Autotest – Skoda Octavia Hatchback (2020)
Op zoek naar ruimte? Vergeet de SUV!
Door Ruben Jason Penders. |
Crossover SUV’s komen steeds hoger te staan in de verkooplijsten, toch blijft één model dapper weerstand bieden tegen de SUV overheersing: de Skoda Octavia. Heeft de vierde generatie alles in huis om wederom uit te groeien tot verkoopkanon?
Volkswagen Group
In 2020 hebben we bij AutoRAI.nl de nieuwe Volkswagen Golf, Seat Leon en de Audi A3 getest. In dit rijtje ontbreekt nog één model dat ook gebruik maakt van het MQB Evo-platform van de Volkswagen Group: de Skoda Octavia.
Vier populaire modellen op één platform, dat moet de Volkswagen Group een hoop kosten besparen. Het levert ook een nadeel op, want hoe eindig je niet met vier identieke modellen? Tot nu toe lijkt het mee te vallen. De hatchbacks van Volkswagen, Audi en Seat hadden alle drie wel degelijk een eigen karakter. De Golf is de alleskunner, de A3 biedt luxe en de Leon is het scheurijzer. En de Skoda Octavia dan?
Praktisch
Zo, dat was even schrikken toen we de sleutels kregen en de nieuwe Octavia zagen staan. Niet omdat hij niet mooi is, maar omdat het juist erg mooi is! “Wat een luxe sedan”, denken we hardop. Skoda was toch ooit een budgetmerk? Net als de Leon en de Golf is ook dit model van de Volkswagen Group op alle vlakken gegroeid en volwassen geworden.
Octavia Hatchback
Eenmaal dichterbij gekomen vragen wij ons nog steeds een ding af: is het wel een hatchback? Alle scharnieren en naden zijn zo netjes weggewerkt, dat we het niet kunnen zien. Pas als we de (elektrische) achterklep openen, zien we dat het inderdaad een hatchback is. En eentje met heel veel ruimte. 600 liter gaat er in de kofferbak, met neergeklapte achterbank bijna 1.600 liter. De gigantische achterklep zorgt ervoor dat je bovendien eenvoudig kunt laden en lossen.
Passagiers
Na de kofferbak verplaatsen wij ons nu naar de achterbank. Ook daar verschilt de Octavia qua ruimte van de Golf, Leon en A3. Dat zijn allang geen krappe auto’s meer, maar de nieuwe Octavia is hier toch echt de grote winnaar. Vanaf 1.90 meter wordt het pas krap achterin, iedereen die korter is heeft niets te klagen.
Een leuk detail: er zit een speciaal vakje voor je mobiel aan de achterkant van de voorstoelen. Zo hoef je nooit meer in het opbergvakje te graaien naar je smartphone die helemaal onderin ligt. Typisch iets voor Skoda: met simpele oplossing komen waar eigenlijk niemand aan denkt.
Achterin zijn nog meer praktische zaken te vinden. Zit je af en toe met collega’s in de auto en wil je wat werk verzetten? Je kunt je laptop achterin gewoon aansluiten op een 230v aansluiting, die aan de achterkant van het middenconsole zit. Simply clever, zeggen ze dan bij Skoda.
Slimmigheden
Deze slimmigheden en handigheidjes komen we op nog veel meer plaatsen tegen. Zo zit in de tankklep een ijskrabber met vergrootglas en profielmeter voor de banden. In de deuren zitten, net zoals in een Rolls-Royce, paraplu’s en op het ruitensproeierreservoir zit een trechter die je kunt uitklappen, zodat je nooit meer zult morsen.
Populaire leaseauto
De Octavia is al jaren een hit onder leaserijders. Honderdduizenden kilometers lang naar een saai zwart plastic dashboard staren wil je liever niet en dat hoeft in de nieuwe Octavia ook niet. Terwijl we plaatsnemen achter het stuur, valt ons op dat bijna alle vlakken die we aanraken met zachte materialen bekleed zijn.
We zijn positief verrast. Van het Volkswagen Group hatchback-kwartet heeft de Audi A3 de beste afwerking in het interieur – zoals je mag verwachten – maar de Octavia zit er niet ver achter. Bijna het hele dashboard is bekleed met zachte stoffen en de deurgrepen zijn een waar kunststukje geworden.
Digitaal
Op het dashboard zitten nog wel veel gedeelde Volkswagen-componenten. Zowel de Virtual Cockpit achter het stuurwiel, als het 10-inch touchscreen kennen we uit de andere modellen van de Volkswagen Group. De software wat er op draait is het enige wat anders is.
In de Skoda is het prettiger te bedienen dan in de Golf of Leon. Je bent eerder bij je einddoel, maar toch mis je vaak – net zoals in de overige drie VW-Group modellen – een aantal fysieke knoppen. Een 10-inch scherm bedienen tijdens het rijden blijft lastig.
Kilometervreter
Eenmaal op de weg merken we duidelijk dat de Skoda op comfort gericht is. Op de snelweg zweef je over het asfalt en doet de geluidsisolatie duidelijk zijn werk. De aanwezige stereo-installatie ligt ook fijn in het oor, en dat is niet onbelangrijk in zo’n kilometervreter. Je wil natuurlijk wel BNR een beetje kunnen volgen en na de vrijmibo het weekend tegemoet kunnen rijden met je Spotify-playlist op standje net-iets-te-hard. Allemaal geen probleem in de Octavia.
Buiten de snelweg voelt de Octavia zich wat minder op zijn gemak. In bochten heeft hij de neiging om een kant op te leunen. Heel dramatisch is het niet, maar het is geen Seat Leon die juist zo hard mogelijk door een bocht wil. Trap je in de Octavia flink op de rem, dan duikt de neus wat naar beneden. Allemaal logische consequenties die horen bij een comfortabel onderstel. Maar maak je geen zorgen, de Octavia is zeker geen deinend slagschip.
Prestaties
De Octavia is leverbaar met twee motoren: een 1.0 TSI driecilinder-benzinemotor met 110 pk (80 kW) en een 1.5 TSI viercilinder-benzinemotor met 150 pk (110 kW). De keuze is dus niet reuze, maar wel lekker overzichtelijk.
Wij testen de 1.5-liter viercilinder. Rij je rustig op de snelweg, dan zet hij uit zichzelf twee cilinders voor je uit om brandstof te besparen. Met 150 pk heb je voldoende om vlot op gang te komen en te blijven. De 1.0-liter driecilinder me 110 pk lijkt ons wel wat magertjes voor het 4,69 meter lange ruimteschip. Eenmaal op de snelweg maakt dat echter weinig uit, want zelfs op twee cilinders gaat het dus ook prima.
Daarnaast levert Skoda een Octavia e-Tec mild hybride en een Octavia iV plug-in hybride. Beide modellen hebben we ook al getest.
Prijzen Skoda Octavia
De Skoda Octavia hatchback die wij rijden met de 1.5-liter benzinemotor en handgeschakelde zesbak is er vanaf 33.050 euro. Wie nog meer ruimte zoekt kan met dezelfde specificaties in de Combi terecht vanaf 34.350 euro. De instapvariant van de Octavia hatchback begint vanaf 26.990 euro.