Autotest – Suzuki Across Plug-in Hybrid (2021)
Solide basis
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
De Suzuki Across Plug-in Hybrid lijkt in eerste instantie een auto die niet in een showroom van Suzuki thuishoort. Want Suzuki bouwt toch alleen maar compacte hatchbacks en SUV’s? En nu komt Suzuki met een 306 pk sterke SUV, pardon? Toch is de komst van deze Suzuki Across vrij logisch. Daarnaast is het ook nog een auto die op meerdere fronten weet te overtuigen.
Alliantie tussen Suzuki en Toyota
Toyota en Suzuki werken met elkaar samen, ze hebben een alliantie. Het doel van die samenwerking is om technologie en grondstoffen te delen. Ze delen bijvoorbeeld kennis op het gebied van autonome technologieën en maken ook gebruik van elkaars productiefaciliteiten en motoren.
Toyota-modellen
Suzuki heeft ook toegang tot het modellen-aanbod van Toyota. En daar maakt Suzuki graag gebruik van. De Swace is een voorbeeld: een hybride estate op basis van de Toyota Corolla Touring Sports. Deze Across Plug-in Hybrid is een ander voorbeeld.
Across is een plug-in hybride
Deze Suzuki Across Plug-in Hybrid is namelijk gewoon een Toyota RAV4 Plug-in Hybrid met een andere neus. De neus van deze Across is afkomstig van de Toyota Wildlander Hybrid die alleen in China wordt verkocht. In Europa kennen we die niet en dus vond Suzuki het een goed idee om de neuspartij van die Wildlander te gebruiken voor de Across in Europa. Buiten Europa wordt deze Across PHEV namelijk niet verkocht.
Logische keuze
Waarom Suzuki deze Across uitbrengt is vrij logisch. Met dit model kan Suzuki zijn CO2-gemiddelde sterk verlagen. Op papier heeft de Across een CO2-uitstoot van slechts 22 gram per kilometer, flink lager dan menig A-segment hatchback. Dus hoe meer exemplaren van deze Across verkoopt, hoe beter dat gemiddelde. Op deze Suzuki zit overigens slechts 528 euro BPM.
SUV’s in trek
Toch zijn er nog meer redenen waarom Suzuki deze stap maakt. SUV’s zijn enorm in trek. Daar speelt Suzuki nu mooi en snel op in. Want op de Toyota RAV4 Plug-in Hybrid is het wachten tot begin 2022. Toyota heeft dus niet de primeur, maar Suzuki.
Zwaar ding, die Suzuki Across
Groot is die Across, zwaar ook. Want dit vlaggenschip van Suzuki weegt een stevige 2.015 kilogram. Dat komt natuurlijk omdat dit een plug-in hybride is en dat betekent dat er een compact accupakket aan boord. Nou ja, echt compact is die batterij ook weer niet. De lithium-ion accu – geplaatst op de achteras – heeft een capaciteit van 18,1 kWh. Daardoor kan deze Suzuki op papier 75 kilometer afleggen op een volle acculading.
Elektrisch rijden
Maak daar maar direct een praktijkwaarde van: want je haalt zonder al te veel moeite die 75 kilometer. Soms wat meer zelfs, soms wat minder. Een en ander is afhankelijk van de gereden snelheid en waar je precies elektrisch rijdt. Wie alleen maar in de stad rijdt en maximaal energie terugwint, kan zelfs 100 kilometer elektrisch rijden. Met een snelheid van ongeveer 100 km/u is dik 60 kilometer elektrisch rijden haalbaar.
Auto van extremen
Op papier is die Suzuki Across een auto van extremen. Niet alleen dankzij de lage CO2-uitstoot, maar ook door de volgende feiten: drie motoren, dik 300 pk, een 0-100-tijd van zes seconden, een geremd trekvermogen van 1.500 kilogram. Het is nogal een extreme Suzuki dus. De snelste Suzuki ooit zelfs. Ook de duurste.
