Autotest: Seat Tarraco
Ruime 7 zits SUV is nieuw topmodel van Seat
Door Wouter Vastenhout. Liefhebber van Italiaanse en Japanse merken. En van Mercedes. Rijdt een SLK 230 uit 1997 en een MX-5 uit 1995. En er staat ook een Fiat Stilo Abarth 5M17 met bouwjaar 2007 voor de deur. Keuzes, keuzes. |
De Seat Tarraco is een grote SUV met vijf dan wel zeven zitplaatsen. De ruime zevenzitter is het onderwerp van deze autotest. Aan de hand van een vraaggesprek ontdekken we Seats nieuwe 7 zits SUV.
Tarraco, beetje vreemde naam is het niet?
Het is maar hoe je het bekijkt. Seat noemt zijn modellen vaak naar Spaanse plaatsen. Zoals de Ibiza en Leon, een stad in het noorden van Spanje. Tarraco is de oude naam van Tarragona, een stad net onder Barcelona.
Duidelijk, maar waarom dan niet Tarragona?
Goeie vraag. Seat had een online wedstrijd uitgeschreven en de naam Tarraco kwam als winnaar uit de bus. Klinkt best stoer, toch? En de Tarraco is er immers ook met 4×4-aandrijving. Gek wordt het als Seat besluit een Seat Benidorm op de markt te brengen.
Niet als het een grijze MPV is misschien. Word het een succes, die Seat Tarraco?
Voor ons drukke Nederland is het best een flinke jongen, zelfs 4,74 meter lang. Aan de andere kant: zoveel zevenzitters zijn er niet. Daarentegen bestaan er – denken we – wel veel samengestelde gezinnen. Die zijn een belangrijke doelgroep van de Seat Tarraco. Twee kids van je ex-partner en drie van je nieuwe partner bijvoorbeeld. Dan is het wel zo aardig dat je samen met de auto op vakantie kan.
Met twee kinderen hoef je hem eigenlijk niet te overwegen dus?
Niet helemaal waar. Want met de achterste twee zitplaatsen neergeklapt, hou je zeeën bagageruimte over, namelijk 760 liter (700 liter voor 7 persoonsversie). Je hebt bovendien een keurig vlakke laadvloer en prettig lage tildrempel. Achterin is ruimte zat voor bijvoorbeeld een golftas, laat staan de wekelijkse boodschappen. Een prima alternatief voor een stationwagen. En met alle stoelen in gebruik hou je nog plek over voor bijvoorbeeld een kratje bier in de achterbak. En twee lukt ook nog wel.
Een station ligt vaak beter op de weg dan zo’n hogere SUV.
Daar zeg je wat inderdaad. Toch ligt de Seat Tarraco prima op de weg, geeft hij vertrouwen en blijft hij ook in bochten stabiel. We reden de 1.5 benzine met 110 kW/150 pk en een handgeschakelde 6-bak. Een soepele motor die bij 110 km/uur nog geen 2.000 toeren draait en daardoor rustig zijn werk doet. Minder vermogen moet je niet willen maar dat is er gelukkig ook niet. Er is wel meer, namelijk een 2,0-liter met 140 kW/190 pk. In ons vlakke land voldoet de basis. Sportief wordt het echter niet – en dat verwacht je toch wel een beetje van Seat.
Is de Tarraco niet wat te braaf voor Seat dat eerder de slogan ‘Auto Emoción’ hanteerde, met nota bene vlammen in het beeldmerk?
Een beetje wel. Maar er zijn legio mensen die geen spannende auto willen. Wie dat toch wil, moet geduld hebben. Er komt een snelle FR-versie aan. Dat wordt volgens Seat de sportiefste auto in zijn klasse. Tot die tijd moet je het met een tamelijk sportief design doen, zover dat mogelijk is bij een ruime 7 zits SUV. De koplampen zijn scherp van design en vertegenwoordigen het nieuwe gezicht van Seat. Er zitten twee lijnen in de motorkap die zowaar doen denken aan power bulges, maar we zijn vooral weg van de achterlichten die over de volle breedte van de achterzijde lijken te lopen.
Lijken?
Ja. Het middengedeelte is feitelijk een lange reflector en geeft geen licht zoals bij bijvoorbeeld de nieuwe Audi A8 en enkele Porsche-modellen wel het geval is.
Ah, zo. Even terug naar die twee zitplaatsen achterin; daar kun je als volwassene zeker niet zitten?
Het kan natuurlijk wel. En als je de tweede zitrij wat naar voren schuift, zit je nog best oké, mits je niet naar Parijs hoeft. De wielbasis bedraagt dan ook 2,79 meter, 16 centimeter meer dan in de Seat Ateca, een middelgrote SUV. De stoeltjes zijn echter toch vooral bedoeld voor kleuters, kinderen, pubers en tieners. Maar dat is bij zowat elke zevenzitter het geval.
Ik hoor het al, ik zit liever voorin.
Wij ook. Je hebt een hoge zit en daardoor een goed zicht op het overige verkeer. Verder stap je hierdoor gemakkelijk uit. Ons testexemplaar had een fraai digitaal instrumentarium, een groot, centraal gemonteerd display met Apple CarPlay en Android Auto en twee USB-aansluitingen en een 12v-aansluiting. Je kan de nieuwste smartphones ook draadloos opladen. We hadden in het begin alleen een beetje mot met de navigatie. We zagen slechts lijnen die wegen moesten voorstellen, geen instructies over wat je moest doen, alleen spraak. Kwestie van instelling veranderen bleek achteraf, maar desondanks zagen we nog geen grafische weergave van verkeersborden.
Geen plug-in hybride?
Nog niet. Die komt in 2020. Dieselen kan wel, met exact dezelfde vermogens als de twee benzineversies, maar uiteraard met meer koppel, tot maximaal 400 Nm. Overigens introduceert Seat in 2019 zijn eerste volledig elektrische auto. In China en waarschijnlijk eerst onder een andere naam dan Seat.
Misschien schrijft Seat weer een wedstrijd uit voor de naam. De prijs van de Tarraco bepaalt Seat zeker zelf?
Ja, dat doet Seat liever zelf. De prijs was tijdens deze test nog niet bekend overigens. Wel bekend is dat de twee extra stoelen achterin optioneel zijn. Standaard is de Seat Tarraco dus een vijfzitter met heel veel bagageruimte. De prijs zal wellicht een stukje hoger liggen dan die van de Skoda Kodiac die minimaal 31.990 euro moet opbrengen. Ook een grote 7 zits SUV en bovendien van hetzelfde moederconcern, namelijk de Volkswagen Groep. In Nederland tamelijk succesvol maar dat succes zal-ie nu wellicht moeten delen met de Seat Tarraco die toch meer emotie laat zien dan de wel heel brave Skoda.
Update prijzen: Seat heeft de prijzen van zijn grote 7 zits SUV bekendgemaakt. Je rijdt vanaf 37.950 euro in een nieuwe Seat Tarraco. Toch wat hoger dan de prijs van de Skoda Kodiac, maar dan krijg je onder meer een zogeheten Virtual Cockpit, een 8-inch touchscreen in het midden van het dashboard dat de apps van je smartphone weergeeft en Apple CarPlay ondersteunt, Keyless Go met start/stop-knop, Full LED koplampen en Front en Lane Assist – wat wij overigens tijdens onze test met de Seat Tarraco meteen uitzetten omdat het systeem wel heel gevoelig reageerde. Verder staat je Tarraco op 17-inch lichtmetalen velgen.