Autotest – Suzuki Jimny (2018)
Speels hebbeding met serieuze 4x4 kwaliteiten
Door Wouter Vastenhout. Liefhebber van Italiaanse en Japanse merken. En van Mercedes. Rijdt een SLK 230 uit 1997 en een MX-5 uit 1995. En er staat ook een Fiat Stilo Abarth 5M17 met bouwjaar 2007 voor de deur. Keuzes, keuzes. |
De Suzuki Jimny is een typisch hebbeding. Als je ‘m ziet, wil je ‘m hebben. ‘My precious’ zou Gollem – het gelijknamige personage uit de filmreeks The Lord of the Rings – zeggen. Blijft de begeerte zodra je in de Suzuki Jimny wegrijdt?
Suzuki Jimny: compacte 4×4 auto/avontuurlijke lifestyle auto
Andere hebbedingen op de automarkt zijn bijvoorbeeld de Mini 3-deurs en Fiat 500(C). Auto’s die je vooral vanwege het design ervan aanschaft. En niet in de eerste plaats omdat ze nou zo handig zijn. Daar is een markt voor. Je struikelt bijkans over de ‘vijfhonderdjes’ en ook de Mini kom je regelmatig tegen. Suzuki wil een stukje van deze markt. Het positioneert de nieuwe Jimny – behalve als compacte 4×4 auto – ook als avontuurlijke lifestyle auto. Het vlotte retrodesign sluit hier naadloos op aan.
Rechthoekiger wordt het niet
Als je een kleuter vraagt een auto te tekenen, krijg je zoiets als de Suzuki Jimny. Rechthoekiger wordt het niet. Weliswaar met ronde speelse koplampjes maar verder kaarsrechte lijnen. En een volkomen vlak dak, hetzij voorzien van ribbels. Vier wieltjes eronder, antenne erop en klaar. Als je de kunstenaar in de dop vervolgens ook vraagt de auto in te kleuren, krijg je waarschijnlijk een fel kleurtje zoals het ‘Kinetic Yellow’ van de Suzuki Jimny uit deze autotest. Niet jouw ding? De Jimny is ook leverbaar in bijvoorbeeld het serieuzere donkergroen of zwart.
Mocht je je overigens net als wij afvragen waarom de antenne niet keurig in het midden zit; aan de zijkant van het dak zit-ie een daktent niet in de weg.
Heel overzichtelijk
Een voordeel van een rechthoekig design – en dus van de Suzuki Jimny – is dat het heel overzichtelijk is. Parkeersensoren of een achteruitrijcamera heeft de Jimny niet. Hoeft ook niet. Vanachter het prettig in de hand liggende 3-spaaks stuur zie je de voorste hoeken van de motorkap. En dus weet je precies waar de auto aan de voorkant ophoudt. Achter idem dito; de auto stopt bij het reservewiel op de achterklep dat je ziet zodra je je omdraait om achteruit in te parkeren. Dat de Jimny nog geen 3,65 meter lang is – inclusief het zojuist genoemde standaard reservewiel – helpt ook mee.
Lees ook: Suzuki bouwt Jimny pick-up
Je zit extra hoog
Het design van de Suzuki Jimny is sowieso heel functioneel. Er is bijvoorbeeld extra veel ruimte in de wielkasten zodat de banden alle kanten op kunnen zodra je het vlakke asfalt verruilt voor bergen zand. Verder genoeg ruimte onder de voor- en achterbumper om zonder problemen steile hellingen op en af te kunnen rijden. De grote bodemvrijheid is behalve in het terrein ook op de openbare weg handig; je zit extra hoog en daardoor heb je goed zicht op het overige verkeer. De kwaliteitsbeleving is goed. In het interieur past Suzuki wel veel harde kunststoffen toe, maar die passen prima bij de no-nosensementaliteit van de Jimny.
“Wij reden op de snelweg het liefst zo’n 110 km/uur”
Zijwindgevoelig
Mocht het buiten nou flink waaien, dan moet je het stuur met beide handen vasthouden. Een hoge, rechthoekige carrosserie vangt nu eenmaal meer zijwind dan een lagere auto. De 1.5 viercilinder benzinemotor met 75 kW/102 pk maakt bij zo’n 120 km/uur in z’n vijf al bijna 4.000 toeren. En dat hoor je. Een zesde versnelling is er niet. Wij reden op de snelweg dan ook het liefst zo’n 110 km/uur. Dan wijst de naald van de toerenteller het getal 3.000 aan en rijdt de Jimny aanmerkelijk rustiger en prettiger. Schakelen met de lange pook gaat prima. Verwacht alleen geen direct stuurgedrag; koop dan een Swift Sport.
