Autotest – Subaru Impreza (2017)
Aantrekkelijke outsider in het C-segment
De Golf-klasse, je hebt die term vast wel eens gehoord. Het is een ander woord voor ‘C-segment’, waarin vrijwel elk merk dat in Europa actief is een model levert. Subaru verkocht de Impreza al sinds 2011 niet meer in de Benelux. Daar komt nu verandering in met de komst van de vijfde generatie van de Impreza hatchback. Is zo’n ‘Subie’ een interessant alternatief voor een Volkswagen Golf, Volvo V40 of Mazda 3?
Imago
Grote spoilers, goudkleurige wielen, brullende uitlaten, roffelende boxermotoren met afblazende turbo’s, internationale rallysuccessen – aan de Subaru Impreza kleeft nogal een imago. Het zijn kenmerken die sinds enige tijd echter niet meer op de Impreza-reeks van toepassing zijn. Een model dat nog wél aan deze omschrijving voldoet, is de WRX STI, die Subaru nu als apart model voert. De autofabrikant giet voortaan over de Impreza een burgerlijk sausje om een grotere doelgroep aan te spreken. Zo ook bij deze vijfde generatie van de Impreza.
Eigenwijs merk
Toch verloochent Subaru zijn roemruchte rallyverleden niet, want als vanouds levert Subaru de Impreza standaard met permanente vierwielaandrijving en een viercilinder boxermotor. Natuurlijk voorzien van een hele dikke turbo, zeker? Nee, nee, de 1,6-liter boxerkrachtbron ademt via de natuurlijke weg. In een tijdperk van kleine turbomotoren is dat best bijzonder. Maar ja, Subaru is net als Mazda een eigenwijs merk.
AutoRAI TV: Subaru Impreza (2017)
“Subaru is best een eigenwijs merk.”
‘Motorengamma’
Subaru houdt het ‘motorengamma’ lekker overzichtelijk. Je koopt in alle drie uitvoeringen (Pure, Comfort en Premium) namelijk altijd een 1.6 MPI boxerbenzinemotor met 84 kW (114 pk) vermogen en 150 Nm trekkracht, gekoppeld aan een CVT met zeven voorgeprogrammeerde verzetten. De prestaties? Van 0 naar 100 in 12,4 seconden en een top van 180 km/u. Oké, dat is niet bijster snel en heel veel powerreserve is er ook niet, maar voor normaal woon-werkverkeer voldoet het allemaal uitstekend. Ook heuvel op gaat probleemloos.
Vlot genoeg
Hij is waarschijnlijk vlot genoeg voor de meeste kopers. Bovendien is de aandrijflijn met AWD comfortabel en soepel, ook al vraagt de CVT wel om wat gewenning. Je moet het gaspedaal doseren om niet te veel toeren te maken. Kwestie van oefening. Het gemiddelde verbruik? Reken op 1 op 12 tot 1 op 14 bij rustig gebruik. Boxermotoren lusten nou eenmaal wat meer brandstof.
“Subaru houdt het ‘motorengamma’ lekker overzichtelijk: er is één versie van de boxermotor leverbaar.”
Heerlijk sturen
Sturen in de Impreza is een feest. Niet alleen door het lekkere onderstel met hele fijne dempers, maar ook door het stuurgevoel. De Impreza is net als de Mazda 3 een echte stuurmans-hatchback, mede door de uitstekende zitpositie. Je zou haast zeggen dat de Impreza door het fantastische onderstel smeekt om meer vermogen. Daarover gesproken: in Duitsland levert Subaru ook een 2,0-liter boxermotor met 115 kW (156 pk). Maar die zou door de hogere CO2-uitstoot te zwaar gestraft worden in Nederland en wordt daarom niet in ons land geïmporteerd.
Trekgewicht
‘Wij’ hebben de 1.6, die voor de caravanbezitters onder ons maximaal 1.200 kilogram mag trekken. Wie meer wil, koopt volgens Subaru waarschijnlijk een XV of Forester. Je moet de Impreza zien als het instapmodel van de Subaru-familie, een kleiner model gaat het merk in Europa ook niet leveren.
“De bouwkwaliteit is van hoog niveau.”
Bouwkwaliteit
Subaru staat voor kwaliteit. En dat is geen promopraat. Het is écht zo. Elke Subaru geeft het gevoel dat ‘ie jaren, zo niet je hele leven, meegaat. Zo ook de nieuwe Impreza. Hij steekt goed in elkaar, de bouwkwaliteit is van hoog niveau. Met mooie, zachte materialen, goede stoelen, een fijn stuurwiel. Het ziet er allemaal verzorgd uit. Over de hoeveelheid meters valt te twisten (typisch Japans), maar Subaru is van mening dat je die als bestuurder gewoon graag ziet. Daar sluiten we ons graag bij aan. Ook fijn: Apple CarPlay en Android Auto zijn standaard toegankelijk via een vlot infotainmentsysteem met – afhankelijk van de uitvoering – een 6,5- óf 8-inch touchscreen.
