Autotest – SsangYong Musso
Imposante verschijning uit Korea
Door Henri Stolwijk. Al jaren een vertrouwd gezicht in de automotive wereld. Hoofdredacteur AutoRAI.nl en oprichter van HSPublicity/BuroN11. |
Eerlijk is eerlijk: oog in oog met de SsangYong Musso ben je best onder de indruk. Hij oogt imposant met zijn lengte van ruim vijf meter, breedte van 1,95 meter en hoogte van 1,84 meter. King of the Road, zeker, maar daardoor misschien ook best lastig door het verkeer te loodsen. Eenmaal achter het stuur blijkt dat allemaal niet zo’n probleem.
Koreaanse gigant
Zelfs op een regenachtige dag laat deze Koreaanse pick-up zich moeiteloos en soepel sturend door het drukke verkeer in Antwerpen leiden. Misschien komt het omdat de overige weggebruikers vanwege de omvang van de Musso liever wat ruimte laten, maar feit is dat je in de cabine weinig last hebt van lengtevrees. Al is deze gigant natuurlijk vooral gebouwd om te excelleren in een meer landelijke omgeving, tot buiten de gebaande paden.
Onder de motorkap schuilt een relatief bescheiden 2,2-liter dieselmotor, goed voor 181 pk en 400 Nm tussen 1.400 en 1.800 t/min. De topsnelheid reikt tot 195 km/h, ook bij hogere snelheden is het geluidsniveau alleszins acceptabel.
LEES OOK: Autotest – SsangYong Rexton (2018)
Niet-aangepaste versie
Wij reden in een niet-aangepaste versie, zeg maar de personenauto uitvoering. De Musso pick-up is gebaseerd op de Rexton en dat zie je duidelijk terug in het interieur. Daar mankeert niks aan: er zijn nette materialen gebruikt, met hier en daar wat chromen accenten.
Het stuurwiel, afgevlakt aan de onderkant, ligt lekker in de hand. Ook functioneert het door SsangYong in eigen beheer ontwikkelde infotainmentsysteem uitstekend. De navigatie werkt feilloos en snel.
Onbereikbare droom
Camera’s helpen bij het achteruit rijden en manoeuvreren. Als de stoelen dan ook nog lekker en comfortabel zitten, heb je afgezien van het uitzicht in de achteruitkijkspiegels nauwelijks in de gaten dat je eigenlijk in een gigantische truck rijdt. Maar helaas, voor de meeste Nederlanders blijft het rijden in een dergelijke Musso een onbereikbare droom.
De in België gevestigde importeur ziet er simpelweg geen brood in deze variant uit te brengen in ons land. De last van de BPM zou de prijs van de Musso tot ver boven de 80.000 euro opjagen.
Door aanpassingen in de cockpit (de comfortabele tweede zitrij verandert in een hard bankje) en verlenging van de laadbak met 40 cm kan de auto in ons land in 2019 ook op grijs kenteken worden gezet. Is althans de bedoeling.
Geen aantrekkelijke markt
Sowieso is Nederland niet de aantrekkelijkste markt voor de producten van de kleine Koreaanse producent van grote SUV’s en pick-ups. Modellen als de XLV, Korando, Rexton, Actyon Sports en Rodius zijn zeldzame verschijningen.
In 2018 zijn er welgeteld 75 verkocht, waarvan 6 op geel kenteken. Ook ten aanzien van de Musso (dat betekent neushoorn) zijn de verwachtingen bescheiden. Hier wreekt zich het straffe BPM-regime, zou je kunnen zeggen. In ons buurland België werden er dit tot november van dit jaar 247 geregistreerd, daar zijn de belastingentoeslagen fors milder op het gebied van CO2-uitstoot.
LEES OOK: SsangYong Tivoli
Elektrisch aangedreven Korando
SsangYong, eigendom van het Indiase conglomeraat Mahindra, hoopt dat 2020 het speelveld wijzigt door de introductie van de volledig elektrisch aangedreven Korando. Deze moet een bereik krijgen van 360 km en vooral een daling realiseren van de gemiddelde CO2-uitstoot van het merk.
Dit past in de plannen van SsangYong om de productie op te voeren van 150.000 stuks naar 250.000 in 2022. Een bescheiden modellenoffensief, met de vervanging van twee bestaande en de toevoeging van twee nieuwe troeven, moet dat mogelijk maken. Vooralsnog bestaan de zeventien dealers die Nederland telt vooral van het onderhoud van in een beter verleden opgebouwd wagenpark.