Ladderchassis
Met de Jimny moet je hoe dan ook geen haast hebben. De topsnelheid bedraagt 145 km/uur – altijd nog sneller dan je in Nederland mag. Suzuki geeft geen acceleratiecijfer voor 0-100 km/uur op. Laten we het zo zeggen: ga op de meest rechtse baan voor het stoplicht staan. De Jimny heeft andere kwaliteiten. Zoals een ladderchassis, net als 4×4-reus Toyota Land Cruiser dat heeft. Twee dikke stalen profielen in lengterichting, onderling verbonden met smallere profielen.
“Beschouw de Jimny maar als de Defender van Land Rover en Wrangler van Jeep”
Veel goedkoper
Een ladderchassis is extra sterk. Ideaal voor offroad rijden. In zwaar terrein krijgt een chassis behoorlijke klappen te verduren. De starre assen voor en achter met schroefveren zijn ook sterker dan de onafhankelijke wielophanging die voor personenauto’s tegenwoordig gebruikelijk is. De keerzijde is dat je op asfalt wat comfort inlevert.
Beschouw de Jimny maar als de Defender van Land Rover en de Wrangler van Jeep, maar dan veel goedkoper, namelijk vanaf 26.999 euro. Bovendien met een langere historie want de Jimny is al sinds 1970 op de markt, langer dan de Defender en de Wrangler (al zijn deze auto’s min of meer gebaseerd op veel oudere voorvaderen, respectievelijk de Land Rover series 1 en de Willys Jeep, beide uit de jaren 40).
Suzuki Jimny hobbelt met gemak over drempels
Met standaard 4×4-aandrijving met lage gearing en Hill Descent Control kan de Jimny wel wat in het terrein. Hebben we dit uitgeprobeerd? Nee. We twijfelen hier geen moment aan en dat moet jij ook niet doen. We waren vooral nieuwsgierig naar hoe de Jimny als dagelijkse auto bevalt. In de stad prima, want de Jimny hobbelt met gemak over drempels, is compact en daardoor goed manoeuvreerbaar en steelt de show met zijn stoere doch beslist niet agressieve look. Met een leeggewicht van 1.065 kg is de Jimny ondanks zijn 4×4 aandrijving bovendien niet eens zo heel zwaar, prettig voor je wegenbelasting.
Apple CarPlay en Android Auto
Op de langebaan moet je concessies doen. Zoals gezegd: vanwege de starre assen lever je wat comfort in. Verder zijn de stoelen net iets te klein voor de gemiddelde Noord-Europeaan, vooral achterin. Dat is tijdens langere ritten wellicht wat vermoeiend. Bagageruimte is er nauwelijks, om precies te zijn 85 liter. Tip: klap de rechter of linker rugleuning van het achterbankje neer. Op die manier is de Jimny een 3+1-auto net als de vroegere Toyota iQ.
De uitrusting is in orde. Met standaard airco en cruise control. Gek genoeg zijn elektrisch bedienbare ramen dan weer niet standaard. Het multimediasysteem van de door ons gereden Stijl-uitvoering (vanaf 29.999 euro) is eenvoudig qua opzet maar functioneert voorbeeldig, inclusief Apple CarPlay en Android Auto. De leren stoelbekleding op de foto’s is trouwens optioneel.
Boer zoekt vrouw
De nieuwe Suzuki Jimny is een hebbeding. En heel leuk. Net als de eerder genoemde Mini en Fiat 500. Zo populair als dit duo wordt de Jimny niet. Daar is-ie teveel een 4×4 auto voor. Leuk voor als je een Defender hebt en er iets kleiners bij wil hebben voor de stad. Of als je meedoet aan ‘Boer zoekt vrouw’ en potentiële partners niet op de tractor wil meenemen – volkomen terecht overigens. Of als je kitesurfer bent en tot aan de branding wil rijden. Ook leuk voor wie er regelmatig op uit trekt om de bewoonde wereld achter zich te laten.
Voor de heb
Zouden wij de Jimny nemen? Leuk dat je het vraagt. Zeker! Zodra we besluiten naar Tirol te emigreren, nemen we de Jimny ogenblikkelijk mee. Met zijn standaard 4×4-aandrijving is-ie ideaal in de sneeuw en bergen. En als we de loterij winnen. Ook dan kopen we een Jimny. Gewoon, voor de heb.