Autotest – Suzuki Ignis 1.2 Smart Hybrid (2020)
Met een Ignis lach je iedereen uit?
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
“Met een Fiat Panda lach je iedereen uit.” Wie kan zich die commercial nog herinneren? De kreet werd bedacht omdat de Panda zuinig, ruim en bijzonder voordelig was in wegenbelasting. Precies hetzelfde gevoel krijgen we in de vernieuwde Suzuki Ignis. Een uitgesproken en verrassend Japans crossovertje.
De aanpassingen aan de buitenkant
De Ignis van Suzuki kreeg in mei dit jaar een opfrisbeurt. Hoewel die op het eerste gezicht bescheiden is, zijn er toch de nodige zaken aangepast, vooral onderhuids. Aan de buitenkant is er weinig nieuws te melden. We bespeuren andere bumpers met stoere skidplates, LED-verlichting rondom, een aangepaste grille, een achterspoiler en Suzuki heeft nieuwe kleurtjes geïntroduceerd. In het interieur debuteert een armsteun voor de bestuurder en bijrijder. Daarnaast heeft Suzuki de klokkenwinkel gewijzigd.
Onderhuids veel aangepast
De technische aanpassingen zijn misschien nog wel interessanter. Zo is de vering wat steviger om te voorkomen dat de Ignis met bijvoorbeeld vier inzittenden op de bumpstops klapt als je te hard over een drempel rijdt. Hij is door de steviger vering niet oncomfortabel geworden. Sterker nog: hij heeft een aangenaam veercomfort. Voor de meeste drempels hoef je nauwelijks af te remmen.
Nieuwe benzinemotor
De in 2017 geteste 1.2 DualJet SHVS-viercilinder benzinemotor (K12C) met 90 pk en 120 Nm is met pensioen gestuurd. Suzuki heeft het motorblok doorontwikkeld en de boring en slag iets aangepast. In de brochure spreekt Suzuki nu over motorcode K12D. De nieuwe 1.197 cc grote viercilinder is met 83 pk bij 6.000 toeren per minuut wel iets minder sterk. Ook levert hij met 107 Nm bij 2.800 toeren per minuut minder koppel van voorheen.
‘Hybrid’
Lekker dan: dan koop je dus een ‘mindere’ motor? Nou, eigenlijk niet. Want op de achterkant van deze Ignis siert de aanduiding ‘Hybrid’. Een beetje overdreven is dat wel, want een échte hybride is dit niet. De Ignis is een mild hybrid, of Smart Hybrid zoals Suzuki zegt.
Zo werkt het
Wat houdt dat in? Een startgenerator (ISG) vormt het hart van de hybrideaandrijving. De energie die vrijkomt bij het remmen wordt opgeslagen in een nieuwe lithium-ion accu met een grotere capaciteit (10 Ah). Deze accu is geplaatst onder de bijrijderstoel voorin voor een goede gewichtsverdeling. De opgeslagen energie voedt onder meer de airconditioning, helpt bij het starten, rijden en accelereren én wordt gebruikt voor de verlichting en het afspelen van bijvoorbeeld je favoriete muziek.
Volg de stroom
Tijdens het rijden kun je de werking van het systeem goed volgen op het display van de boordcomputer. Je ziet wanneer de benzinemotor de voorwielen aandrijft, wanneer het systeem energie recupereert en wanneer de ISG de benzinemotor ondersteunt. Hoewel de elektromotor slechts 3,1 pk levert, merk je toch als het systeem de benzinemotor een extra zetje geeft. Dat komt omdat de elektromotor 35,4 Nm levert. De acceleratie is acceptabel. Je sprint in 12,7 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van 165 km/u.
Handgeschakelde vijfbak
Voor het eerst is de aandrijflijn te combineren met een traploze automatische CVT-versnellingsbak. AllGrip-vierwielaandrijving is als vanouds leverbaar, enkel in combinatie met een handgeschakelde vijfversnellingsbak. Wij rijden de reguliere variant, met handgeschakelde vijfbak. Dat bakje schakelt prima, maar verwacht er niet te veel van. De slag is licht, net als de koppeling. Het sturen is daarentegen wat zwaarder. Bovendien ‘plakt’ het stuur wat rond de middenstand. Daar moet je in het begin even aan wennen.
Kanttekeningen Suzuki Ignis
En nu we toch wat kanttekeningen noemen, vallen we ook maar met de rest van onze testbevindingen in huis. De zittingen van de stoelen voorin zijn wat kort. Het zicht naar achteren is wat beperkt door de dikke en schuin aflopende C-stijl. Daarnaast is de Ignis vooral op de snelweg – niet echt zijn ding – heel windgevoel. Heel raar is dat niet, want hij is smal (1,69 meter), hoog en weegt net zoveel als het accupakket van een gemiddelde Tesla. In de stad is de Ignis meer in zijn element. Dan komt bovendien het mild hybrid systeem het best tot zijn recht omdat je door het telkens afremmen energie terugwint.
