Autotest – Skoda Scala (2019)
Een breed scala aan mogelijkheden
Met de nieuwe Scala slaat Skoda een nieuwe weg in. Het model is groter, ruimer en luxer dan zijn voorganger, de Rapid Spaceback en moet meer jongere kopers naar het merk trekken. Skoda lijkt binnen het Volkswagen-concern steeds meer de plek van Volkswagen in te nemen. Stoot deze Scala de Volkswagen Golf van zijn troon? Tijd voor een rijtest!
Nieuwe designtaal
De nieuwe Scala is een stuk groter en ruimer dan zijn voorganger: de Rapid Spaceback. De C-segment hatchback is als eerste Skoda gebaseerd op het nieuwe MQB A0-platform van de Volkswagen-groep waarop ook de Volkswagen Polo, Skoda Fabia en Audi A1 Sportback staan. Verder is de Scala de eerste Skoda die voorzien is van de nieuwe designtaal. Scherper getekende koplampen, een nieuw ontworpen grille, sterk aangezette schouderlijn en aan de achterzijde horizontale achterlichten sieren vanaf nu de modellen.
Skoda Vision RS
Veel designelementen zagen we al eerder op de Skoda Vision RS conceptcar die het merk in 2018 toonde. Aan de achterzijde leunt de Scala met doorlopende achteruit en ronde achterzijde nog sterk op zijn voorganger: de Rapid Spaceback. Skoda kiest ervoor om de typebenaming breed op het midden van de bagageklep te plaatsen. Iets dat we ook al zagen op de nieuwe Ford Focus. Een nieuwe trend?
Inclusief Apple Carplay
Binnenin valt op dat het dashboard vrij strak en opgeruimd is. Je kijkt uit op een centraal geplaatst infotainmentsysteem (6,5-inch, 8-inch of 9,2-inch) dat aangevuld wordt door een (optioneel) digitaal instrumentencluster en een klein bedieningselement voor de airconditioning. Alles voelt strak en solide aan en Skoda heeft duidelijk zijn best gedaan om het interieur een luxe kwaliteitsbeleving te geven. Een zilver- of houtkleurig plastic paneel fleurt het zwarte dashboard een beetje op.
Blikveld
Het centrale infotainmentdisplay stoort niet tijdens het rijden, maar valt wel goed in het blikveld. Het touchscreen is voorzien van zes sneltoetsen die aan weerszijde van het touchscreen zijn geplaatst. De bediening is prima en voldoende snel, maar zonder fysieke toetsen of feedback blijft het lastig om op de tast functies te bedienen. Je werpt daardoor tijdens het autorijden toch stiekem een blik op het beeldscherm.
Verschillende infotainmentsystemen
De testauto heeft het 8-inch grote ‘Bolero’-infotainmentsysteem zonder navigatie. Gelukkig kun je via Apple Carplay altijd de weg vinden. Wil je toch een ingebouwd navigatiesysteem? Dan moet je kiezen voor het grotere 9,2-inch ‘Amundsen’-infotainmentsysteem.
Gedegradeerd
Het stuurwiel wordt gedomineerd door twee grote knoppenclusters waarmee je het infotainmentsysteem en digitale instrumentenpaneel kunt bedienen. Dat 12,3-inch digitale instrumentenpaneel is volledig naar eigen smaak in te richten en werkt prima. Nadeel is wel dat de brandstofmeter is gedegradeerd tot een digitale indicator met ‘streepjes’, die vrij lastig af te lezen zijn.
Opmerkelijke USB-poorten
De aanwezigheid van USB-C poorten is bijzonder. Skoda ging er tijdens de ontwikkeling van de Scala vanuit dat USB C de nieuwe maatstaf zou zijn. Tot op heden is dat niet zo en daarom heb je altijd een aparte kabel nodig om bijvoorbeeld je smartphone op te laden of aan te sluiten voor Apple CarPlay. Het is makkelijker om je telefoon op te laden via de centraal geplaatste inductielader. Die heeft een groot oppervlakte waardoor hij zelfs geschikt is voor de grootste smartphones. De middenconsole bestaat verder uit twee ruime bekerhouders en een verschuifbare middenarmsteun met groot opbergvak.
