Autotest – Subaru Forester e-Boxer (2019)
Eerste Subaru met hybride-aandrijving.
Door Nile van Leeuwen. Fanatieke autoliefhebber, gedreven autojournalist en ervaren tekstschrijver die zich druk maakt om alles op het gebied van mobiliteit. |
Subaru is gestart met de verkoop van de compleet nieuwe Forester. De SUV is niet alleen ruimer, functioneler en veiliger dan ooit. Het is ook de eerste Subaru met hybride-aandrijving (e-Boxer). Maar behoudt de Forester daarmee zijn typische Subaru-eigenschappen?
Belangrijke vraag
Hoe het zit met die typische Subaru-eigenschappen is een belangrijke vraag. Want Subaru is een merk met decennialange tradities en veel trouwe fans die nooit meer een ander merk willen. Subaru-rijders zijn voornamelijk particulieren die waarde hechten aan specifieke eigenschappen, hun auto bovengemiddeld lang bezitten en zeer loyaal zijn aan het merk. Bij geen enkel ander volumemerk is de terugkomfactor (herhalingsaankoop) zo hoog.
Elke keer als de Japanse fabrikant een nieuw model introduceert, is de boodschap helder: de auto’s worden verbeterd op basis van wat Subaru-klanten willen. Niet omdat het merk wil schitteren op de catwalk. Subaru hoeft niet sexy te zijn, of de sportiefste, of de krachtigste. De focus ligt op veiligheid, functionaliteit en robuustheid. Wat dát zijn de belangrijkste koopargumenten van een Subaru-rijder.
Je mag ervan vinden wat je wilt, maar het is een succesvolle aanpak. Subaru groeit elk jaar en verkoopt inmiddels meer dan een miljoen auto’s per jaar. Bovendien is er geen overproductie. Er is nauwelijks voorraad. Elke auto die uit de fabriek rolt, is in principe verkocht.
Subaru e-Boxer
Terug naar de nieuwe Subaru Forester e-Boxer die we op een afgesloten testterrein aan de tand mogen voelen. De e-Boxer is de enige motorvariant die in Nederland wordt aangeboden en bestaat uit een 2,0-liter boxer benzinemotor en een kleine elektromotor die in de CVT-automaat is geïntegreerd.
Alle technische informatie over het e-Boxer systeem laten we nu even achterwege, dat lees je allemaal in dit eerder geschreven artikel. In de praktijk biedt het in ieder geval meerdere voordelen. Ten eerste geeft Subaru een 10% lager brandstofverbruik op ten opzichte van de vorige Forester zonder hulpmotor. En dat is nodig ook, want de benzinemotoren van Subaru staan niet bekend als zuinig, zeker niet onder de motorkap van een dergelijke SUV.
Ten tweede zorgt de elektromotor voor extra trekkracht vanuit stilstand. Ook dat is een welkom, want de turboloze benzinemotor levert zijn maximale trekkracht pas bij 4.000 toeren per minuut. Voor krachtige prestaties moet de motor dus flink op toeren gejaagd worden. De elektromotor zorgt voor een extra boost bij lage toerentallen, waardoor de Forester iets alerter reageert en soepeler wegrijdt vanuit stilstand.
Verder kun je met een druk op de EV-knop volledig elektrisch kunt rijden. Weliswaar tot een snelheid van 40 km/u bij ideale omstandigheden als je héél zachtjes het gaspedaal induwt, en over een afstand van maximaal 1,6 kilometer totdat de batterij automatisch weer wordt opgeladen (zonder stekker). Maar de mogelijkheid van geruisloos elektrisch voortbewegen is vooral prettig tijdens stapvoets rijden in de file.
Voor elk type ondergrond
Misschien wel het belangrijkste voordeel van het in eigen huis ontwikkelde e-Boxer hybridesysteem is dat verder niets is veranderd aan het 4WD-systeem. Het zogenoemde Symmetrical All-Wheel Drive systeem zorgt dus ook bij de nieuwe Subaru Forester e-Boxer voor een uitstekende wegligging en voldoende tractie op elk type ondergrond.
Dat blijkt als we verschillende tests op droog en nat asfalt doen én met de Forester gaan terreinrijden. Ondanks dat terreinkwaliteiten in Nederland wellicht niet zo belangrijk zijn, laat de Forester op indrukwekkende wijze zien dat hij dit kunstje feilloos beheerst.
