Autotest – Subaru XV (2018)
Keurige Japanner in Indiana Jones-outfit
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Is een Subaru Impreza je net iets te braaf? Je hoeft niet over te stappen naar een ander merk. In de Subaru-showrooms staat ook een opgeruigde en verhoogde variant van de Impreza: de gloednieuwe Subaru XV. Na een week rijden in deze keurige Japanner in Indiana Jones-outfit hebben we een duidelijk oordeel.
Achtergrond
Tja, grote aantallen heeft Subaru nooit gehaald in Nederland. Het merk opereert in Nederland al jaren op de achtergrond. Toch heeft het merk stiekem veel aficionados. Niet zonder reden: Subaru heeft in de afgelopen een reputatie opgebouwd waarbij termen als ‘betrouwbaarheid’, ‘rijplezier’, ‘veiligheid’ en ‘degelijkheid’ regelmatig over de tong rollen. In vrijwel alle testen komen Subaru’s goed uit de verf.
Niet moeilijk doen
Dat komt onder meer omdat het merk autorijden niet door een roze bril bekijkt, maar gewoon vindt dat alles goed moet werken, zonder moeilijk te doen. Dat zie je al jaren terug in modellen van het merk, zo ook in deze nieuwe Subaru XV waarin we een week hebben gereden. Dat no-nonsense-karakter komt in het interieur duidelijk naar voren. Alles is logisch ingedeeld, het bedienen van de verwarming en airco is dankzij drie draaiknoppen kinderspel en ook het display bovenop het dashboard is met een druk op de Info-knop heel eenvoudig bedienbaar. Simpel en doeltreffend dus, daar houden we van. Het interieur is keurig afgewerkt en heeft leuke oranje stiksels.
“De Subaru XV gedraagt zich soms als een overbezorgde moeder. Maar daar valt prima mee te leven.”
Infotainment
Subaru heeft grote stappen gezet op het gebied van infotainment. Het Subaru Starlink-infotainmentsysteem met 8,0-inch display, CD-speler en zes speakers – standaard vanaf het uitrustingsniveau Comfort – reageert lekker vlot. Er is geen bedenktijd bij het intypen van een adres en de vormgeving van de menu’s is heel doeltreffend. Ondersteuning van Apple CarPlay en Android Auto heb je al op de basisversie Pure.
Overbezorgd
De Subaru XV heeft standaard veel veiligheidssystemen die nadrukkelijk van zich laten horen door middel van de nodige piepjes. Veel kan gelukkig uitgeschakeld worden. Subaru Rear Vehicle Detection is nieuw en bestaat uit dodehoekwaarschuwing, rijbaanassistent en assistentie bij het achteruitrijden. De Subaru XV vraagt om een nette rijstijl, want met je wielen op de lijn rijden levert een piepje op. Te kort op de voorligger rijden resulteert weer in een ander piepje. De XV gedraagt zich in die zin een beetje als een overbezorgde moeder. Maar daar valt prima mee te leven.
“De Subaru XV biedt veel stuurgevoel. Je hebt de indruk met een solide auto op pad te zijn.”
Zitpositie
Een goede zitpositie krijgen in de Subaru XV is niet moeilijk. De bestuurdersstoel en stuurkolom zijn goed verstelbaar en het prettige stuurwiel kan lekker ver naar je toe gehaald worden. De XV biedt verder ook veel stuurgevoel. Je hebt de indruk met een solide auto op pad te zijn. Dat komt onder meer door de stevige stuurinrichting en het stijve chassis. De XV heeft zelfs haken in de portieren die zich vastgrijpen in het chassis voor extra veiligheid en stijfheid. Slim! Ook een slimme vondst: Subaru installeert alle camera’s en sensoren niet in de voorbumper, maar bovenin de voorruit. Zo blijven deze systemen gespaard bij een frontale aanrijding en dat scheelt weer in de reparatiekosten. Zouden meer merken moeten doen.
Typisch Subaru
Wat je krijgt bij Subaru is al jaren een duidelijk verhaal: permanente vierwielaandrijving én die vertrouwde boxermotor. Deze XV vormt geen uitzondering. In tegenstelling tot de Impreza levert Subaru voor deze XV niet één maar twee benzinemotoren. De instapper van de XV heeft een 1,6-liter viercilinder boxermotor zonder turbo. Goed voor 114 pk. De prijs? Vanaf 29.995 euro: ongeveer 2.000 euro meer dan de Impreza met dezelfde motor. In een test met de nieuwe Impreza bewees dit blok over voldoende souplesse te beschikken, maar na een rit in deze testauto met 2,0-liter viercilinder boxermotor met 156 pk moeten we toch adviseren om voor deze motor te gaan. Het is gewoon de fijnere aandrijflijn dankzij de grotere powerreserve.