Goede zitpositie
De zitpositie is prima (testredacteur is 1,87 meter lang), de zitting is lang genoeg voor langere mensen en ook achterin heb je vervolgens alle ruimte. De bagageruimte is met een inhoud van 467 liter en dubbele bodem lekker praktisch. Zoals gewoonlijk bij Skoda heeft ook de Scala een heleboel geinige gadgets. Denk bijvoorbeeld aan een veiligheidshesje in elk portiervak, een ijskrabber achter het tankklepje en een geïntegreerde trechter voor het bijvullen van de ruitensproeiervloeistof.
Drie- of toch een viercilinder?
De Skoda Scala is in Nederland leverbaar met een 1,0-liter TSI benzinemotor met 85 kW (115 pk) of een 1,5-liter viercilinder benzinemotor met 110 kW (150 pk). We gaan als eerste op pad met de krachtigste variant, die gekoppeld is aan de automatische zeventraps DSG-transmissie. Bij het starten valt direct op hoe stil en geruisloos de motor draait. Het overschakelen van de versnelling is nauwelijks voelbaar en de motor heeft geen enkele moeite met de 1.240 kilogram zware Scala.
En die één-punt-nul?
Daarna is het tijd om met de 1,0-liter benzinemotor op pad te gaan die gekoppeld is aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. Missen we tijdens het rijden die extra cilinder en 35 pk? Absoluut niet. Sterker nog, de driecilinder voelt veel levendiger en actiever aan. De turbomotor doet vrij abrupt zijn werk waardoor je een duwtje in de rug krijgt. Ook het geluid (mocht je daar om geven) is veel pittiger en karakteristieker dan de viercilinder.
Handgeschakelde zesversnellingsbak
De handgeschakelde zesversnellingsbak schakelt soepel, wat fijn is aangezien je op bijvoorbeeld een helling al snel een versnelling lager moet om het vermogen te behouden. Voorlopig is de driecilinder benzinemotor alleen met een handgeschakelde versnellingsbak verkrijgbaar. De combinatie van een 1,0-liter benzinemotor en DSG-transmissie zou perfect zijn.
Nuchter model
Het stuurgedrag is vrij neutraal. De Scala is geen overdreven sportieve auto, maar dat hoeft hij ook helemaal niet te zien. Het is een nuchter model dat net iets meer scherpe randjes heeft ten opzichte van zijn voorganger. Op drempels en oneffenheden voelt de Scala vrij stug aan, maar bij langere ritten voelt de auto stabiel en voorspelbaar aan.
Een echte Skoda
Skoda heeft zichzelf op slimme manier opnieuw uitgevonden door veel ruimte en kwaliteit voor een lagere prijs aan te bieden. Met de Scala heeft Skoda een mooi alternatief in het drukbevochten C-segment gecreëerd. De auto moet het bijvoorbeeld opnemen tegen de Kia Ceed, Hyundai i30 en Ford Focus.
Standaarduitrusting
Dankzij de carrosserievorm is de Scala ook net wat dynamischer en gemakkelijker in de omgang dan zijn broer, de Octavia. In Nederland is de Scala met 1,0-liter benzinemotor er vanaf 21.990 euro. Tot de standaarduitrusting behoren een airconditioning, LED-achterlichten en -koplampen (dagrijverlichting en dimlicht), elektrisch bedienbare ramen voór, een 6,5-inch infotainmentsysteem en 16-inch stalen wielen met wieldoppen. Daarmee is de Scala nog steeds een lekker nuchtere en praktische Skoda, maar dan wel een met een premium randje.
Lees ook: De nieuwe Skoda Scala: dit moet je weten