LEES OOK: Autotest – Suzuki Swift Sport Mild-Hybrid
Suzuki Across Plug-in Hybrid (2020) – SUZUKI MET 306 PK – REVIEW – AutoRAI TV
Stukje goedkoper
De Across verscheen in beginsel in de prijslijst voor 65.000 euro, maar door prijsharmonisatie in Europa is die prijs gecorrigeerd naar 55.900 euro. Vroege Nederlandse kopers die 65 mille hebben afgerekend, zijn gecompenseerd in dat prijsverschil. Maar dan nog: 56 mille voor een Suzuki blijft wellicht voor velen veel geld. Je betaalt dan wel voor een hele fijne Suzuki overigens.
Geen navigatiesysteem
Naast andere bumpers en koplampen, heeft Suzuki ook nog het stuurwiel aangepast. Softwarematig heeft Suzuki het navigatiesysteem verwijderd. In het navigatiesysteem van Toyota zijn namelijk alle Toyota-dealers te vinden en dat kan in een Suzuki natuurlijk niet te bedoeling zijn. Toch meldt Suzuki ook dat intern onderzoek heeft uitgewezen dat kopers helemaal niet zitten te wachten op een navigatiesysteem. Via Apple CarPlay en Android Auto – beide aanwezig in deze Across – kun je navigeren via Google Maps en die is altijd up to date. ‘Probleem’ opgelost.
Kracht in overvloed
De Suzuki Across is een indrukwekkende auto om in te rijden. Hij heeft namelijk kracht in overvloed. De aandrijflijn bestaat uit een 2,5-liter viercilinder benzinemotor met 185 pk en 227 Nm, een voorin geplaatste elektromotor met 182 pk en 270 Nm en een elektromotor op de achteras met 54 pk en 121 Nm. Zodoende ontstaat ook vierwielaandrijving, zonder dat er een conventionele cardanas nodig is om de achterwielen van energie te voorzien. Dat gebeurt nu gewoon elektrisch.
Technische specificaties Suzuki Across Plug-in Hybrid
Benzinemotor: 2.487 cc vier-in-lijn, 185 pk en 227 Nm
Elektromotor voor: 182 pk en 270 Nm
Elektromotor achter: 54 pk en 121 Nm
Topsnelheid: 180 km/u
0-100: 6,0 seconden
Accu: 18,1 kWh lithium-ion
Elektrische range: 75 kilometer
Een paar concurrenten
Concurrenten heeft de Suzuki Across Plug-in Hybrid genoeg. Om het eerlijk te houden pakken we van alle versies de topversie, aangezien Suzuki de Across standaard al helemaal compleet levert. Dat levert het volgende vergelijk op.
- Opel Grandland X Hybrid4 Business Elegance – 50 km EV-range – 300 pk – 48.049 euro
- Mitsubishi Outlander PHEV S-Edition – 45 km EV-range – 239 pk – 52.490 euro
- Suzuki Across Plug-in Hybrid – 75 km EV-range – 306 pk – 55.900 euro
De Suzuki is in deze kwestie de duurste auto, maar heeft ook een aanzienlijk groter EV-bereik.
LEES OOK: Autotest – Suzuki Ignis Mild Hybrid (2020)
Conclusie
Suzuki levert de Across helemaal compleet. Je kunt alleen nog een ander kleurtje bestellen. De tinten Silver Metallic, Gray Metallic, Attitude Black Mica en Dark Blue Mica hebben geen meerprijs. Voor White Pearl Crystal Shine en Sensual Red Mica betaal je 995 euro extra. Voor een afneembare trekhaakset (13-polig) ben je 999 euro kwijt. En dat was het wel. Kortom: je koopt altijd een fully loaded SUV die kwalitatief uitstekend in elkaar zit, voldoende ruim is en ook nog heel comfortabel is. Suzuki gooit dus op meerdere fronten bulls-eye, ook al is de dartpijl in kwestie geleend van Toyota.