Heel weinig wegenbelasting
De Panda, weet je nog? Ja lacht vast en zeker iedereen uit met het bedrag wat je moet betalen voor de wegenbelasting. Rijklaar weegt ie 935 kilogram, maar de wegenbelasting wordt bepaald op het leeg gewicht en die bedraagt 835 kilogram. Per drie maanden betaal je daardoor in Noord-Holland slechts 56 euro. Das haast net zoveel als voor een motorfiets, hahaha.
Het brandstofverbruik
Het brandstofverbruik valt ook alles mee. Een gemiddeld verbruik van 5,1 liter per 100 kilometer moet volgens Suzuki haalbaar zijn. Zonder al te veel moeite te doen haal je 1 op 20, dus Suzuki heeft gelijk. Toch zal je wel geregeld moeten tanken, want de brandstoftank heeft een inhoud van slechts 32 liter. Reken op een actieradius van ongeveer 600 kilometer.
Infotainmentsysteem
Wat is nog meer opgevallen? In ieder geval dat Suzuki hetzelfde infotainmentsysteem toepast. Dat is niet de beste op de markt, maar alles doet wel gewoon goed zijn werk. In de zon is het soms wat lastig af te lezen. Verder is het interieur opgebouwd uit harde kunststoffen. De deurbekleding is krasgevoelig, maar alles voelt wel solide aan en lijkt gebouwd voor de eeuwigheid. Een no-nonsense autootje is het.
Suzuki SC 100 GX
De middenconsole heeft opvallende vormgeving. Het kleurrijke element van de middentunnel heeft drie kenmerkende gleuven die ook in de C-stijl zijn toegepast. Deze designdetails verwijzen naar de Suzuki SC 100 GX, een sportcoupétje uit de jaren ’80 van de vorige eeuw. Het aantal zitplaatsen van de Ignis varieert. De Comfort – de instapper met een vaste achterbank – heeft vijf zitplaatsen. Duurdere versies (Select en Style) hebben verschuifbare achterstoelen. In dat geval heb je vier zitplaatsen.
Niet goedkoop
De Comfort is er vanaf 16.850 euro. Die heeft gelukkig al standaard airco. De meeste kopers kiezen volgens Suzuki voor een Style-versie. De geteste Ignis Smart Hybrid is zo’n Style en die kost 19.850 euro. Toegegeven: dat is niet heel goedkoop. De Style is de topversie in het programma met nagenoeg alle toeters en bellen.
De verschillen
Om de verschillen tussen de uitvoeringen beter uit te leggen even het volgende:
Ignis Comfort: airconditioning, stop-/startsysteem, lichtsensor, centrale vergrendeling met afstandsbediening, elektrische ramen vóór, LED-verlichting (koplampen, achterlichten en dagrijverlichting) en een audiosysteem met Bluetooth (handsfree bellen) en USB.
Ignis Select (vanaf 18.250 euro): stoelverwarming vóór, een achteruitrijcamera, 16-inch lichtmetalen wielen, privacy glass achter, Suzuki Multimedia Systeem (een 7 inch display, DAB+ radio, Apple Carplay / Android Auto), achterbank in twee delen verschuifbaar en neerklapbaar, optioneel leverbaar met CVT automaat of als vierwielaangedreven AllGrip.
Ignis Style (vanaf 19.750 euro): geregelde airconditioning, navigatie, cruise control, elektrische ramen achter, optioneel leverbaar met CVT automaat of als vierwielaangedreven AllGrip.
De Suzuki Ignis Style heeft ook de nodige veiligheidssystemen, gebundeld onder de noemer Suzuki Safety System. Dit pakket bestaat uit Dual Camera Brake Support (DCBS), Automatic Brake Assist (noodremassistent), Lane Departure Warning (rijstrookassistent) en Vehicle Sway Warning.
Conclusie
Goedkoop is de Suzuki Ignis niet. Het design zal vast en zeker ook niet bij iedereen in de smaak vallen. De een vindt hem ontzettend grappig, iemand anders heeft er zijn twijfels bij. Karakter heeft de Ignis zeker, onderscheidend vermogen ook. En vergeet niet: hij is ruim, comfortabel en zuinig. Wat dat betreft lach je met een Ignis dus de meeste mensen uit zoals je ook met die Panda deed. Dat mensen dan af en toe naar je lachen, neem je maar voor lief. Jij weet wel beter.