Nieuw: Subaru Global Platform
De nieuwe Impreza staat net als de nieuwe XV op het Subaru Global Platform, dat botsenergie zo’n 40 procent beter kan absorberen. Het platform is ook stijver en heeft een lager zwaartepunt. De ontwikkeling van het modulaire platform duurde zeven jaar. Nog meer cijfers: de nieuwe Impreza is ten opzichte van zijn voorganger 45 mm langer, 35 mm breder en 10 mm lager. De wielbasis groeide met 25 mm. Dat resulteert in een lengte van 4.460 mm, een breedte van 1.775 mm en een hoogte van 1.480 mm.
“De adaptieve cruisecontrol kun je ook als gewone cruisecontrol gebruiken, fijn!”
Géén estate
Het design is een kruising tussen een hatchback en een estate, een beetje zoals de Volvo V40 is en de Lancia Delta was. Daarom brengt Subaru ook geen estate van de Impreza op de markt. Die zou bovendien in het vaarwater zitten van de iets grotere en duurdere Levorg. De binnenruimte van de Impreza is overigens bovengemiddeld riant, zowel voor- als achterin, en het zicht rondom is zelfs zeer goed. Fijne eigenschappen.
In de kijker spelen
Ondanks de over het algemeen positieve indrukken wordt het voor Subaru nog een hele klus om zich in de kijker te spelen in het competitieve C-segment. Het aanbod in dat segment is namelijk reuze en de kwaliteit van auto’s is de laatste jaren enorm verbeterd. Ook van merken die hun vijfdeurs hatchbacks voor minder geld slijten. Subaru weet zich echter uitstekend te onderscheiden. Niet zozeer qua design, dat is eerlijk gezegd best ingetogen, maar wel qua aandrijflijn, rijgedrag en veiligheid. Dat laatste komt door EyeSight, een verzamelnaam voor diverse veiligheids- en rijhulpsystemen als Lane Departure Warning, Blind Spot Warning, botspreventie en adaptieve cruisecontrol die je ook als gewone cruisecontrol kunt gebruiken – fijn!
“Simply clever, of wacht, die uitspraak hoort bij een ander automerk.”
Reparatiekosten
Slim van Subaru is het om de sensoren en camera’s van EyeSight boven in de voorruit te verwerken. Bij een frontale aanrijding blijven die systemen dan tenminste heel. Scheelt weer in de reparatiekosten. Het zijn slimme details, waarmee Subaru laat zien dat het over alles nadenkt. Saillant detail: het achterportier heeft een extra pin aan de onderzijde die zich bij sluiting van het portier in de dorpel nestelt voor meer stijfheid. Simply clever, of wacht, die uitspraak hoort natuurlijk bij een ander automerk. Veilig dus, dat is de Impreza in ieder geval. Dat gevoel geeft ‘ie ook.
Outsider
Subaru positioneert de nieuwe Impreza qua prijs en afwerking wat hoger in het C-segment dan voorheen. Concurrenten als de Volkswagen Golf, de BMW 1 Serie, de Volvo V40 en de Mazda 3 komen dan automatisch ook in beeld. Subaru legt de nadruk op rijplezier en uitgebreide veiligheidssystemen, maar is desondanks nog altijd een outsider in het C-segment – enerzijds door zijn aandrijflijn, maar misschien zorgt dat aspect ook juist voor de nodige aantrekkingskracht. De auto is goed gebouwd, is voorzien van mooie techniek, is rijk uitgerust en prima geprijsd, maar concurrenten leveren motoren met meer vermogen. De Impreza is vooral een auto voor mensen die iets anders willen rijden dan de rest. En die veiligheid heel belangrijk vinden, vierwielaandrijving op prijs stellen en zo nu en dan ook van een potje sturen houden, maar desondanks genoegen nemen met een boxermotor met 114 pk. Aan dat laatste ontkom je in Nederland namelijk niet.
“Het is een auto voor mensen die iets anders willen rijden dan de rest.”
Prijzen
De nieuwe Subaru Impreza is er voor prijzen vanaf 27.595 euro (Pure). De Comfort is er vanaf 31.595 euro en de Premium met nagenoeg alle toeters en bellen is er vanaf 34.595 euro.
Pluspunten
+ Afwerking
+ Rijke uitrusting
+ Rij- en stuurgedrag
+ Comfortabele aandrijflijn
+ Ruim en praktisch
+ Vierwielaandrijving
+ Adaptieve cruisecontrol te gebruiken als gewone cruisecontrol!
Minpunten
– Slechts één motorvariant leverbaar
– 114 pk voldoet, maar is niet overtuigend
– Brandstofverbruik
– Elk systeem heeft piepjes ter waarschuwing, maar die kunnen uitgeschakeld worden of zacht worden gezet