Autotest – Skoda Superb Combi 1.5 TSI (2020)
Soms is het best moeilijk om bescheiden te blijven...
Door Wim Otten. Doorgewinterd journalist met heldere kijk op content. Thuis in de wereld van auto’s, vrachtauto’s en techniek maar vooral van motorfietsen. |
Skoda is toch het merk voor slimme, praktisch ingestelde mensen, met bescheidenheid als deugdzame eigenschap? Dat beeld stel je bij als je met de nieuwe Skoda Superb hebt gereden. Want dat is echt een kanjer!
Groot en groots
Zeker, de Skoda Superb Combi is groot, met een lengte van bijna 4,9 meter. Hij is ook groots. Gezegend met prima rijeigenschappen en buitengewoon comfort is het lekker ontspannen rijden in deze forse auto. Met een volledig digitaal dashboard waan je je bovendien in een voiture van allure. Het ontbreekt je aan weinig.
Uitbundige voorzijde
Kijk maar eens naar dat front van de Skoda Superb. Dat is allesbehalve bescheiden te noemen. De smalle koplampen met LED-verlichting, en in dit geval automatisch dimmend groot licht, staren je priemend aan. De donkere grille is stoer. Mistlampen en dynamische bochtenverlichting onder in de bumper maken het plaatje van een uitbundige krachtpatser compleet.
Languit in de Skoda Superb Combi
De Superb Combi is bijna 4,9 meter lang, met een wielbasis van 2.840 mm. Het is een van de grootste stationwagens op de markt. Dat merk je. De beenruimte achterin is aanzienlijk. Je kunt bijna de benen languit strekken. De bagageruimte heeft een inhoud van 660 liter. De vloer is lang en breed. Diagonaal kun je er ski’s in kwijt zonder de achterbank te hoeven neerklappen. Doe je dat, dan kun je het laadvolume tot aan 1.950 liter vergroten. Dat is wel bijna TWEEDUIZEND LITER!
Hoe doet de 1.5 TSI het?
Dan het rijden. We stappen in een versie met 1.5 TSI benzinemotor van 110 kW (150 pk) met een 7-traps automaat met dubbele koppeling. Die schakelt in de rijmodus ‘Normaal’ bij lage toeren op. Het blok kan het hebben. De trekkracht is dan al voldoende.
Lees ook: AutoRAI TV, highlights Skoda Superb IV (2020)
Bij meer toeren is de 1.5 TSI wat gretiger. Dan geeft hij de Superb Combi duidelijk meer de sporen. Ongetwijfeld heeft dat een negatief effect op het verbruik. Doe je gewoon en dat doe je natuurlijk als bescheiden koper van een Skoda, dan kun je een verbruik halen van 1 op 16 met een mix van wegen met stoplichten, stukjes files en snelwegsnelheden tot pakweg 120 km/uur.
Skoda-slimmigheden
De vering is duidelijk op comfort afgestemd en dat geldt ook voor de inrichting en uitrusting van het interieur. Neem alleen al de typische Skoda-slimmigheden, zoals de paraplu in het bestuurdersportier of de uitneembare bagageruimteverlichting met een zaklampfunctie. En achter het tankklepje zit een ruitenkrabber.
Canton Sound System
De testauto, uitvoering Sportline Business Edition, zit flink in de uitrusting. Enkele zaken lichten we uit, zoals het hoogwaardige Canton Sound System met 12 luidsprekers en een digitale equalizer. Het geluid is knisperend helder. Stoelverwarming heb je niet alleen voor, maar ook op de achterbank. Daar kun je ook apart de interieurtemperatuur regelen.
WiFi en Smartlink = online mogelijkheden
Het infotainmentsysteem Columbus biedt een arsenaal aan mogelijkheden, zoals WiFi, Smartlink en Lifetime Mapcare, zodat de informatie voor de navigatie altijd up-to-date is. Dat Smartlink biedt ook wireless Rear Seats Entertainment App. Kortom, de kinderen kunnen achterin online ‘los’ gaan. Geen gezeur over slechte of beperkte WiFi. De elektrisch te openen achterklep is dan eigenlijk bijna gewoon.
Dan de prijs?
Eigenlijk verwacht je een stevig prijs voor zo’n complete kanjer. Voor de geteste Skoda Superb Combi Sportline Business Edition met 1.5 TSI ben je 45.590 euro kwijt. Natuurlijk een heel bedrag, maar vind maar eens z’n grote auto met zoveel uitrusting voor dat bedrag. Het wordt een lange speurtocht. En wil je toch een bescheiden versie van de Skoda Superb Combi. Hij is er vanaf 38.390 euro.
Check out https://all-car-news.com/ for more car news.