“De 2.0i is gewoon de fijnere aandrijflijn dankzij de grotere powerreserve.”
De Premium
Dan vragen we wel wat. Subaru levert de XV namelijk alleen als Premium-uitvoering, de topversie waarbij opties aanvinken haast onmogelijk is. En je voelt hem al aankomen: je moet dan wel even doorsparen. De Subaru XV 2.0i Premium kost namelijk 39.495 euro, bijna 10 mille meer dan de instapversie. Dan ben je wel in één keer klaar. Nou ja, de auto heeft eigenlijk alles, behalve parkeersensoren. Die zijn optioneel leverbaar. Je betaalt 534 euro voor parkeersensoren vóór en 509 euro voor exemplaren achter. Een parkeercamera heb je dan weer wel. Dus of die parkeersensoren echt nodig zijn? In onze ogen niet. Met het camerabeeld kun je prima afstanden inschatten.
CVT-automaat
Subaru koppelt beide motoren aan een CVT-automaat, door Subaru Lineartronic gedoopt. Geen paniek! De CVT-automaat werkt in combinatie met deze boxermotor uitstekend. Natuurlijk: bij volgas schiet de toerentellernaald naar de 6.000 toeren per minuut en blijft daar ook ‘hangen’, maar bij normaal gebruik levert de CVT juist rust op aan boord. Hij simuleert schakelacties en indien gewenst kun je met flippers achter het stuur zelf de zeven voorgeprogrammeerde versnellingen selecteren. Een prima match met de turboloze en karakteristieke boxermotor. Ook het verbruik valt mee. Subaru geeft een gecombineerd brandstofverbruik op van 6,9 l/100 km voor de 2.0i. Wij noteerden een gemiddeld verbruik van 7,4 l/100 km, omgerekend ongeveer 1:13,5. Met permanente vierwielaandrijving geen slechte waarde. Dankzij een forse benzinetank van 63 liter heeft de auto een actieradius van 950 kilometer.
“De Subaru XV heeft ongeacht de motorisering een geremd trekgewicht van 1.400 kilogram.”
Trekgewicht
Als je een Subaru koopt, dan wil je een hoog trekgewicht. De Subaru XV heeft ongeacht de motorisering een geremd trekgewicht van 1.400 kilogram (Impreza: 1.200 kilogram). Capaciteit genoeg voor de meeste caravans. Weet wel dat je nog 1.273 euro moet bijbetalen voor de afneembare trekhaak. Omdat het trekvermogen van beide motorvarianten gelijk is, zou je kunnen stellen dat je genoeg hebt aan de 1.6i. Dat is deels ook waar, maar als je realiseert dat je voor een 1.6i Premium – met alle toeters en bellen dus – 36.295 euro betaalt, dan is de stap naar de 2.0i Premium plotseling vrij klein: 3.200 euro. Ons advies: doorsparen. Met die 2.0i is de Subaru XV een betere en vlottere auto. De 2.0i sprint in 10,4 seconden naar 100 km/u en haalt een top van 194 km/u, versus 13,9 seconden en 175 km/u voor de 1.6i. Dat zijn best forse verschillen.
Wat te doen?
De Subaru XV geniet in onze optiek de voorkeur boven een Impreza. Hij oogt stoerder, biedt dankzij de verhoogde wielophanging een hogere instap en is met de 2.0i met 156 gewoon de betere auto. Op het front van praktisch gebruiksgemak pak je geen winst ten opzichte van de Impreza. De XV is net zo ruim achterin en ook de bagageruimte is gelijk. Daar valt geen winst te behalen. Ook moet je even doorsparen voor de XV 2.0i. Maar spijt ga je daar niet van krijgen.
“De Subaru XV geniet in onze optiek de voorkeur boven een Impreza.”
Goed ding
De Subaru XV is een eerlijke, betrouwbare en comfortabele auto. En kijkend naar de verkoopcijfers van Subaru heeft deze XV ook de voorkeur bij het koperspubliek. Van de aantallen in Nederland heeft 37,5 procent een XV-typeplaatje, gevolgd door de Forester met 19,2 procent. Deze XV is op dit moment dus de populairste Subaru. En eigenlijk kijken we daar niet van op. Het is gewoon een goed ding. Punt.