Autotest – Subaru XV (2018)
Door Nile van Leeuwen. Fanatieke autoliefhebber, gedreven autojournalist en ervaren tekstschrijver die zich druk maakt om alles op het gebied van mobiliteit. |
Een gezinsauto die het hele jaar door in alle omstandigheden voortreffelijk presteert. Die zowel op het asfalt als in het terrein de concurrentie verslaat op het gebied van rijgedrag. Dat was het voornaamste doel bij de ontwikkeling van de nieuwe Subaru XV. Wij reizen naar Letland om te ontdekken of die missie geslaagd is.
Waarom Letland?
Volgens Subaru zijn de omstandigheden hier perfect om de kwaliteiten van de nieuwe XV te demonstreren aan de internationale autopers.
Ten eerste is Letland upcoming, met een sterk groeiende economie, uitstekende faciliteiten, goede bereikbaarheid (twee vluchten per dag van/naar Schiphol) en een leuke hoofdstad (Riga) met veel bezienswaardigheden.
Maar dat niet alleen. Het asfalt is hier op veel plekken (nog) niet al te best. Je hebt honderden kilometers onverharde (bos)wegen en in de wintermaanden kun je rekenen op veel regen, modder, sneeuw en ijs. Omstandigheden waarin de Subaru XV extra tot zijn recht zou moeten komen.
LEES OOK: Autotest – Subaru Impreza (2018)
En waarom dan?
Subaru is een relatief klein automerk, maar wel een met een heel duidelijke visie en decennialange tradities. Elke Subaru, met uitzondering van de BRZ, is standaard voorzien van permanente vierwielaandrijving en een boxermotor.
Deze constructie is symmetrisch, heeft een laag zwaartepunt en wordt door de Japanse techneuten eindeloos geperfectioneerd. Een Subaru die wij in het verleden gereden hebben, viel direct bij ons in de smaak dankzij het solide rijgedrag, met een prettige balans, een fantastische wendbaarheid en veel grip op droog én nat asfalt.
De nieuwe Subaru XV is gebouwd op een volledig nieuw voertuigplatform, waarmee de crossover niet alleen stabieler, maar ook dynamischer en comfortabeler belooft te zijn. En behalve dat: hij is nu ook standaard voorzien van de functie X-Mode. Die verbetert de rijeigenschappen op slecht wegdek of gladde ondergrond, doordat die functie de verschillende aandrijfsystemen aanpast aan de omstandigheden.
De Subaru XV krijgt nog meer off-roadtrekjes door de aanwezigheid van de automatische afdaalassistentie (hill descent control). Dit systeem zorgt voor een veilige en gecontroleerde afdaling in moeilijke omstandigheden, zonder dat de bestuurder het gas- of rempedaal hoeft te bedienen.
Best indrukwekkend
Als we in Letland keurig de voor ons uitgestippelde route volgen en uiteindelijk bij een off-roadparcours terechtkomen, blijkt hoe veelzijdig de XV is. Nooit gedacht dat een middelgrote crossover van dit formaat zó goed zou zijn in het terrein.
We rijden op wegen die je normaal alleen met een grote, robuuste SUV van een gerenommeerd 4×4-merk zou nemen. En dan hebben we het niet alleen over het ruige parcours en de steile hellingen en afdalingen, maar ook over de sneeuw en het ijs dat hier overal ligt. Ongelooflijk wat deze auto allemaal kan. ‘Gewoon’ op winterbanden. Applaus.
Het knappe is dat de Subaru XV ook zo prettig rijdt op het asfalt en in bochten. Voor een auto die je goed wilt laten presteren op het droge of in het terrein, moeten concessies gedaan worden. En bij Subaru lijkt er geen concessie te zijn gedaan.
De Subaru XV is leverbaar met keuze uit twee benzinemotoren: een 1.6i met 84 kW (114 pk) en een 2.0i met 115 kW (156 pk). Beide motoren zijn standaard gekoppeld aan een Lineairtronic CVT-automaat. Beide motoren vallen qua prestaties en verbruik echter een beetje tegen ten opzichte van de moderne turbomotoren van tegenwoordig.
Veiligheid
Anderzijds ben je met een Subaru XV wel verzekerd van een uitzonderlijk hoog veiligheidsniveau. Hij is standaard uitgerust met EyeSight. Dit prijswinnende camerasysteem kijkt met de bestuurder mee en verkleint de kans op menselijke fouten doordat het systemen als Pre-Collission Braking Control, Adaptive Cruise Control en Lane Keep Assist aanstuurt.
Voor het eerst zijn de assistentiesystemen High Beam Assist en Steering Responsive Headlights gecombineerd, waardoor niet alleen de bestuurder, maar ook EyeSight beter zicht heeft in nachtelijke omstandigheden.
Tevens is de carrosseriestijfheid van de XV sterk verbeterd. In combinatie met alle andere innovaties behaalde de XV de hoogste veiligheidsscore ooit bij de Japanse crashtests. Bij de Europese Euro NCAP haalde hij het maximum van vijf sterren.
Prijzen
De vanafprijs van 29.995 euro geldt voor de Subaru XV 1.6i Pure Lineartronic CVT. De rijker uitgeruste Comfort-uitvoering is er voor prijzen vanaf 33.695 euro. De topversie Premium is er voor prijzen vanaf 36.095 euro. Subaru levert de 156 pk sterke 2.0i boxermotor altijd als Premium voor prijzen vanaf 38.895 euro.