Oh ja, en met een maximum trekgewicht van 1.870 kg sjouwt de Forester e-Boxer ook nog met gemak een grote caravan of paardentrailer.
LEES OOK: Autotest – Subaru XV (2018)
Opvallend ruim
De nieuwe Subaru Forester is weer een stukje ruimer is dan zijn voorganger. De SUV is langer, breder en hoger geworden en de been- en hoofdruimte voor- en achterin is zeer royaal. Hij heeft ook een opvallend grote achterklep die zich uitstrekt tot de uiterste hoeken van de carrosserie. Als je de klep opent, zie je een enorme kofferbak met een zeer brede en vlakke laadopening. Niet alleen handig bij het inladen van spullen. Op de rand kun je ook makkelijk met z’n drieën zitten om je vieze laarzen uit te trekken na een mooie boswandeling.
Net als de achterklep zijn ook de deuropeningen gigantisch. Je hoeft nauwelijks te bukken bij het in- en uitstappen. Een kind achter in de kinderstoel vastzetten, ging nog nooit zo makkelijk. Ook typisch Subaru is het opstapje bij de achterste deurrand, speciaal met een anti-slipmat om op te staan als je iets op de dakdragers wilt vastzetten. Of de sproeier op de achteruitrijcamera zodat je de cameralens kunt schoonspoelen voor optimaal zicht in elke situatie.
Verder zien we een compleet nieuw dashboard met twee beeldschermen en een merkbaar hogere kwaliteit. Qua afwerking en materiaalkeuze is de Forester niet minder dan SUV’s uit een hogere klasse.
Veiligheid
Zoals gezegd is veiligheid een heel belangrijk item voor Subaru. En dat ze het goed voor elkaar hebben, blijkt uit het feit dat de nieuwe Forester de veiligste auto is die ooit getest is door de Japanse Euro NCAP (JNCAP).
Dat is niet alleen bereikt door het uitzonderlijke stijve chassis, maar ook door allerlei slimme technologie. Elke Forester is standaard uitgerust met het EyeSight-systeem van Subaru, dat werkt met twee camera’s achter de voorruit. Die herkennen obstakels op de weg en indien nodig remt de auto automatisch om een aanrijding te (helpen) voorkomen. Grappig is dat de auto dat ook doet bij achteruit rijden. Handig bij het parkeren of als je kruisend verkeer over het hoofd ziet bij het achteruit wegrijden uit een parkeervak.
Wat ook leuk is: de Forester is uitgerust met gezichtsherkenning. Super handig, want je kunt meerder profielen aanmaken en persoonlijke instellingen voor de stand van de bestuurdersstoel, buitenspiegels en audiosysteem opslaan. Dus als je instapt en jouw gezicht wordt herkend, wordt alles in jouw stand gezet.
Hetzelfde systeem herkent ook vermoeidheid en afleiding tijdens het rijden, als je bijvoorbeeld zit te appen. In dat geval klinkt een waarschuwingssignaal.
LEES OOK: Populariteit SUV zorgt voor ‘klimaatstress’
Conclusie
De vorige Subaru Forester was al een alleskunner, maar dat geldt nog veel meer voor de nieuwe. Het is een auto met een heel fijn rijgedrag, die je niet zomaar van z’n spoor afkrijgt en in alle situaties een veilig en vertrouwd gevoel geeft. Ook is de Forester veel betere terreinauto dan ooit gedacht. Samen met de grote hoeveelheid technologie, het ruime interieur en het functionele karakter snappen we dat Subaru-rijders zo trouw zijn aan hun merk.
Het is geen auto die je voor een paar jaar leaset en daarna weer verder kijkt. De Subaru Forester koop je omdat die past bij jouw levensstijl, omdat die verrekte handig, veilig en oerdegelijk is. En wat iemand anders ervan vindt, is niet belangrijk.
De nieuwe Subaru Forester e-Boxer is leverbaar voor prijzen vanaf 43.995 euro. Vanaf 1 januari 2020, als het nieuwe belastingstelsel zijn intrede doet, zullen de prijzen hoger liggen. Snelle beslissers kunnen de Forester dit jaar nog geleverd krijgen.