Autotest – Seat Ateca FR
Spaans, rood en sportief, dan kan het eigenlijk niet meer misgaan
We kunnen geen genoeg krijgen van de Seat Ateca FR (Formula Racing). Eerder maakten we kennis met deze SUV in de bergen onder puur winterse omstandigheden. Nu gaan we op herhaling in het Nederlandse vlakke land met groene weiden.
Alleen functioneel is ook zo saai
Functionaliteit stond vast en zeker voorop bij de ontwikkeling van de Seat Ateca. Hij staat per slot van rekening op hetzelfde platform als de Volkswagen Tiguan. Dus ja, het interieur is ruim. In de kofferbak past veel. En je zit hoog zoals in elke SUV. En toch, er is de nodige franje in uiterlijk en wegligging. Dat zit hem in FR. De code voor een sportief Spaans sausje.
Waaraan herken je een Seat Ateca FR?
- 18 inch lichtmetalen velgen
- Full-LED koplampen
- Dakspoiler in carrosseriekleur
- Wielomlijsting in carrosseriekleur
En van binnen?
- Sportstoelen voor
- Infotainment en navi met 8 inch touchscreen
- Alcantara zwarte bekleding
- Ambient lighting
- SEAT Drive Profile met draaiknop
- Zwarte hemelbekleding
Spaanse fiesta compleet
En als je dan denkt: heeft Formula Racing ook iets van doen met prestaties? Of is het alleen uiterlijk vertoon? Als je kiest voor een 1.4 TSI benzine van 110 kW (150 pk) dan beperk je je tot bovengenoemde zichtbare zaken. Wil je de bijpassende prestaties dan is er een sterkere optie: de 2.0 TSI benzine van 140 kW (190 pk). Die krachtbron is alleen mogelijk op de Ateca FR en je krijgt er ook vierwielaandrijving 4Drive bij. Dan is het Spaanse fiesta compleet en dat stelden we in de sneeuwtest al vast.
De beste Ateca FR voor Nederland?
Dan tippen wij toch vooral de Ateca FR met de 1.4 TSI-motor. Dan heb je voldoende power om soepel te rijden, ook met volle bepakking of een aanhanger er achter. Wil je een flintertje meer tractie kies dan de 4Drive erbij. Er zijn twee argumenten voor deze uitvoering. In de eerste plaats blijft het verbruik beheersbaar. De test in het Hollandse vlakke land wijst uit dat het best lukt om een gemiddelde van 1 op 15 te halen.
Het tweede argument is de prijs. De Ateca FR 1.4 met vierwielaandrijving heb je voor 37.250 euro. Ga je voor de 2,0-liter versie met vierwielaandrijving dan ben je 47.800 kwijt. Dat is dus dik tien mille meer. Om nog maar niet te spreken van de even sterke FR 2.0 TDI met 4Drive. Dan komt er nog eens dik vier mille bij. Dat is best een heel bedrag, zeker als je bedenkt dat de ‘gewone’ Ateca met 1.0 TSI er is vanaf 27.700 euro.