achterbank is de Aygo niet de ruimste in het A-segment. En ook de bagageruimte houdt met 168 liter niet over.
Verbruik: leuk, leuk, leuk
Het benzineverbruik van de nieuwe Toyota Aygo is ook iets wat we leuk vinden. Zelfs leuk, leuk, leuk. Ons testverbruik kwam uit op slechts 1 op 24. Met korte ritjes in de stad en langere ritten op de snelweg waarbij we 130 km/uur aangetikt hebben. Als je een beetje je best doet, dan moet je de fabrieksopgave van 1 op 26,3 kunnen halen. Minder leuk is de dode hoek schuin naar achteren. Daarentegen is de geringe lengte van 3,46 m wel weer leuk, want je parkeert de Aygo met gemak in de kleinste parkeervakken, vooral met behulp van de achteruitrijcamera (standaard vanaf X-play).
Toyota Aygo: conclusie
Tijdens de autotest met de nieuwe Toyota Aygo hebben we overwegend plezier beleefd aan de kleine Toyota. Wellicht moet je niet dagelijks grote afstanden op de snelweg willen afleggen, maar in de stad en net daarbuiten rijdt het wagentje meer dan prima. De Aygo ziet er verder fris uit met een heel eigen gezicht. De ruimte voorin is prima, achterin moet je wat inschikkelijker zijn. Actieve veiligheid is er ook. Voor 395 euro rust Toyota de Aygo uit met rijstrookbegeleiding en een noodremassistent. En ook Apple CarPlay en Android Auto zijn voortaan mogelijk.